• missis

hur håller man katterna borta från växterna???

jag blir så ARG!! jag har två innekatter som bara förstör mina växter.dom äter upp alla blommor o alla bladväxter, gräver i krukorna så att hela golvet blir fullt av jord!!!

jag blir tokig!!!! jag tycker så mycket om växter o blommor, hur kan jag hålla katterna borta från dem, finns det något ofarligt medel man kan spruta på blommorna eller nåt??

jag har en liten 1 1/2 årig son åxå så jag vill inte ha något giftigt medel ifall att han skulle få i sig.

• Svar på tråden hur håller man katterna borta från växterna???
  • Japonica

Finns det inte nån sån där Fy-spray?

• Dundermamman

Köp pressad citron och häll över det i en duschflaska och spraya på växterna! Katter gillar INTE citrondoft

• isisisis

Spruta vatten på katterna istället! Det är det enda sättet att få dem att förstå......min erfarenhet iaf.....

• missis

citronen ska jag testa.men dör inte blommorna av det då? det är inte alltid man är där o ser när dom biter o äter så att spruta vatten på dom går inte eftersom att man inte alltid ser.

• missis

var finns fy-spray o är den ogiftig för barn??

• Sockerkaka

Som Dundermamman säger gillar katter inte citrondoft, eller citrusfrukter över huvudtaget. Vår katt höll sig borta från blommorna när vi lade lite apelsinskal i blomkrukorna, hon riktigt backade när hon insåg att du luktade apelsin, "usch och fy"...

• missis

jag ska testa med en gång!!!!!!!!!!!

• AMA68

Skaffa kattgräs annars!!

Får de tillgång till det de behöver så lämnar de förhoppningsvis prydnadsväxterna i fred istället.
    Mina gjorde det if.

• nimma

Mina gav upp blommorna när jag la i citron i dem och när jag köpte en ampellilja bara till dem, de älskar att knapra på den (de gillar ej kattgräs)

• missis
    tror ni detta hjälper mott pissandet i sängen åxå?
  • Zaria

Är det lite större krukor kan du antingen sätta lågt hönsnät som ett staket i krukan,är det lite mindre kan du lägga hönsnätet på jorden så det inte går att gräva där.

Vad har du för växter?
    Mina katter äter gärna de växterna som är ogiftiga men struntar i de giftga fast det kanske inte är så smart med giftiga växter om ditt barn kan ta dem.

Sätt en kruka med kattgräs till katterna att härja i,en del katter har behov av att äta gräs.
    Ofta tycker de att det är godare och låter de övriga växterna vara.

• södertälje

Katter behöver gräs till hårbollarna...plantera kattgräs istället,det växer fort och katterna gillar att tugga i sig det.

Svar på tråden hur håller man katterna borta från växterna???