Anonym (trött på dagis) skrev 2013-10-14 05:49:20 följande:
tråkigt men jag skulle bara hålla mig professionell.
Föräldrarna är ändå kunder och även om inte kunden alltid alls har rätt så tycker jag man som personal får ta det proffsigt.
Fråga:
Vad vill du att han ska ha för kläder på sig?
( men å andra sidan är det många föräldrar som klagar på val av klädsel kanske ni sätter på dem för varma kläder?)
Maten, inte mycket att göra åt mer än att vänligt säga; nästa gång ni blir hemma blir vi jättetacksamma om ni meddelar oss. Att man inte ringer fören lite senare kan jag i och förs sig förstå om man varit uppe på natten med sjuka barn.
Men det är eg ett ganska litet problem, eller hur?
snoddar, förklara vänligt att det är många barn på förskolan och fler har liknande snoddar och spännen så tyvärr kan ni möjligt hålla reda på dem då barnen tar av dem i bland eller tappar dem.
Skriv en stor fin glad lapp och sätt väl synligt ; att omärkta kläder tyvärr ej kan hållas reda på av er personal.
Ni försöker men självklart är det omöjligt att hålla reda på 18 barns T-Shirtar.
Skriv i hop något fyndigt!
Jobbar inte själv på förskola men har tyvärr erfarenheter av personal som inte alltid är så himla proffsig i alla lägen.
Det märks tydligt på en del fröknar att de är jobbigt med det mesta och att man vet bäst i alla lägen och jag häpnar i bland över vad man säger till familjerna.
Också erfarenhet av offentlig sektor och bemötandet av kunder/ klienter/ patienter
Föräldrarna är inte kunder. Ska man ens prata om kunder är det barnen som är våra kunder och vi har utbildning och erfarenhet att ta hand om dem. Föräldrar har rätt att ställa krav på att barnet är tryggt, får omsorg och pedagogisk verksamhet men att skälla på oss för att de inte kan märka kläder har de ingen rätt att göra. Hos oss gissar vi inte ens vems plagg som är vems. Står det inget namn i åker plagget i korgen för omärkta kläder. Den står väl synligt i hallen med en stor lapp "omärkta kläder" på. Den hänvisar jag till om föräldrar inte hittar kläder.
Jag har blivit utskälld för att Kalles mössa var borta. Det visade sig att mössan hade legat i bilen hela tiden. Jag fick alltså en rejäl utskällning men aldrig ursäkt. Tur att jag är proffsig nog och håller käften och tackar högre makter för att det är ett fåtal föräldrar som är såna. Eller en klämdag när vi skickade ut lappar där föräldrarna skulle fylla i vilken tid de var i behov av. Vi skrev att öppettiderna inte blev som vanligt uran vi utgick från de tider vi fått in. Inget barn skulle komma innan kl 7 vilket gjorde att vi inte öppnade förrän 7 ändå står en förälder och formligen vrålar på oss för att de väntat 30 minuter och vi är dumma i huvudet. Bara för de samma morgonen bestämt att de måste lämna tidigare utan att meddela. Eller föräldrarna som lämnar trots att de avsagt sig omsorg och sen skäller på oss för att det inte finns specialkost. Bara föräldern betalar en tiondel av vad förskolan kostar här det inte dem till kunder som har rätt att bete sig hur som helst och vara hur otrevliga som helst.