• sisley

Hur bör jag sköta mina pelargoner?

Jag har verkligen inte begåvats med gröna fingrar men är ändå intresserad av vackra blommor och har ett par fina (och dyra) perlargoner hemma plus ett par skott som jag inte vet hur jag ska sköta.
    Ska de stå ljust?
    Hur ofta bör de vattnas?
    Näring?

Just nu står de mycket ljust i gassande sol och vattnar gör jag varje dag eftersom solen är så uttorkande. Gör jag rätt?

• Svar på tråden Hur bör jag sköta mina pelargoner?
  • Sara Helena

Pelargoner härstammar från lerslätter i Sydafrika. De gillar gassande sol och tål viss torka, får inte stå blött. Ge gärna näring under tillväxtperioden. En del sorter är svåra att få att blomma igen, så leta helst upp speciallitteratur om pelargonieskötsel, där olika sorter finns med. På vintern är det bra om du skär ner dem och låter dem stå svalt, ca 10-12 grader C.

Jag bör väl tillägga att jag inte lyckats så bra med pelargoner själv...

• sisley

Tack!

När är tillväxtperioden? Är skotten inne i den nu?

• Flower fairy

Står de ute eller inne ?
    Det är tillväxtperiod nu så för stt de skall hålla sig vackra bör de har tillräckligt stor kruka, näring och vatten samt sol ! Gå in på Pelargonsällskapets hemsida så får du massor av råd och tips och kanske rent av blir "Smittad" av pellissjukan...hehe...jag blev det för ett par år sdan och har inte tillfrisknat ännu !

• sisley

Tack ska du ha!

De står inne för jag har ingen balkong men de får ypperligt med sol eftersom våra fönster är mkt stora och vi bor högst upp i huset.

• brokig

Jag har det motsatta problemet. Jag AVSKYR de flesta pelargontyper, men lyckas ändå få en pelargon i månaden som present när någon bekant tittar förbi (jag bor bredvid en blomsterhandel med stora lass pelargoner utanför affären, naturligtvis är de billiga och fula). Jag tycker pelargoner är okej när de inte blommar, men rätt horribla med blommor. Jag har dessvärre ständig blom på mina (som jag ibland knipsar bort för att få en grönare och mer symmetrisk planta. När jag ledsnat brukar jag låta dem självdö i något skåp och säga att de var för avancerade. Ingen tror mig.

Sommartid vattnar jag dem i stort sett dagligen om de står varmt. Jag knipsar vissna blommor för att hålla efter formen. Näring ger jag de flesta av mina växter varje fredag och då vanlig krukväxtnäring. Jag klipper ner på hösten och ger då ingen näring alls. Sen omplaterar jag på våren och klipper ytterligare efter någon vecka. Efter ytterligare en tid kör jag på med näring igen, då varannan fredag fram till maj. Under icke-sommar vattnar jag dem bara en gång i veckan.

Jag odlar väldigt mycket annat än pelargoner, främst exotiska frukter och gröna växter. Jag har just nu problem med en monstera som tagit över hela lägenheten.

Jag har gröna fingrar, men lägger den mesta energin på ätbarheter. Färska kryddor är inte helt fel sommartid

Svar på tråden Hur bör jag sköta mina pelargoner?