Plusjakt för oss med spottings

48922 visningar
2762 svar

ceke

Flerbarnsförälder
Gick med i gruppen: Äldre 9 Feb 20:11

Presentation

Hej! Ceke här! En enveten spottare vars spottingshistoria började 2006. Det började med att jag fick väldigt svårt att hitta p-piller som jag inte spottade av nu och då eller hela tiden. Sen dess har jag nog provat markandens alla möjliga hormonella preventivmedel och det enda som hållt mig spottingsfri är p-ring. I juli 2010 gifte jag och min käre man oss och i samma veva kastade vi p-ringen och tyckte det var dags att börja satsa på den gamla logiken 1+1=3. Tyvärr verkar inte min kropp vilja detsamma. På en gång kom mina spottingsbekymmer tillbaka och jag började i stort sett på en gång att ha spottings från ca dag 16-28 som sedan följs av en RIKLIG mens. Suck.. I oktober fick jag nog och ringde kvinnokliniken. På VUL framkom att jag hade en 8 cm stor cysta på höger äggstock. Förtvivlan var stor och operation planerades. Jag fick veta att jag hade ett något förhöjt CA.125 värde som kan tyda på endometrios, vilket inte är helt otroligt då mor min har det. Den 24 nov, då cystan skulle opereras bort, visade det sig dock på VUL strax innan sövningen att cystan var puts väck och jag fick åka hem och slapp i det läget kniven. Alla trodde att mina spottingsbekymmer nu skulle va som bortblåsta. Men icke. Spottingsarna kom, trots cystans bortgång, som vanligt på dag 16. Detta innebar ytterligare ett samtal till kvinnokliniken. Fick ny läkartid. Denna gång fick jag veta att jag antagligen har en defekt lutealfas och en gulkropp som inte producerar tillräckligt med progesteron. Så, jag fick därmed Provera utskriven att ta cykeldag 17-26. Lyckan var stor. Kunde det va så enkelt? Hoppet och tron om att snart bli gravid var stort... Men, Proveran gjorde inte sitt. Den sköt upp spottingsarna till dag 19-27, men gjorde värken i magen etter värre och gav mig mest tokömma bröst. Läkarna ville, trots att den inte hjälpte mot spottingsarna att jag skulle fortsätta med den i tre cykler. Andra cykeln med provera blev allt än värre, med rikliga spottings dag 19-27, röda störtflodar vid toabesök (nr 2) under lutealfasen, hugg, mol, brännande smärtor i stort sett dagligen och speciellt under lutealfasen. Så, nu får vi se vad läkarna hittar på. För så här ska det inte va! Nu kommer jag dock inte ge mig förrän de grundligt utrett vad alla blödningar kommer ifrån! Är det endometrios vill jag veta det. Är det nåt annat, vill jag veta det. Vill veta vad det än nu är och vad det än innebär. Ovisshet är bland det värsta som finns....