• Eveyn

    Pappas fru tror att hon är inbjuden!

    Min pappa är omgift sedan en massa år med en kvinna som alltid ogillat hans barn, mig, min syster och bror. Pappa flyttade till hennes stad när jag var omkring 15 år och därefter glesades vår kontakt ut. De var ofta "upptagna" de helger vi skulle komma, och när vi kom så var nya frun otrevlig och snorkig mot oss. Vi var aldrig medbjudna på resor och annat som de gjorde. Hon var alltid noga med att poängtera att vi inte tillhörde hennes familj.

    Nu i vuxen ålder har jag mycket sparsam kontakt med både pappa och hans nya fru. Pappa och frun har ofta varit upprörda över det, tyckt att vi är bortskämda, att vi borde hälsa på dem och uppföra oss. De vill utåt hålla bilden av den lyckliga familjen och att pappa och frun är så förträffliga. På trettonhelgen har de alltid en bjudning dit vi förväntas komma, och d¨å också förväntas spela med i charaden om att vi är en familj. Hela tillställningen är väldigt obehaglig, men vi syskon brukar åka dit, hålla god min och sen ses vi knappt mer under resten av året. Eftersom alla vi syskon har det rätt bra i livet med fina jobb och bra karriärer har det blivit lite mer intressant för pappas fru att ha oss i familjen, så hon kan glida lite på vår framgång. Men vi är mindre än måttlig intresserade tillbaka. 

    I år fyller i alla fall jag och syrran (tvillingar) jämnt och har planerat att hyra ett stort hus i Sydfrankrike och bjuda familjen dit i två veckor i sommar. Det blir min, syrrans och brorsans familjer och mamma och mammas man. Mammas man har alltid gillat oss och sett oss som sin familj, vi alla syskon har en egen relation med honom oavsett mamma, och jag skulle helt klart umgås med honom även om han och mamma inte skulle vara gifta. 

    Jag och syrran pratade lite om det här under pappas trettondgagsgrej, inte högt till alla, utan mellan oss. Men pappa hörde och började fråga om det. Så vi nämnde att vi skulle hyra hus och bjuda in till våran födelsedag. Jamen så kul, säger pappa då! Det tackar vi väl ja till direkt!! Och så vänder han sig till sin fru som står strax bredvid och berättar att de är bjudna till vår födelsedag i Sydfrankrike i sommar! Att viska hyra stort hus och allt.

    Jag och syrran blev helt stumma först, stirrade på varann. Jag kunde inte tro att det var sant. Hur kunde de tro att de var inbjudna? Att vi skulle vilja fira vår födelsedag med hans fru som alltid behandlat oss som skit. Som knappt ens brukar gratulera oss på födelsedagen, knappt svarar på tilltal när vi ses. Men nu passar det?

    Fan, nu måste vi komma på nåt sätt att säga att pappa och frun inte är medbjudna. Kanske pappa, men absolut inte frun. Det skulle bli så otrevligt om de kom, jag kan inte tänka mig ett värre scenario. Ska hon gå där och vara snorkig mot oss och mamma i två veckor på vår resa? Och att vi skulle bjuda henne på boende och allt? Jag står ut med henne max två timmar åt gången, max några gånger per år. Två veckor är helt otänkbart. Hjälp!

  • Svar på tråden Pappas fru tror att hon är inbjuden!
  • Anonym (.)

    Om du säger att ni ska bjuda med alla så tror såklart din pappa att även han är bjuden. Speciellt om ni berättar det på hans tillställning. Du kan inte uninvite din pappa men förklara för honom att du inte vill ha med av naturliga skäl. Skit ska skit ha. Varför ska ni bjuda till mot henne om hon aldrig varit trevlig mot er. Hon kommer förstöra er resa bara genom att vara där.

  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2018-01-14 08:34:33 följande:

    Om du säger att ni ska bjuda med alla så tror såklart din pappa att även han är bjuden. Speciellt om ni berättar det på hans tillställning. Du kan inte uninvite din pappa men förklara för honom att du inte vill ha med av naturliga skäl. Skit ska skit ha. Varför ska ni bjuda till mot henne om hon aldrig varit trevlig mot er. Hon kommer förstöra er resa bara genom att vara där.


    Inte vill ha med hans fru ska det stå
  • Ess
    Anonym (.) skrev 2018-01-14 08:34:33 följande:

    Om du säger att ni ska bjuda med alla så tror såklart din pappa att även han är bjuden. Speciellt om ni berättar det på hans tillställning. Du kan inte uninvite din pappa men förklara för honom att du inte vill ha med av naturliga skäl. Skit ska skit ha. Varför ska ni bjuda till mot henne om hon aldrig varit trevlig mot er. Hon kommer förstöra er resa bara genom att vara där.


    Ja det är ju klart han tror. Det är otroligt klantigt och dumt, varför hasplar hon ur sig att de ska resa allihop. Varför ha den diskussionen där överhuvudtaget.
    Det är ju bara att dra till med att hon och syrran har planerat resa ihop, varken mer eller mindre. Då hade problemet aldrig uppstått.
  • Anonym (Wth)
    Anonym (.) skrev 2018-01-14 08:34:33 följande:

    Om du säger att ni ska bjuda med alla så tror såklart din pappa att även han är bjuden. Speciellt om ni berättar det på hans tillställning. Du kan inte uninvite din pappa men förklara för honom att du inte vill ha med av naturliga skäl. Skit ska skit ha. Varför ska ni bjuda till mot henne om hon aldrig varit trevlig mot er. Hon kommer förstöra er resa bara genom att vara där.


    Vadå inte uninvite? De var ju inte bjudna till att börja med.
  • Ess
    Colourfulrainbow skrev 2018-01-13 23:13:21 följande:
    1. Jag kallar inte människor för "spymedel". Jag uttrycker inte mig på det sättet. Självklart kan jag avsky människor, men då handlar det om mördare, rasister, homo- och transfober, våldtäksmän, pedofiler och folk som är våldsamma. Inte barn som inte gjort mig något ont.

    2. Jag skulle aldrig inleda en relation någon som har barn om jag inte gillar barnen.
    1. Hade du velat åka med personer du tycker illa om då?
    Barn som inte gjort dig något ont, vad menar du med det?
    För det handlar inte om BARN i tråden, utan om vuxna människor.
    När upphör en vuxen människa vara ett barn?
    Ska man behandla en vuxen människa man inte tycker om som en liten gullig, söt lintott?

    2. Igen, när upphör de vara barn och man kan bedöma dem som personer?


  • Anonym (.)
    Anonym (Wth) skrev 2018-01-14 09:34:53 följande:

    Vadå inte uninvite? De var ju inte bjudna till att börja med.


    På sättet hon uttryckte sig så kan det lätt framstå som att alla var bjudna. vi ska bjuda med alla på en resa till Frankrike framstår lätt som att man ska bjuda med hela familjen... fast jag förstår att ts inte vill ha med sin styvmor. Så jag skulle helt enkelt sagt

    ?Pappa jag är ledsen men du måste missförstått. Jag vill inte att xxx följer med på resan. Hon har inte varit trevlig mot oss under dessa år och jag vill helt enkelt inte fira min 40-års dag med henne?.
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Evyn) skrev 2018-01-12 10:20:34 följande:

    Oj, tråden tog visst fart igår kväll och jag hängde inte alls med. jag har ett anonymt nick och fick ändra några bokstäver, men är TS Eveyn. 

    För det första: jag tror inte att jag har några som helst skyldigheter att bjuda varken pappa eller hans fru på min resa eller mitt födelsedagsfirande. Mig veterligen reser och firar man som vuxen med precis vem man vill eller ingen alls om det passar bättre. Att pappas fru skulle bjudas med på resan är helt otänkbart och det kommer inte att hända. Pappa kommer inte heller att bjudas med, men vad gäller honom så finns det ju ha åtminstone en liten grad av familj mellan oss även om relationen är rejält stukad. Om han skulle bjudas men välja att avstå för att frun inte är bjuden så är det helt okej, och i linje med hur han alltid agerar. 

    För det andra: jag behöver inte ens ha särskilda skäl att inte vilja bjuda min pappas fru på någonting alls i mitt liv. Jag har inga skyldigheter gentemot henne, vi gillar inte varann, har aldrig gjort, vi är inte familj. Och även om det var så att jag är avundsjuk på henne, som någon trodde, så betyder det ändå inte att jag behöver bjuda henne på mina privata resor eller firanden.

    Ja, det var klumpigt att vi pratade om resan så att min pappa hörde. Lika klumpigt egentligen av pappa att direkt anta att han och frun var inbjudna kan jag tycka. De har aldrig bjudit med oss på liknande resor eller firanden. Vi har inte en relation som är särskilt varm och inbjudande från något håll längre. Jag sörjer det, en gång i tiden hade jag en pappa som var engagerad och kärleksfull mot sina barn. men det var länge sen nu, jag har under stor del av livet varit ledsen över det, men fått lov att inse att den relationen inte finns längre och jag måste gå vidare och skapa mina egna fungerande relationer.

    Och ja, det är kanske fegt att ta tillbaka inbjuda per sms eller mail, men det är den relation jag har med pappa. Både han och frun är mycket dominanta, de har alltid sett till att ha överläge gentemot oss och jag tycker att all konfrontation med dem är mycket obehaglig. Dock så finns det inget alternativ till att säga det; de måste meddelas att de inte kommer att få vara med på resan. 

    Det här skulle kanske kunna leda till en totalt brytning mellan mig och pappa, det känns inte så orimligt jämfört med hur relationen är idag. Det skulle också kunna leda till en upprensning av luften och en förbättrad relation, inte så troligt, självrannsakan är inte pappas starka sida, men vem vet. 

    Oavsett hur det blir med den saken så kommer vi att genomföra vår resa och firande så som det var planerat från början och pappa och hans fru kommer itne att vara närvarande. 

    Jag hår fått flera fina råd om hur jag skulle kunna formulera mig. Har pratat mycket med syrran och vi ska skriva ett gemensamt mail. Dock har vi inte kommit till skott ännu, vi ska ses i helgen och sätta oss ned och skriva. Jag bävar lite för reaktionen, men samtidigt känner jag mig lite stärkt i att ta tag i den här konflikten som stört mig ganska länge. Tack för alla konstruktiva svar!

    Självklart har ni/du inga skyldigheter att bjuda pappan och hans nya fru (hon kan givetvis inte vara så ny) på er fest.

    Men Ess har en poäng där - det framkommer inte om frun verkligen TROR att hon är bjuden. Här kan ni INTE BELASTA FRUN, Hon har inte bjudit in sig själv och hon fick förmodligen inte tid att ta ställning och svara själv. Det är ju pappan som bjöd in sig själv! Och det är pappan som ni måste prata med. Det är PAPPA ni ska belasta.

    Jag är helt säker på att er pappa inte skulle komma heller, han gjorde sitt val uppenbarligen för många år sedan och kommer inte lämna sin sk. nya fru. Ni är vuxna barn och flyger fint själva. Han vill ju inte tillbringa ensam sin ålderdom bara för en fests skull.

    Men situationen är ju tråkig och trist. Ni borde ha haft en kurs i kommunikation för länge sedan.

    Inte minst då ni alla verkar vara något bittra.


  • Anonym (Fy)
    Ess skrev 2018-01-14 09:36:23 följande:

    1. Hade du velat åka med personer du tycker illa om då?

    Barn som inte gjort dig något ont, vad menar du med det?

    För det handlar inte om BARN i tråden, utan om vuxna människor.

    När upphör en vuxen människa vara ett barn?

    Ska man behandla en vuxen människa man inte tycker om som en liten gullig, söt lintott?

    2. Igen, när upphör de vara barn och man kan bedöma dem som personer?


    Eller hur, men du vet man ska alltid gulla med dessa styvbarn oavsett. Hade aldrig velat att min man gullat med mina vuxna barn, utan ta dem för vuxna människor!

    Vem VET vad just ts gjort sin styvmorsa? Ingen kan inbilla mig att det här bara ligger på pappan och frun, nä aldrig. Tror faktiskt ärligt talat att ts och hennes syskon inte gillade det faktum att pappan flyttade för kärleken (vad är konstigt med det? Mammor har gjort det i alla tider) och det här passade inte ts och hennes syskon, de unnade inte sin pappa detta för de var helt plötsligt inte i rum nr 1 i deras ögon mått. Frun kanske märkte av detta mycket tidigt och ansåg att 15 åringar ska kunna bete sig bättre än så och hade ingen som helst lust att spendera denna hemska helg med dem likaså att pappan satte ner gränser och detta ansåg ts inte vara gränser utan avkall och otrevligheter. Men ärligt talat vilken vuxen människa godtar elak behandling? Mot sig själv eller sin kärlek. Bara för att man är vuxen? Sorry. Däremot säger jag inte att frun har varit otrevlig eller missunnar ts deras barndomsminnen utan säger att en pannkaka har två sidor. Men som vanligt sväljer man allt vad stackars skilsmässobarn upplever (jag är själv det men skyller inte min barndom på sånt fjant). Nu är de vuxna, så starta nya relationer vetja! Kanske faktiskt det era föräldrar rentav gör? Fast ni upplever det annorlunda i er egen negativa effekter? Att mammans man blivit så väl bemött är säkerligen för att mamman hade dem i sin vård.
  • Anonym (Inte medbjuden)
    Ess skrev 2018-01-14 09:32:02 följande:
    Ja det är ju klart han tror. Det är otroligt klantigt och dumt, varför hasplar hon ur sig att de ska resa allihop. Varför ha den diskussionen där överhuvudtaget.
    Det är ju bara att dra till med att hon och syrran har planerat resa ihop, varken mer eller mindre. Då hade problemet aldrig uppstått.
    Även om mina syskon OCH mina föräldrar skulle stå och diskutera att de gemensamt ska åka någonstans så tar jag inte för givet att jag också får följa med.
    Jag väntar alltid på att någon bjuder in mig och det skulle aldrig falla mig in att tränga mig på och tvinga med mig själv.
    Vill folk ha mig med ber de mig att följa med. Och det gäller allt ifrån after work och fester till bröllop och resor.

    Fast jag är kanske formad av livet som "utstött".
    Kommer aldrig att glömma det året jag frågade mina syskon med familjer och mina föräldrar om det var någon som var sugen på att hänga med till fjällen och åka lite skidor - de brukade åka ibland.
    Alla svarade nja, vi hade inte tänkt att åka i år. Ok fine.
    Några veckor senare får jag reda på att de har ändrat sig och bokat, men de frågade inte mig och min familj om vi ville med...
Svar på tråden Pappas fru tror att hon är inbjuden!