Coyote skrev 2012-03-21 00:51:00 följande:
Men se det såhär då; när man ska ut på motorvägen har man väjningsplikt. Om det kommer fordon i vänsterfilen kan jag ju köra på som vanligt, ut på motorvägen, jag måste förutsätta att bilarna i vänsterfil använder sin blinkers om de tänker byta fil.
Väl ute på motorvägen är det den som vill göra ett körfältsbyte som är skyldig att se till att det går att göra utan problem.
Det är lite samma sak som i rondeller, inte står man och väntar på att även vänsterfilen är tom innan man kör ut, är höger fil fri så kör man, OM ingen blinkar höger för att byta, då får man vänta.
I ts fall så dömde ju försäkringsbolaget till blås fördel, svart är vållande. Att svaren blir så olika i tråden tror jag har med teckningen att göra, vi vet inte heller om och när blå började blinka. Enligt teckningen, enbart, så var ju svart redan inne när det smällde, blå korsade svarta bilens körfält, och det är ju som bekant inte tillåtet att göra det (eller byta fil) om det inte kan ske riskfritt.
Precis det jag menar. En påfart på autobahn, tex, är sällan tom i alla filerna. Då blinkar man och byter från påfartssträckan --> ett hack till vänster (till vägens högerfil) innan påfarten är slut ÄVEN om det kommer bilar i filen till vänster.