• grönt ljus

    Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?

    Senast idag och även många gånger tidigare har jag råkat ut för förare som kör i vänsterfilen på motorvägen, trots att det är ledigt i högerfilen.
    Dagens situation såg ut så här: 110 km/h Motorväg, 2 filer, förhållandevis lite trafik.
    Jag kör i högerfilen i c:a 120-130 km/h, länge fram är en lastbil i min fil och bakom lastbilen är en personbil som börjar köra om lastbilen.
    Efter en kortare stund är jag ikapp och blinkar ut i vänsterfilen för att köra om lastbilen, i detta skede ligger personbilen brevid lastbilen och håller på att köra om den.
    Jag kommer något fortare och släpper på gasen och håller ett bra avstånd till den framförvarande bilen, hastigheten är nu runt 100 - 103 km/h för oss båda när vi efter varandra kör om lastbilen.
    När framförvarande bil till slut kommit förbi lastbilen så förväntar jag mig att han ska köra in i högerfilen igen men detta sker inte, han fortsätter att abonnera vänsterfilen i en hastighet på runt 100 - 105 km/h.
    3-400 meter fram ligger ännu en lastbil som framförvarande bil tänker köra om, i denna hastigheten tar detta sin lilla tid men han har inte för avsikt att gå in till höger och släppa fram mig, jag ger 2-3 hellljusblink - men ingen reaktion.
    Efter en smärre evighet har han kommit förbi även lastbil nr 2 och då äntligen går han in till höger, vid detta laget har jag 3 irriterade bilister bakom mig......

    Som sagt ett irriterande problem som ofta uppstår men vad kan man göra - helljusblink eller vänsterblink - vissa är dock ressistenta även mot detta!

    Någon som vet reglerna om att abonnera vänsterfilen?
    Böter genom trafikhinder?

  • Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-06 17:04:51 följande:
    Det hade på intet sätt varit jobbigare eller omständligare att samarbeta än att ligga kvar i vänsterfilen, och ändå valde han att blockera TS och därmed irritera en, eller i det här fallet flera, andra trafikanter helt i onödan. Det är inte vad samarbete i trafiken handlar om.

    Det känns som om jag hela tiden måste argumentera för varför man inte ska blockera vänsterfilen.
    Kan vi för diskussionens skull vända på resonemanget och istället ta fram några argument för att ligga kvar? Jag kan inte se ett enda argument som försvarar sådant beteende, så det vore kul att höra era.
    Jag kör med farthållare så nära det högsta tillåtna som möjligt (ekonomi, ekologi, osv.) . Det är svårt pga oprecisa hastighetsmätare i bilen. Det är inte heller så enkelt som det låter just p.g.a. det att det finns folk som kör för snabbt. Då blir det hela tiden beräkningar i vilket mellanrum man (turvis vänster/höger) ryms utan att störa trafiken till höger. De på vänstra filen brukar ofta vara väldigt arroganta, och kör så nära att de riskerar sitt körkort (och dit försvann brådskan med körtilståndet...). Nyttan handlar om att få köra jämnt (enligt Trafikförordningen, inte den fiktiva "samarbetsförordningen") utan onödiga filbyten och hastighetsändringar.

    Jag har skämtsamt jämfört hur grova förséelserna och brotten anses vara. "Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte" kostar vidriga 1500 kronor. Alltså något som inte orsakar fara för någon, endast förvärrar konsekvenserna för chauffören själv. Det är alltså prissatt av någon anledning dyrare än att störa eller orsaka risksituationer för andra okända personer.

    Jag förstår att du vill att den vänstra filen skall vara ledig för fortkörare, eftersom du inte anser att stora hastighetsskillnader orsakar bl.a. kaos . Som undantag kan nämnas Tyskland där vänsterfilen kan anses vara menad för snabba bilister som kör inhemskt typ BMW, Porsche, Mercedes och Audi. För den vanliga trafiken i andra länder är vänsterfilsregeln menat för att lastbilar, husvagnar mm. som kör långsammare än det högsta tillåtna skulle hålla sig till höger för att det inte skulle bli "slalomåkning" i trafiken. 
    Tidigare från Backbyn
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-07 08:21:52 följande:
    Jag förstår att du vill att den vänstra filen skall vara ledig för fortkörare
    Nej, då har du missförstått mig. Jag vill att den vänstra filen ska vara ledig. Punkt. Inga förbehåll.

    Den vänstra filen kör man i under omkörning av fordon i högra filen. Då och enbart då har man rätt att blockera den vänstra filen. Det är också därför vi har en lag som kan ge böter om man i onödan blockerar vänster körfält.
    Om man sen räknar sig som fortkörare, schumacher, lågt flygande jetplan, vägsnigel, söndagsseglare eller bromskloss har ingen som helst betydelse. Rätten att använda vänsterfilen är förbehållen samtliga trafikanter, inga undantag eller förbehåll, men det förutsätter att höger fil är upptagen samt att man färdas fortare än vad det nu är som ockuperar höger fil.

    Jag tycker det är så otroligt enkelt att jag faktiskt fascineras av att jag hela tiden tvingas förklara vad jag försöker säga. Jag vet inte om det är jag som uttrycker mig konstigt eller om jag har sned verklighetsförankring eller om i princip alla andra i trafiken är korkade (högst osannolikt), men någonstans når jag inte fram. :)

    Jag försöker igen, så enkelt jag bara kan:
    Blockera inte vänsterfilen om du inte måste, det irriterar dina medtrafikanter.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-07 10:26:16 följande:
    Blockera inte vänsterfilen om du inte måste, det irriterar dina medtrafikanter.
    Men varför gör det det? Om man inte har för avsikt att köra otillåtet snabbt.
    Man skall väl inte välja att köra endast enligt de regler som man själv gillar.

    Vid livlig trafik blir omkörningar svåra, för det finns inte utrymme att köra om. Två filer drar den dubbla mängden trafik, det är slöseri att ha en omkörningsfil.

    Jag förstår (inte håller med) allt du skriver och vill säga, men just att den dyra fortkörningingen skulle vara ett undantag, "ett snällt brott" har jag svårt att förstå. 
    Tidigare från Backbyn
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-07 14:13:06 följande:
    Men varför gör det det? Om man inte har för avsikt att köra otillåtet snabbt.
    Man skall väl inte välja att köra endast enligt de regler som man själv gillar.

    Vid livlig trafik blir omkörningar svåra, för det finns inte utrymme att köra om. Två filer drar den dubbla mängden trafik, det är slöseri att ha en omkörningsfil.

    Jag förstår (inte håller med) allt du skriver och vill säga, men just att den dyra fortkörningingen skulle vara ett undantag, "ett snällt brott" har jag svårt att förstå. 
    Men återigen, bilen TS nämnde körde under tillåten hastighet.
    Jag förespråkar inte fortkörning. Jag erkänner villigt att jag ofta själv kör för fort, men jag försvarar det inte och kräver inte på något vis att andra ska ge mig något speciellt företräde enbart för att jag vill färdas fortare än tillåten hastighet. Absolut inte, lagen är definitiv och gäller lika för alla. Vill någon köra för fort gör dom det på eget bevåg och måste vara beredd att ta konsekvenserna som det innebär. Kör man dessutom så pass fort att det innebär onödig risk och fara för andra är det totalt oförsvarbart och får inte ske!
    Ska vi diskutera trafik i allmänhet blir diskussionen helt annorlunda eftersom den då baseras på helt andra premisser, jag har hela tiden utgått från dom fakta vi har i TS och baserat resonemanget på det.

    I det här exemplet var det faktiskt bilen framför TS som blockerade övrigt trafik, under tillåten hastighet, och helt utan anledning. Just den sortens agerande ser jag ingen plats alls för i trafiken.
    Kör man i tillåten hastighet så blockerar man per definition inte vänsterfilen, eftersom man då omöjligt kan vara i vägen för andra trafikanter, såvida dom inte kör för fort och då finner jag det orimligt att kräva någon form av företräde.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-07 14:32:52 följande:
    Men återigen, bilen TS nämnde körde under tillåten hastighet.
    För mig är det oklart om det var 100-103 gps, eller mätarhastighet vilket betyder i värsta fall 92-95 km/h i radaren.
    Ifall det var 100 km/h enligt bilens hastighetsmätare så är körhastigheten nästan densamma som långtradarnas.

    I min bil visar hastighetsmätaren 110 då gps visar 103. Har inte jämfört 110, men mätaren visar med vinterdäcken 88 och gps:n växlar då mellan 79-81. Sommardäckens 86 mätarhastighet blir också 79-81 km/h.

    Att köra enligt det som bilens hastighetsmätare visar borde räcka, för felkalibreringen är av någon anledning laglig.
    Tidigare från Backbyn
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-07 14:45:06 följande:
    För mig är det oklart om det var 100-103 gps, eller mätarhastighet vilket betyder i värsta fall 92-95 km/h i radaren.
    Ifall det var 100 km/h enligt bilens hastighetsmätare så är körhastigheten nästan densamma som långtradarnas.

    I min bil visar hastighetsmätaren 110 då gps visar 103. Har inte jämfört 110, men mätaren visar med vinterdäcken 88 och gps:n växlar då mellan 79-81. Sommardäckens 86 mätarhastighet blir också 79-81 km/h.

    Att köra enligt det som bilens hastighetsmätare visar borde räcka, för felkalibreringen är av någon anledning laglig.
    Inte bara laglig, den är uppmuntrad och medveten.
    I bilbranschen siktar man medvetet på att mätarna ska visa ca 8% under verklig fart. Den exakta procenten varierar något med varierande storlek på hjul osv, men förvånansvärt ofta ligger det inom 7-9 procents intervallet. Det är en vedertagen standard bland alla tillverkare och inte specifikt för någon enskild tillverkare eller modell. Jag tror faktiskt att det till och med finns ett EU-direktiv som behandlar detta och uppmuntrar "fel"kalibreringen.
    Detta för att det annars skulle bli i princip omöjligt att bötfälla fortkörare, eftersom dom alltid skulle kunna hävda att deras mätare visade laglig hastighet även om den faktiska hastigheten var precis över. Med några procents felmarginal åt rätt håll kan man vara säker på att en fortkörare verkligen är medveten om att han kör för fort, eftersom mätaren i hans bil garanterat visar högre hastighet än vad han egentligen färdas i.

    Men ska vi börja med teknikaliteter såsom huruvida hastighetsmätaren var kalibrerad med GPS eller inte så blir diskussionen bara löjlig. Jag är helt säker på att bilen i TS exempel var väl medveten om hur fort han körde och att han blockerade bilarna bakom.

    Jag tror vi får komma överens om att vara oense, och du har rätt till din åsikt även om jag anser den vara både felaktig och mot lagen. :)

    Min klara ståndpunkt står fast: man får inte och ska inte blockera vänsterfilen i onödan.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-07 14:57:28 följande:
    Men ska vi börja med teknikaliteter såsom huruvida hastighetsmätaren var kalibrerad med GPS eller inte så blir diskussionen bara löjlig. Jag är helt säker på att bilen i TS exempel var väl medveten om hur fort han körde och att han blockerade bilarna bakom.
    Jag tycker nog att mätarfelet skall tas i beaktan då man skyller någon för att blockera vägen. Diskussionen är viktig för att man skall förstå varför inte alla kör minst 110, eller vill köra 130 överhuvudtaget. Att det är ok att försöka köra säkert enligt trafikförordningen, och våga vara stolt för det. Buskörarna gillar inte det, men det finns alltid någon som inte bryr sig.

    Det som är viktigt att veta är att påtryckningar med att köra för nära kan orsaka körförbud, inte endast böter.
     
    Tidigare från Backbyn
  • Tommy från Alberga

    Problemet med mätarfelet försvinner då man tittar på navigatorn ibland, den visar noggrannare än de flesta bilars hastighetsmätare.


    Tidigare från Backbyn
  • John D
    Tommy från Alberga skrev 2011-04-07 15:10:27 följande:
    Jag tycker nog att mätarfelet skall tas i beaktan då man skyller någon för att blockera vägen. Diskussionen är viktig för att man skall förstå varför inte alla kör minst 110, eller vill köra 130 överhuvudtaget.
    Eftersom alla mätare visar i princip lika mycket fel, så tar felet faktiskt ut sig själv och blir helt irrelevant.

    Men ok, vi antar att bilen i TS visar exakt hastighet, till skillnad från 99.9% av alla andra bilar i världen. Totalt orimligt, men för diskussionens skull.
    Det innebär att bilen framför TS färdades i ca 92 km/h på en 110-väg, inte ca 100km/h som tidigare antagits.. Alltså ännu större anledning att flytta på sig. Om mätaren i bilen var exakt, så hade föraren också varit mycket väl medveten om sin hastighet, då det verkligen hade visat 92km/h på hans mätare.

    Räknar man med mätarfelet så innebär det bara att alla dom som kör för sakta idag, egentligen kör ännu saktare. Det förvärrar alltså bara situationen, inget annat.
  • Tommy från Alberga
    John D skrev 2011-04-07 15:19:43 följande:
    Eftersom alla mätare visar i princip lika mycket fel, så tar felet faktiskt ut sig själv och blir helt irrelevant.
    Nej, det varierar nog t.o.m 11 km/h vid 120 km/h om jag minns rätt (Opel Astra verklig hastighet 109 km/h?) . Informationen var i någon tidningsartikel... Men det som är viktigt är att den som kör enligt bilens hastighetsmätare jämna 110 borde inte utsättas för mer illegala påtryckningar än i rusningstrafik.

    Trådstarten skulle lika bra ha kunnat vara "Vänsterfil på motorväg i "hög hastighet" -böter?" beroende ur vems perspektiv man ser ärendet.

    När vi vet att i Tyskland körs det dagligen mycket snabbare med en större mängd fordon handlar det inte så mycket om CO2 (allas insats gör helheten + lokala bullerproblem), men mest om det att då man kör otillåtet snabbt får man inte polisrättigheter med fri framfart på köpet. Man är tvungen att lämna tillräckligt med avstånd så man inte riskerar påkörningar varken på fordon eller fotgängare.
    Tidigare från Backbyn
Svar på tråden Vänsterfil på motorväg i "låg hastighet" - böter?