• Moomi

Opel (eller annan bil med trångt baksäte) och barnstol?

Vi är inne på att byta ut babyskyddet nu mot en bilstol. Vi har en Opel Astra kombi. Tycker dte är enormt trångt i baksätet. När manken som är 178 lång har förarstolen justerad så att den är bra för honom ryms absolut ingen bilstol bakom, inte bebayskyddet heller. Så vi har haft babyskyddet bakom passagerarsätet men även då måste passagerarsätet vara så långt fram att mina ben nästan tar i instrumentbrädet. Nån annan med samma problem? Vad har ni för stol?

• Svar på tråden Opel (eller annan bil med trångt baksäte) och barnstol?
  • blekinge

Vi hade också en Astakombi innan. Nu har vi en Opel Zafira....en helt underbar bil. Stor utan att vara klumpig.

• cic

Vi har en opel astra kombi och en Akta graco cosmic xtp, det fungerar bra. Kanske inte blir jättebekvämt för den som sitter i passagerarsätet fram men det går. Kan det kanske vara olika mella årsmodellerna, tror vår är en 2000 el 2001.

• caesar
    har ni tästat ha den mitten i bak???

det är den säkraste plattsen i hela bilen att ha stolen där.
    täste med det. oftast får det mer plats just där en bakom dom andra stolarna.
    ღ Caesar och Diesels mam Gabbi ღ
  • Moomi
    caesar
    Ja vi har testat i mitten men det funkar inte alls eftersom även där kommer förarstolen i vägen.
  • cic

Vår bilstol lutar inte så mkt, kan det vara det som gör att det går bra för oss?

• caesar
    va synd då. typiskt.

har ni åkt till babyland och tästat olika stolar där bak. någon måste ju passa.
    ღ Caesar och Diesels mam Gabbi ღ
  • Moomi
    caesar
    Har tänkt på att åka och kolla olika stolar. Tänkte bara om det finns nån här oxå med ett gott råd
  • Sånglärkan

Men... vi har en Astra och har 3 ( !) barn i baksätet!
    8 åringen sitter på kudde till vänster, femåringen till höger i bältesstol och lillen i bakåtvänd Akta Graco. Det är svintrångt, men det går.
    Maken är 182 cm., så det borde gå det där med mittenplaceringen för er.

Tyvärr har inte mittenplatsen nackskydd och trepunktsbälte så vi måste byta bli innan lillen ska få åka framåtvänd
    Då blir det INTE Opel.

• Moomi

Sånglärkan
    Men är inte förarstolen ivägen även om man placerar bilstolen i mitten? Jag menar, stolen nuddar ju vid bänkarna...

• Sånglärkan

Ja,stolen lutar mot framsätena om det är det du menar. Jag har passagerarsätet lika långt bak som min man har det så det blir jämnt.
    Det står i beskrivningen att det är så man ska montera stolen. Fästremmarna sitter i golvbalkarna på vardera framstol.

• ettem

Förut hade vi en Peugeot 206, alltså en riktigt liten bil, och vi var och testade massa bilbarnstolar när vi skulle byta, den enda som passade var Britax Freeway. Eftersom det var krockkudde fram, och bilverkstan inte ville/kunde/fick koppla ur den ordentligt så ville vi ha barnstolen i baksätet (litar inte på nyckelurkopplingen...).
    Visst, det var inte mycket plats fram i passagerarsätet, men både stolen och sonen satt bra, och det var ju huvudsaken plus att jag själv fick plats fram, men kanske inte långa personer.
    Tyckte i alla fall att det blev bättre plats efter att vi bytt till Freeway från babyskyddet, eftersom babyskyddet skulle ha utrymme till sätet, så därför fick vi ha framsätet så långt fram det bara gick!

Nu har vi bytt till en större bil, och köpt en Britax Twoway (tror jag den heter) eftersom vi behövde en extrastol, och av de två stolarna så tycker jag att Adam sitter klart bäst i Freeway-stolen, och vi använder fortfarande helst den!

Svar på tråden Opel (eller annan bil med trångt baksäte) och barnstol?