• Anonym (?)

    När man har soc-bidrag, får man en extra slant till julen?

    Får man lite mer pengar så man kan inhandla julklappar och julmat?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 18:41
    Tack till er som givit svar på frågan och inte ägnat er åt pajkastning. Jag ska kolla upp era förslag

  • Svar på tråden När man har soc-bidrag, får man en extra slant till julen?
  • Anonym
    Anonym (oj oj oj..) skrev 2009-11-24 13:12:34 följande:
    Varför ska man alltid jämföra studerande med människor som får pengar från soc?! Studerande människor väljer ju att studera, eller? Människor som får pengar från soc har väl inget annat val? ...eller, vad vet jag. Själv lever jag, min sambo, hans 6åriga dotter (varannan helg) just nu på min a-kassa ersättning på 3000:-/månad Behöver jag tillägga att det inte blir några julklappar i år? Här får alla ansöka om extra jul-pengar från soc och div andra ställen (som kyrkor, som någon nämnde ovan osv..) Hoppas det går bra för dig och din familj i jul!
    Men om ni har så lite pengar så borde ni ju kunna ansöka om socbidrag eftersom ni ligger förmodligen under existensminimum?
  • RosaNapp

    Varför skulle man få extra vid jul? Gäller samma sak vid midsommar, påsk, kräftskivor etc också då? För det finns ju fler högtider/festligheter på året som kostar lite mer än en vanlig månad. Eller är det just julen som är så himla viktig att den måste kosta multum? Så mycket att det inte går att fixa under årets övriga 11 månader? Soc eller ej?

    Och alla som inte har soc, var ska dom få denna viktiga extra peng ifrån?

  • Anonym (****)

    Anonym (oj oj oj..) skrev 2009-11-24 13:12:34 följande:


    Varför ska man alltid jämföra studerande med människor som får pengar från soc?! Studerande människor väljer ju att studera, eller? Människor som får pengar från soc har väl inget annat val? ...eller, vad vet jag. Själv lever jag, min sambo, hans 6åriga dotter (varannan helg) just nu på min a-kassa ersättning på 3000:-/månad Behöver jag tillägga att det inte blir några julklappar i år? Här får alla ansöka om extra jul-pengar från soc och div andra ställen (som kyrkor, som någon nämnde ovan osv..) Hoppas det går bra för dig och din familj i jul!
    Det är väl en BRA jämförelse, hade jag inte studerat hade jag ej fått jobb, ingen a-kassa =soc. Val och val, man gör väl det man måste för att kunna få ett tryggt jobb
  • Anonym (****)

    Till TS, jag förstå att det är tufft för er men man kan göra en fantastisk jul utan en massa pengar, julmat kan du börja laga redan nu, du kanske har släkt eller vänner som du kan ha julknytis med. Sen kan du fixa fina hemgjorda presenter till släkten, fina skorpor, marmelader och så vidare. Säg till om att du ej vill ha julklappar om du har barn , bättre att de får. Sen på jul så har ni underbara dagar, bara spela spel, bygga kojor inne och åka pulka om det finns snö, barnen kommer då att få en underbar jul som ej kostar multum

  • Anonym (extra??)

    Varför ska man få extra (skattepengar) från soc bar för att det är jul ??
    Jag som arbetar & sliter får fanimej inga extrapengar bara för att det råkar vara jul!!

  • Anonym (?)

    Jag förstår inte varför så många blir upprörda av att man vill ha en extra peng för att kunna ge sina barn nån julklapp. Visst jag kan spara o spara under dom andra månaderna för att ha pengar till julklappar MEN skulle soc se att jag kan lägga undan pengar från mitt bidrag, vad tror ni skulle hända? JO jag skulle få mindre! Jag har så det går runt varje månad men det är oxå det, har inte valt o sitta i denna situation o det gör mig ledsen att flera får det att låta så. Hade andra alternativ funnits hade jag för sjutton inte levt på soc.

  • Anonym (****)

    men måste du ha massa pengar för att få en bra jul? det finns massor av studenter och låginkomsttagare som gör fantastiska barnajular utan att få extrebidrag, vad tyckte du om mina billiga tips?

  • Anonym (oj oj oj..)

    Ja, vi får väl göra det om inte sambon får nå jobb framöver.. =)

    Jag tycker inte de är så konstigt att julen kostar mer än "en kräftskiva" som någon tog som exempel...vem fan får kräft-klappar?! Eller midsommar-klappar?! Osv....

    Och nej, jag tycker inte att man måste köpa massor klappar till barnen, men nått. Kanske en 500:- extra, det är väl inte så mycket att gnälla om..

    Och ni som "jag som jobbar får inte...." Nej, men om det viktiga för er ligger i "vem som får mest", säg upp er och ge jobbet till nån som inte klagar då!

    Själv har jag precis avslutat ett vikariat och får nu pengar från a-kassa. Mig kvittar det om jag får 30,000:-/mån i lön, eller pengar från a-kassa eller från soc.
    Jag tycker ändå dem som har det dåligt kan få lite extra vid jul, dock tycker jag personligen att dem pengarna ska gå TILL BARNEN... (julmat, pyssel, paket, m.m)

  • Anonym (****)

    ändrar massa pengar till extrapengar så att man inte kan hänga upp sig på formuleringen

  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2009-11-24 14:02:42 följande:
    Jag förstår inte varför så många blir upprörda av att man vill ha en extra peng för att kunna ge sina barn nån julklapp. Visst jag kan spara o spara under dom andra månaderna för att ha pengar till julklappar MEN skulle soc se att jag kan lägga undan pengar från mitt bidrag, vad tror ni skulle hända? JO jag skulle få mindre! Jag har så det går runt varje månad men det är oxå det, har inte valt o sitta i denna situation o det gör mig ledsen att flera får det att låta så. Hade andra alternativ funnits hade jag för sjutton inte levt på soc.
    Det är nog inte så att vi är arga.. men ställer man en fråga så får man räkna med olika svar, jag anser tt även fast man lever på existensminimum så får man planera. Min man driver ett eget företag så har vi tur kan vi ta ut ca 5000 i lön/mån och jag är föräldraledig och får ca 9500 i månaden. Vi är 2 vuxna och 4 barn som har detta + barnbidrag. Jag har fått lära mig att planera och jag tycker det funkar bra men visst är det tuffare vid olika högtider och även vid födelsedagar, men som sagt var planering är a och o....
Svar på tråden När man har soc-bidrag, får man en extra slant till julen?