Förvaring av utpumpad bröstmjölk
Hur länge håller utpumpad bröstmjölk i kylskåp? O i vad förvarar ni mjölken? Kan man värma i mikrougn, alla säger olika så jag känner mig en aning förvirrad.
Hur länge håller utpumpad bröstmjölk i kylskåp? O i vad förvarar ni mjölken? Kan man värma i mikrougn, alla säger olika så jag känner mig en aning förvirrad.
I kylen 1 dag och frysen 3mån har jag läst
Man ska använda utpumpad mjölk som förvarats i kylen inom ett dygn. Jag använde en liten nappflaska de gånger hans ätrytm inte stämde överens med mina utdrivningar. Värmde i micron för det går ju trots allt fortast. Huvudsaken är ju att inte mjölken är för kall när det är dags att ge den.
Håller med filippa.
Jag hällde mjölken i 1 liters plastpåsar och hade de i en kakburk i frysen. Jag satte i frystejp på varje påse när jag lade in dom i frysen, då visste jag hur länge de legat där.
Jag har alltid värmt i micron, men jag vet att en del påstår att man inte ska det. Varför har jag inte riktigt förstått.
Jag förvarar mjölken i en liten Tupperware-kanna med lock (en sådan man kan ha mjölk i när man är på utflykt t ex). Under ett dygn fyller jag på den (jag pumpar inte utan läcker bara kopiösa mängder) och fryser sedan i istärningspåsar och skriver datum på.
När man sedan tar upp den ska man inte värma i micron, det finns viktiga enzymer som förstörs av mikrovågor. Värm i flaska i kastrull på spisen. Ett tips är att använda vattenkokaren för att snabbt få varmvatten.
glöm inte att du inte får blanda nypumpad mjölk med kylskåpskall. Den nypumpade måste svalna i kylen först, innan du kan blanda ihop dom.
Från Amningshjälpens hemsida:
? Kyl bröstmjölk i vattenbad. Sätt gärna in en skål med kallt vatten som alltid kan stå i kylen. Byt vatten
varje dag. Var noga med att alltid torka av flaskan innan du ställer den i vattenbadet.
? Bröstmjölk som skall frysas kan förvaras i kyl max 1 dygn (+4°C)
? Bröstmjölk som inte skall frysas kan förvaras i kyl max 3 dygn (+4°C)
? Blanda aldrig kall och varm bröstmjölk eftersom temperaturen då ökar hos den redan kylda mjölken
vilket kan leda till ökad bakterietillväxt.
? Bröstmjölk som skall ges till barnet omedelbart klarar att vara i rumstemperatur max 6 timmar.
? Värm bröstmjölk till ättemperatur c:a 35°C i vattenbad inte mikrovågsugn eftersom det kan förstöra
en del ämnen. Bröstmjölkens kvalitet försämras också om den blir för varm!
? Fryst mjölk håller 6 månader i frys som håller minus 20°C eller kallare.
? Vid frystemperatur kring 18° håller mjölken 3 månader.
Tack för alla svar. Tack vare dem kunde jag gå ut o fira min födelsedag i "lugn o ro" o veta att min prinsessa ändå fick mat hemma. Kram!