• Anonym (Oldie)

    Alla ni som upplevt 70- och 80-talet

    Jag verkligen spricker av avundsjuka på er. Jag är så otroligt insnöad på dessa två årtionden och önskar att jag hade fått uppleva hela 70- och 80-talet som tonåring eller vuxen så att jag i detalj kunnat uppleva allt. Är själv född -79 så mina minnen består av 80-talet, vilka är rätt vaga. Tittar på bilder (privata från mina föräldrar/släktingar och på nätet) och klipp från dessa årtionden och försöker verkligen leva mig in i hur det var då. Besöker ställen jag vuxit upp i på 80-talet. Lyssnar mestadels på musik från dessa tider och anser att bästa musiken faktiskt producerades då. Har gått så långt som att söka på nätet efter riktiga 70-talskläder. Hittar bara skit som säljs som maskeradkläder, dvs inga riktiga vardagskläder.

    Jag har en otroligt romantiserad bild av just 70- och 80-talet, men mest 70-talet. Jag skäms inte för min romantisering. De som känner mig vet om detta. Bruka reta mamma med att säga att hon borde ha fått mig tidigare så jag fått uppleva det hon fått. Brukar fråga personer äldre än mig om hur det var på den tiden. Känner en otrolig fascination för just dessa personer. När jag träffar någon första gången är de första tankarna som poppar upp hos mig att den här personen har upplevt de här årtiondena och jag kan inte sluta tänka på det varje gång jag möter personen. Jag föreställer mig den personen hur denne säkert var och såg ut på den tiden. Och så känner jag en fascination blandat med avundsjuka.

    Jag fattar egentligen inte hur det blev såhär men de här känslorna har bara vuxit fram och stannat kvar. Jag har dock varit en del nostalgisk av och till under mina vuxna år. Nu är det en del av mitt vardagliga liv och jag vill inte släppa det. Jag mår bra av det, känner mig "hemma" i att drömma om dessa årtionden och ta del av allt som går att ta del av och att jag känner mig som mig själv i detta, men är samtidigt frustrerad över att jag inte kan uppleva de åren, och att det inte finns något jag kan göra åt det.

    Så alla ni som fått vara med på riktigt - ett stort hjärta till er <3

  • Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet
  • Anonym (Born in the 60's)
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-06 11:50:59 följande:

    Var ingen kontroll angående ålder för att köpa mellanöl i butikerna, 16-åringar kunde gå på Pizzeria och dricka rödvin till maten utan sällskap av vuxna.
    Som 17-åring gick jag som gäst på studentnationer och drack San Francisco.
    Vi hängde på utomhusbad och hade picknick med Kir att dricka trots att vi var 16 år
    Somliga åkte till Stockholm och köade för att köpa jeans på Gul och Blå
    Radio Luxemburg var kanalen man rattade in för att höra den nyaste musiken
    De flesta var smala
    Fanns inte mycket att göra på fritiden på vardagar utom att hänga vid någon kiosk i grupper
    Tv-utbudet var tämligen skralt för unga. höjdpunkter var diverse polisserier
    Träskor var det regerande man hade på fötterna.
    Rökrutor fanns på skolorna
    Dela rum med syskon var vanligt förekommande och därför var man sällan hemma hos andra om man var en större grupp som umgicks
    Ungdomsgård kom till mitt område när jag var 14 år så då kunde man vara där och hänga, spela biljard, fika och lyssna på musik och gå på disco någon gång i månaden


    Jag känner igen en del av det du skriver dock inte det angående att som minderårig kunna dricka vin och drinkar, men visst så gick det att köpa mellanöl om du samtidigt köpte lite vanliga varor (=handla till mamma) i annat fall så hade kassörskorna bra koll på ungarna i kvarteret och det blev ett samtal med mamma ganska snabbt.
  • Anonym (anonym)

    Det där med vin var på vissa pizzerior vet att jag och mina vänner firade någon 16-års dag med pizza och husets rödvin i karaff en gång.
    Mellanöl gick alldeles utmärkt att köpa men inte på alla butiker utan små seven-eleven.
    Hasch var vanligt förekommande i området jag bodde grannen sålde knark öppet tills de hamnade i fängelse
    Alla tonåringar tillbringade mycket tid ute eftersom det var där man kunde umgås med flera samtidigt och det ännu inte fanns några samlingsplatser inomhus 

  • Anonym (Born in the 60's)

    Hur det vara att handla på ICA på 70-talet;

    Butikerna hade egna "roliga" namn inte som nu att alla ska heta ICA Supermarket. De hade öppet Mån-Fre 9-18 och Lör 9-13, kassörskorna kunde alla priser i huvudet och kassaapparaten var som en stor räknemaskin där kassören slog in belopp och tryckte på varugrupp, när det var dax att betala var det kontanter som gällde (checker kom lite senare) och kassören räknade upp växeln högt till kunden så man visste att det blev rätt.

    Det var fritt att ta kassar av papper eller plast, dricka köptes i glasflaska och man hade en tomback med sig som innehöll 25 tomflaskor dessa pantades och man fick ett handskrivet kvitto.

    Det fanns manuell chark och fisk där man ex. köpte nymald köttfärs per hekto.

    Butikerna hade innertak så det såg finare ut än det gör idag.

    Prislappar på varorna som var röda om det var extrapris, snacka om jobb när det skulle ändras pris på varorna.

     Image result for tomback pripps plastImage result for tomback pripps plast

  • Anonym (Born in the 60's)

    Jag kom ihåg när första Pizzerian kom, en pizza kostade då 10kr, en sibylla korv med bröd 3kr, en korv med mos 5kr.

  • Anonym (Born in the 60's)
    Kjell2 skrev 2019-01-06 12:26:30 följande:

    Vörnplikt var kpist, ak4, m58, Strv S, Viggen, plastbandvagn.


    Glöm inte M60 när du skulle på permis eller vara fin ;)
  • Anonym (anonym)

    Fanns inte en massa färdigrätter på 70-talet som var klara att värma eller äta direkt, det som fanns var  soppor på burk, Jojk renköttbullar, pölsa, fiskbullar, konserverad skinka samt diverse pulversoppor såser och pulvermos.
    När micron kom blev det fler rätter som var kompletta måltider som bara behövde värmas.
    Läsk dracks på helgen då man fick en 33 cl flaska som om man snålade räckte både fredag och lördag Trocadero var en av favoriterna.
    Vi brukade åka till B&W och storhandla på lördagar, då räckte veckopengen till en Allers-bok som jag valde istället för veckotidning och något gott

  • Kjell2
    Anonym (Born in the 60's) skrev 2019-01-06 12:32:55 följande:

    Glöm inte M60 när du skulle på permis eller vara fin ;)


    Var sjuk avundsjuk på de blås mässdräkt när det var bal.....
Svar på tråden Alla ni som upplevt 70- och 80-talet