• Anonym

    Vill inte gå upp i vikt! Är i vecka 21 nu...hur kan man göra?

    Jag är gravid i vecka 21. Är 168 cm lång och väger nu 52.3 kg. Innan jag blev gravid vägde jag 52.5, gick ner lite i början pga illamående. Så nu är jag på min startvikt. MEN jag vill inte gå upp en massa kilon...känner sån otrolig ångest. Vet ju att lite går man upp när man är gravid men jag vill absolut inte gå upp mer än nödvändigt. VAD kan jag göra för att gå upp så lite som möjligt UTAN att på något sätt riskera att skada barnet?

    En timmes promenad om dagen - är det tillräckligt? Inget godis i veckorna, inget mjukt bröd i veckorna.

    Ni som lyckats hålla vkten nere trots graviditet - hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Vill inte gå upp i vikt! Är i vecka 21 nu...hur kan man göra?
  • Anonym

    Jag ska verkligen försöka tänka annorlunda om mig själv, speciellt nu är jag är gravid. Så lunchen får bli två knäckebröd (vill inte äta mjukt brd i veckorna), te, HAVREGRYNSGRÖT, och en frukt.
    Middag äter jag som sagt tillsammans med familjen så min dotter SER att jag äter.
    Och då äter jag av allt, kolhydrater,protein och grönsaker.
    Sen nån frukt/grönsak får det bli mellan målen, eller nåt glas fruktsoppa som jag fått dille på.
    Frukosten däremot får förbli en kopp te och en LITEN macka, har börjat gå stavgång (5 km) på morgonen och vill då inte äta innan. Men äter en frukt direkt när jag kommer in efter promenaden.

    Sen som sagt - på helgerna äter jag den lunch och frukost som min sambo och dotter äter. Plus att jag inte kan leva helt utan godis så på helgerna blir det godis också, olika mycket beroende på hur sugen jag är förstås.

    Detta lär väl räcka för att inte riskera att något händer med barnet? Det här barnet betyder otroligt mycket för mig så jag går hellre upp 30 kg än miste barnet/barnet får nåt fel...MEN jag skulle må mycke bättre om jag inte går upp så mycket, utan enbart 8-12 kg. Fattar ju såklart att lite måste man gå upp.

    Mina bröst har redan växt en kupstorlek, och jag har fått en liten kula på magen. Men har inte gått upp nånting sen INNAN jag blev gravid. Vägde mig 2 veckor innan det att jag ens blev gravid, som jag då anteckande, och det var 52.5 - nu väger jag 52.3. SÅ i vecka 21 (snart 22) har jag inte gått upp ett dugg. Så det känns bra men halva tiden är ju kvar och då får jag helt enkelt göra som jag tänkt - stavgång 5 km varje morgon (så länge jag orkar) och inget godis i veckorna, inget mjukt bröd i veckorna, ingen läsk i veckorna. Sen är det ju förstås den jävla vätskan jag vet att jag kommer få i sommar, men den går ju som sagt bort eter förlossningen.

    Jag har sedan högstadiet haft perioder då jag varit viktfixerad så det känns lite jobbigt det här MEN barnet i magen är viktigast för mig så jag måste kämpa mot djävilen i skallen varje dag - men jag ska klara det. Jag ska få ett friskt barn!

    Syster: Du måste ha otroligt bra ämnesomsättning som äter som du gör (oboy är väldigt onyttigt) men ändå inte går upp mycket i vikt. Jag skulle gå upp 10 kg direkt om jag åt massa mackor varje dag och drack oboy på kvällarna. :D

  • Anonym (eh?!)

    Men snälla vännen! detta räcker inte! du kommer ångra dig bittert om du får missfall eller föder för tidigt för detta är vad du utsätter ditt blivande barn för. du behöver en psykolog ooch en dietist helt klart!

  • Anonym (ätstörd)
    Anonym skrev 2010-05-11 12:04:34 följande:
    Jag ska verkligen försöka tänka annorlunda om mig själv, speciellt nu är jag är gravid. Så lunchen får bli två knäckebröd (vill inte äta mjukt brd i veckorna), te, HAVREGRYNSGRÖT, och en frukt. Middag äter jag som sagt tillsammans med familjen så min dotter SER att jag äter. Och då äter jag av allt, kolhydrater,protein och grönsaker.Sen nån frukt/grönsak får det bli mellan målen, eller nåt glas fruktsoppa som jag fått dille på.Frukosten däremot får förbli en kopp te och en LITEN macka, har börjat gå stavgång (5 km) på morgonen och vill då inte äta innan. Men äter en frukt direkt när jag kommer in efter promenaden.Sen som sagt - på helgerna äter jag den lunch och frukost som min sambo och dotter äter. Plus att jag inte kan leva helt utan godis så på helgerna blir det godis också, olika mycket beroende på hur sugen jag är förstås.Detta lär väl räcka för att inte riskera att något händer med barnet? Det här barnet betyder otroligt mycket för mig så jag går hellre upp 30 kg än miste barnet/barnet får nåt fel...MEN jag skulle må mycke bättre om jag inte går upp så mycket, utan enbart 8-12 kg. Fattar ju såklart att lite måste man gå upp. Mina bröst har redan växt en kupstorlek, och jag har fått en liten kula på magen. Men har inte gått upp nånting sen INNAN jag blev gravid. Vägde mig 2 veckor innan det att jag ens blev gravid, som jag då anteckande, och det var 52.5 - nu väger jag 52.3. SÅ i vecka 21 (snart 22) har jag inte gått upp ett dugg. Så det känns bra men halva tiden är ju kvar och då får jag helt enkelt göra som jag tänkt - stavgång 5 km varje morgon (så länge jag orkar) och inget godis i veckorna, inget mjukt bröd i veckorna, ingen läsk i veckorna. Sen är det ju förstås den jävla vätskan jag vet att jag kommer få i sommar, men den går ju som sagt bort eter förlossningen.Jag har sedan högstadiet haft perioder då jag varit viktfixerad så det känns lite jobbigt det här MEN barnet i magen är viktigast för mig så jag måste kämpa mot djävilen i skallen varje dag - men jag ska klara det. Jag ska få ett friskt barn!Syster: Du måste ha otroligt bra ämnesomsättning som äter som du gör (oboy är väldigt onyttigt) men ändå inte går upp mycket i vikt. Jag skulle gå upp 10 kg direkt om jag åt massa mackor varje dag och drack oboy på kvällarna. :D
    Fortfarande för lite, men bättre iaf. Du inser ju att du är sjuk så varför söker du inte hjälp?

    Vill du ha det så här resten av livet? Vill du bli sjukare?
    Framför allt, vill du att din dotter ska bli sjuk? Barn är inte dumma, de ser och märker allt!
  • Anonym

    När min dotter är med så äter jag det som serveras. Vi äter godis/chips tillsammans på lördagkvällarna. Så jag är väldigt noga med att äta när min dotter är med.

    Men jag äter ju en bra lunch, bra middag, och frukt som mellanmål. Vad mer ska man göra? Det enda är att jag inte äter frukost - men det är jag nog inte ensam om.
    Kan jag få missfall/sjukt barn enbart för att jag inte ätr frukost 4 dagar i veckan?
    Kan jag få missfall/sjukt barn för att jag inte äter mjukt bröd i veckorna?
    Kan jag få missfall/sjukt barn för att jag inte äter godis i veckorn? (Fredag=helg)
    Kan jag få missfall/sjukt barn för att jag går stavgång varje dag?

  • Anonym (eh?!)
    Anonym skrev 2010-05-11 12:16:39 följande:
    När min dotter är med så äter jag det som serveras. Vi äter godis/chips tillsammans på lördagkvällarna. Så jag är väldigt noga med att äta när min dotter är med.Men jag äter ju en bra lunch, bra middag, och frukt som mellanmål. Vad mer ska man göra? Det enda är att jag inte äter frukost - men det är jag nog inte ensam om. Kan jag få missfall/sjukt barn enbart för att jag inte ätr frukost 4 dagar i veckan?Kan jag få missfall/sjukt barn för att jag inte äter mjukt bröd i veckorna?Kan jag få missfall/sjukt barn för att jag inte äter godis i veckorn? (Fredag=helg)Kan jag få missfall/sjukt barn för att jag går stavgång varje dag?
    Det är ingen som sagt att du ska äta godis och chips under veckorna eller att du inte ska gå stavgång och ingen har sagt något om mjukt bröd. det vi alla påpekar är att du inte äter rätt! Du måste inse att man kan få missfall/sjukt barn, för tidigt född om du inte sköter maten.
    Du måste äta en ordentlig frukost inte bara the och en liten macka. fram med gröt eller fil och en tekopp till det! mellanmål behöver inte vara mackor och oboy utan frukt, yoghurt, fruktsoppor. men en ordenlig lunch är bra precis som en lagad middag är och ett bra kvällsmål. lagad mat helt enkelt med rätt näringsbud i.

    Du verkar absolut inte förstå det vi menar och det är SKRÄMMANDE! du måste söka hjälp!
  • Hyppolite

    Om du tänker på barnet så måste du gå upp 10 kilo eftersom det är det en graviditet väger.

    Du riskerar att förlora ditt barn om du inte tillåter dig att låta barnet växa.

    Kraftigt överviktiga behöver däremot inte gå upp eftersom det har fett på kroppen att ta av men du behöver helt klart börja tänka på barnet och inte dig själv här.

  • Anonym (ätstörd)
    Anonym skrev 2010-05-11 12:16:39 följande:
    När min dotter är med så äter jag det som serveras. Vi äter godis/chips tillsammans på lördagkvällarna. Så jag är väldigt noga med att äta när min dotter är med.Men jag äter ju en bra lunch, bra middag, och frukt som mellanmål. Vad mer ska man göra? Det enda är att jag inte äter frukost - men det är jag nog inte ensam om. Kan jag få missfall/sjukt barn enbart för att jag inte ätr frukost 4 dagar i veckan?Kan jag få missfall/sjukt barn för att jag inte äter mjukt bröd i veckorna?Kan jag få missfall/sjukt barn för att jag inte äter godis i veckorn? (Fredag=helg)Kan jag få missfall/sjukt barn för att jag går stavgång varje dag?
    Nu kanske du kan lura henne, men inte i längden. Du behöver inte äta onyttigt eller fel, men mer!

    Frukost: Fil/gröt, macka med protein + grönsak, juice
    Mellanmål: Frukt eller macka
    Lunch: Lagad mat enligt tallriksmodellen + frukt
    Mellanmål: Frukt, macka eller risifrutti tex
    Middag: Lagad mat ala lunch
    Kvällsmat: Frukt, macka, fil, risifrutti (välj 1 )

    Äter du så så går du inte upp mer än det du ska. Såhär ska alla normalviktiga äta för att må bra, hålla vikten och få i sig allt de behöver. Du med tanke på din undervikt borde äta rejälare mellanmål med exbåde frukt och macka.

    Är det ett problem för dig att äta normalt så sök hjälp, för du blir inte bättre, bara sämre. Och din dotter kommer genomskåda dig och din sjuka kroppsuppfattning och den kommer smitta av sig på henne och då kommer du aldrig förlåta dig själv.
  • Anonym

    Jag äter bra lunch (två mackor, havregrynsgröt, frukt)
    Flera mellanmål (frukt, frutsoppa, hård macka) under dagen
    Lagad middag (protein, kolhydrater, grönsaker)

    Så det enda jag inte äter är alltså frukost. Ska jag äta frukost gör jag det klockan 9 men istället går jag ut och går stavgång då, och sen tar en frukt när jag kommer hem. Sen lunch klockan 12. Middag 16.30. Mellanmål emellan.

    Dock inget kvällstid om det inte är helg, då det blir godis/chips som myskväll.
    Har sedan flera år inte ätit något på kvällen, och tror inte att man absolut måste äta en frukt/smörgås på kvällen bara för att man är gravid OM man inte känner sig hungrig/sugen på det såklart.

    Så enligt mig är det frukosten som är det enda "onormala". Och att hoppas över frukosten (som jag gjort nu i många år, DOCK bara i veckorna) - lär väl inte orsaka missbildningar hos barnet? Jag ser inte anorektisk ut, så smal är jag inte, så barnet har faktiskt att ta av OM jag pga av frukosten får i mig för lite näring.

    Min svärmor vägde 50 kg när hon blev gravid (155 lång) och 48 kg när han föddes. Hon gick alltså inte upp nåt utan ner 2 kg. Mins ambo vägde 3800 gram och var fullt frisk. Svärmor spydde graviditeten igenom så hon kunde knappt äta alls, låg inte inne på sjukhus och fick dropp.

  • Anonym (Syrran)

    Okej, det är ju bra att du äter när er dotter är med iallafall Barn gör ju som föräldrarna gör, inte som föräldrarna säger...

    Men ang frukosten, kan du inte äta en riktig frukost efter promenaden då om du inte vill göra det innan? Du måste väl vara jättehungrig när du kommer hem igen när du dels inte har ätit nåt sen du gick upp, och dessutom varit fysisk aktiv? Det finns ju faktiskt mjuk bröd som är rätt så nyttigt, du får lära dig att baka eget, det är både nyttigare och godare än köpt Gillar du inte fil annars?

    Havregrynsgröt till lunch låter ju som ett steg i rätt riktigt iallafall!

    Var till vår bm idag och hon sa att om man inte äter tillräckligt när man är gravid kan håret falla av :-/ Det tyckte iaf inte jag lät så kul...

  • Anonym (Syrran)
    Anonym skrev 2010-05-11 12:41:31 följande:
    Jag ser inte anorektisk ut, så smal är jag inte,
    Men det gör du ju faktiskt.... Du är jättejättesmal!
Svar på tråden Vill inte gå upp i vikt! Är i vecka 21 nu...hur kan man göra?