när kan man gå ut med nyfödd bebis??
finns ju inga regler..men när brukar man gå ut första gången??
finns ju inga regler..men när brukar man gå ut första gången??
På en gång!!!!
Jag vet faktiskt inte..men borde det inte vara när mamman mår bra och orkar?
Så fort du orkar och känner för det,det bestämmer du helt själv.
Jag frågade faktiskt just den frågan i förrgår på återbesöket på KS. Jag fick till svar att det kan man göra direkt. Bebis mår bara bra av att vara ute. Så gå ut och njut när du själv är redo!
Själv har jag lääängtat efter att komma ut efter en lång jobbig graviditet, så vi travade ut med vagnen direkt vi kom hem. Idag är min son 6 dagar och vi har just varit och handlat. Jätteskönt att slippa sitta inne!
GRATTIS till liten!
guuuud vad skönt det ska bli att få komma ut och gå.....har suttit i denna soffa nu i flera månader...ska ut och gå så fort det tillåts..(med ev.stygn och grejjer menar jag då)
längtar så jag blir blåååå
Om det är mitt i smällkalla vintern då?
Även om det är kallt så kan väl gå ut?! Det är ju bara att klä på sig och bebisen rejält så att den inte fryser i vagnen. Det finns ju alltid filtar, plädar.
Jag frågade eftersom jag läste i nån gravidtidning att man inte ska gå ut med bebisen om det blåser, är fuktigt, är mer än 10 minus etc.
Då tänkte jag att vi kommer få sitta inne fram till maj eller nåt!
Som norrlandtös sov jag ute i vagnen på vintern när jag va liten, det gick ju tydligen bra. Det är väl bara att anpassa kläder och filtar och sånt. Har hört att man kan ha en liten termometer nere i vagnen om man känner sig osäker. Tydligen hålls temperaturen bra om man har suffletten uppfälld.
Det är väl bara att hålla lite koll på bebben första gångerna så lär man sig väl... antar jag.... Får ju snart möjlighet att testa det där själv. Bara den lill* vill komma ut nångång!
Jag har hört som lurksmulan, det finns någon gräns för kylig luft som inte är så bra för någon men speciellt inte för minikinikiddisar, hör med en bvc sköterska eller på BB. Jag tror det var himla kallt och långa stunder som inte var bra för lungorna,
typ minus 5 -10 grader var inga problem!
Håller med er andra. Med rätt kläder så är det nog bara att promenera på. Det är ju vindskyddat så läng den lill* ligger i vagnen också. Tänk bara på att klä av lite om man går in i affär eller om bebben ska sova klart inne i vagnen när man kommer hem. Då minskar man risken för plötslig spädbarnsdöd sa våran BVC-sköterska. Det får itne bli för barmt och trångt när man kommer in i värmen eftersom det liknar tillståndet i mammans mage och barnet då kan "stänga av" sina egna system. Vet att det låter mysko men jag var noga med det. Kan ju verkligen inte skada att följa rådet. Glöm inte vantar till dig själv, förresten.
Kram och lycka till!
Lurksmulan: då får jag göra som du, stanna inne till i maj! Bor i Sundsvall, knappast kallaste stället i landet, men kallt och blåsigt nog för att inte få gå ut enligt vad du läst...
Du och jag får väl sitta inne och chatta här på FL i vinter! Hihi!
gå ut så fort du vill. inte är det någon fara, jag tycket att det var hämskt att dra ut Amanda på efterkontroll när hon var 5 dagar och det var -31 grader och blåste. Men inte gick det någon nöd på henne. hon hade det så varmt och skönt inne i vagnen.
Annika
Vår bebis var liten och vägde bara 2100 när vi kom hem i Januari. Vi *fick* inte gå ut förrän det var 5 plusgrader.
Jag är själv född i Januari (narmalstor) och mamma berättade att hon inte tog ut mig direkt heller.
Sen tror jag man säkert kan gå en kort promenad för att få frisk luft men man ska nog undvika affärer, bussar och liknande den första tiden pga infektionsrisken, särskilt under vinterhalvåret med RS-virus och annat otäckt
Har också hört att det finns någon kall gräns då man faktiskt inte bör gå ut med "minisarna" men vet inte vad det är för gräns, ska fråga bm! Ingen som råkar vara barnmorska här inne som vet? Bor uppe i Luleå så jag hoppas jag kommer ut i vinter alls, hi hi...kram