• Anonym (lessen)

Ofrivillig styvmor-Så var jag den elaka styvmodern också

Hej alla mina stötterskor.

Det är den ofrivilliga styvmamman igen tyvär.

Jag behöver er nu.
    Helgen har varit en ren katastrof.
    SD var på långbesök.
    Hade ju bestämt mig för att försöka lära känna henne och ville verkligen att helgen skulle bli bra.

Den började helt ok men sen...

SD gick och la sig i Lördagskväll, jag och maken satt kvar uppe och kom att börja prata om från vilket land vi önskar vårt barn att komma ifrån.
    Ingen av oss märkte att SD har kommit ner och står och tjuvlyssnar bakom valvet till vardagsrummet.
    Milt uttryckt så blev hon helt vansinnig för att vi skulle adoptera ett barn.
    Det var jättesynd att hon fick reda på det så här och jag förstår att det var jobbigt för henne.
    Det var inte så vi planerat att berätta om syskonet för henne. Det är ju inte ens klart med utredningen och föräldrautbildning osv så vi hade tänkt att vänta tills allt var klart och vi hade ett barn att hämta.
    Pappa sprang efter henne och försökte förklara men nej hon skrek, slog honom och var helt oregerlig.

Dagen efter hade hon svår allergi enl henne själv och ligger i sin säng och låtsas att hon har svårt att andas "för att den dumma bitchens(jag då)hundar finns och för att jag inte städar ordentligt innan hon kommer".
    Jag kontrade med att det fick hon ta med sin pappa för det är han som städar innan hon kommer och det är din pappas hundar också.
    Låter säkert hårt men allergi hade hon inte (det vet jag med säkerhet då jag är sjukvårdsutbildad och har allergier själv) och jag gillar inte att bli kallad dum bitch.
    Pappa tycker att jag var hård och det var ju synd om henne att hon blev så upprörd samt att jag kunde visat lite mer medlidande ang den sk allergin (som han själv inte trodde på).
    Ja det kanske jag skulle men jag såg det som så att då skulle jag spelat med i hennes lilla "ge mig uppmärksamhet show". Skulle jag gjort det kanske? hade hon kännt det bättre då?
    Helgen fortsätter i samma anda.
    Hade planerat att hon och jag skulle shoppa kläder till semestern åt henne men nej, jag kunde åka och shoppa åt min jävla horunge i stället.
    Ville ju bara göra något roligt tillsammans med henne men det blev också fel.

När vi lämnade av henne på flyplatsen i tisdags och pappa kramar henne hejdå och säger "vi ses snart" så säger hon att "jag kommer inte så länge den jävla subban och hennes horunge finns här"
    Min man blev helt stäld och jag kunde tyvär inte hålla mig utan svarade att "Det tycker jag är synd! men vi kommer alltid att vara här"

Dumt kanske, jag vet, men jag såg rött vid den tidpunkten.
    Min man är helt förstörd och tycker att jag var för hård men jag tycker inte att en 12 åring får prata till oss på det viset.

Jag har säkert gjort massor av fel i helgen och behöver veta hur jag skall bete mig.
    Snälla, kom bara ihåg att jag är helt ny på allt detta innan ni skäller allt för mycket på mig.

Min man har inte tillrättavisat henne en enda gång i helgen hur illa hon än betett sig. Det är ju sååå synd om henne.
    Jaa, det är det för att hon inte haft sin pappa under alla år men det är faktiskt inte han fel utan hennes mammas som aldrig berättat för honom att han har en dotter. Fast det förstår hon nog inte förståss..
    Jag tycker han överkompenserar henne och gör henne en björntjänst genom att inte sätta gränser när hon kallar mig subba, bitch osv.
    Han är rädd att förlora henne.
    Frågade min man om han skulle tillåta att hunden vi adopterade från hundstallet betedde sig illa och njeee det skulle han ju inte meeen.
    Stackarn, alla faders beskyddarintinkterna verkar ha satt igång.
    Han tycker hon har betett sig illa men om jag påpekar det så försvarar han henne, däremot så är det ok om han säger det men inte jag. Konstigt.

Förstår att hon är rädd för att förlora pappa igen och att det är jag och nya barnet som är hotet men hon kan väl inte få uppföra sig hur illa som helst för det?

Är jag helt fel ute?
    Är så villrådig och lessen.
    Har jag blivit det hans dotter tycker jag är - den elaka styvmodern?
    Det vill jag absolut inte vara.

Hjälp!!!

• Svar på tråden Ofrivillig styvmor-Så var jag den elaka styvmodern också
  • Anonym (lessen)

Ingen??
    Snälla jag behöver hjäp!
    Är så lessen just nu

• Diwa

TS:
    "Min man blev helt stäld och jag kunde tyvär inte hålla mig utan svarade att "Det tycker jag är synd! men vi kommer alltid att vara här""

helt rätt...

om min 12 åriga dotter nånsin säger nåt liknande åt sin styvmor så hoppas jag verkligen att både hon och pappan skickar in henne på rummet tills hon har vett att uppföra sig som folk

12 år är en svår ålder...inte ett barn och inte ännu ungdom...
    men det är ingen ursäkt för ett dåligt beteende...vid 10 så ska man förstå hur man för sig och kunna acceptera att mamma och pappa har liv utanför föräldrarollen

som styvförälder är det inte lätt att valsa in och "leka" förälder när de är såpass stora som den här tjejen är...så jag tror att bästa sättet att få kontakt det är att totalt ignorera henne
    motsatt psykologi...

ja menar självklart ska du ju göra det en vuxen ska som fixa maten, tvätta osv men i övrigt bara vara avvaktande och låta henne bli nyfiken nog för att komma till dig...

erbjud men puscha inte...ska du shoppa så säg det bara rakt ut över bordet..fundrar på att shoppa idag om nån vill hänga på osv..
    Fråga henne vilket land hon är nyfiken på osv gör henne delaktig i adoptionen(om du klarar av det vill säga)

förr eller senare så inser tjejen att du inte är ett hot mot hennes relation med pappan..

och då kan du ha en kompis för evigt...

jag älskar min styvmor lika mkt som min egen...

Diwa-the one and only true one=) Kolla min blogg!!!! =(
  • Minxy

Jag tycker att det låter som en förfärlig situation och jag känner verkligen för dig, TS!

Jag har inga konkreta råd att ge förutom att du kanske ska backa lite...

Med det menar jag att han tydligen tycker att det är ok för honom att påpeka att hans dotter uppför sig illa, men att han vänder på en femöring och börjar försvara henne om du håller med eller själv tar upp problemet.

Om du, istället för att påpeka dotterns oursäktliga beteende, gör dig "mjuk" och "ställer dig på hennes sida" så kan din sambo börja inse att det hon gör är fel. Om du kritiserar henne så upptas all hans tid med att försvara henne från din "påhopp"!

Jag vet inte alls....tycker bara synd om er allihopa,
    Du - som älskar din sambo och vill ha ett fridfullt hem (som inkluderar hans dotter samt ert framtida gemensamma barn)
    Din sambo - som har "återfått" sin dotter och som absolut inte vill förlora henne igen!
    Din sambos dotter - som har återfått sin pappa och som ser dig som ett stort hot. Att ni skulle skaffa barn känns nog som om hon kanske inte duger - att hennes pappa vill ha ett annats barn.

Usch vad jobbigt det måste vara för er!

• Anonym (styvmor)

Din man gav ett ypperligt svar på flygplatsen. Ni finns där, men inte till vilket pris som helst.

Det är en väldigt viktig ståndpunkt, och den ska han även själv mässa som ett mantra tills han lär sig att 1. det är inte är synd om ungen och 2. hon dör inte av en ordentlig tillrättavisning.

Det är bara att göra klart att ni är en familj, familjer skaffar barn (annars hade hon inte existerat) och familjer styrs av _föräldrar_. Uppenbarligen har föräldrarna missat att lära sitt barn just det sistnämnda.

• Anonym (lessen)

Tack för era svar!!!
    Vill väldigt gärna ha fler...

Anonym (styvmor)
    Det var inte min man som svarade henne utan jag, tyvär.
    Han blev helt ställd.
    tror att det skulle varit bättre om det var han som svarade, eller?
    Tyvär så har vi ju inte "haft" henne så länge i våra liv.
    Hon kom in som en total överaskning för oss båda vid 10 års ålder.

Kram alla mina stötterskor, vad skulle jag gjort utan er?
    Så bra och övervägda svar. Det är precis vad jag behöver just nu.

• Huskatt

Sackars dej!
    Vilken vidrig liten unge!
    Herregud,klart man måste få säga i från!
    Tycker nog att pappan i dramat borde göra en större insats.
    Vill han verkligen att dottern ska komma när hon beter sig på detta vis? Kan ju inte vara så kul för honom direkt. Jag hade skämts över min unge om ungen sagt sådana saker!

• Anonym

HejTS. Du gör rätt som markerar. Bara man inte går ner och är "jobbig tonåring" Själv i sättet att diskutera. Men jag förstår, ibland orkar man inte... Man kan inte ta vad som helst. Tycker att din man skall stå vid din sida och markera för dottern att detta är min fru och hon kommer att stanna, men att han oxå är  hennes pappa

• Family 5

Tycker inte att du har gjort nåt fel. Hade det varit min bonusdotter så hade jag gått i taket.

Du får prata med din man och säga till han det att det blir bara värre och värre för varje gång om han inte säger ifrån och sätter gränser. Det hon gör nu är att hon testar er. Hon kollar hur långt hon kan gå. Och just nu så visar hennes pappa att hon kan gå hur långt som helst. Han måste sätta gränser. Han måste tala om för henne att det inte är okej för henne att kalla dig bitch, hora m.m.

Din man kanske skall prata med flickans mamma och berätta vad som har hänt så att hon får eran version av saken. För hennes version av hur helgen har varit hos er är nog inte så bra. Och då kanske mamman kan prata lite förstånd till flickan också.

Hoppas ni löser det så smidigt som möjligt.

• Celestina

Jag är omgift, har en dotter sedan ett tidigare äktenskap, och känner igen det beskriver.
    Det är min man som är styvfadern, och när min dotter kom upp i tonåren började hon agera ut på det mest bedrövliga sätt. Min man, som är världens snällaste, men dock allt annat än undfallande, var beredd att "ta smällarna" han gav sig inte. Höll fast vid det han bestämt, samt inskränkte hennes förmåner när hon betedde sig illa. Det var jättejobbigt! Det var gap och skrik, smällande i dörrar, förstörde saker, hårda ord, fula ord, hela "konceptet" och mer därtill!
    Det var jag som var den mjuka, som "förstod", försvarade, tyckte synd om, och som t.o.m gick bakom ryggen på min man ibland för att ge henne förmåner hon inte förtjänade, hon visste exakt hur hon skulle mainipulera mig..
    Nu har hon lugnar ner sig, hon är 16 idag, och det går mycket mycket bättre. Visst, hon är hetsig och kan bli en riktig näbbgädda, men mellan henne och min gubbe finns det en stark och trygg relation. Hon vet precis var hon har honom, han "stod kvar på samma ställe", flyttade sig inte en centimeter vilket jag beundrar honom för, eftersom jag förmådde det inte.
    Vad kan jag säga..? Det går över, och håll fast vid dina principer ifråga om att inte tillåta att bli behandlad och kallad en massa dumheter. Det kräver ett stort tålamod, och ibland har man lust att skicka de odrägliga små liven till Sibirien enkel biljett, men håll ut, för ni har förutsättningar att kunna bli goda vänner. Ibland stämmer det inte rent kemiskt, och då är det väl bara så.., men man kan ju faktiskt lära sig att fungera tillsammans så länge man hittar ett hänsynsfullt sätt gentemot varandra. Hon kommer mogna, de är ju hemskt självupptagna i den åldern och det hjälper knappast att "bekräfta" att man är dum i huvet, och alla övriga förebråelser de bombarderar en med!

• Anonym (förstående)

Jag förstår precis hur du känner dig eftersom jag också har en styvdotter, som är elva. Det jag reagerade starkast på var att hon av dins man tillåts använda ord som "bitch" och "horunge". Hur arg och upprörd man än är så måste sådana ord vara totalförbjudna. Min man hade låst in styvdottern på rummet om hon hade pratat så till mig (eller någon annan för den delen). Säkert är det inte lätt för henne, men det blir inte bättre av att gränserna flyter och man tycker synd om henne. Jag tycker absolut inte att du har gjort något fel - men din man måste ställa upp på dig betydligt mer.

• Anonym (bonusmor)

Oj, lider verkligen med dig! Jag hade blivit vansinnig om hans dotter tilltalat oss så, och änu värre om han inte sa ifrån!
    Stå på dig, hoppas ni kan lösa detta. Bli tilltalad så ska man inte acceptera!!

• biomedbonus
    så otroligt synd jag tycker om dig!!!!Kram!
    Jag har ett råd att ge dig och det är familjerådgivning, för så här kan inte din man hålla på.
  • biomedbonus

JAg menar att han måste sätta gränser.

• Smileycat

Kan nog inte ge så jättemkt tips nu på rak arm, men har varit och ÄR styvdotter sen 3års ålder, min pappa har gift om sig..
    Och är nu bonusmamma själv till en liten knatte, (lite annorlunda än att komma in i det vid 12års ålder men har som sagt mycket erfarenhet i detta,) så om det är nått så fråga!!

Läste om semestern i andra tråden, en liten idé kan vara att hon får höra, (antingen AV dig rakt uppochner eller lite så att hon "RÅKAR" höra) att du ville ha henne med..
    Och kanske fråga henne om de saker du ville ta henne med på, (kanske nånting litet som tom bara hon&du kan göra oxå)??
    Men fråga mer på det sättet att du ger henne alternativ, att skulle du vilja åka på vattenland ELLER kamelridning??
    Det ger henne svårare att ge ett fult svar tillbaka...

Och om hon nu skulle säga nått elakt tillbaka i denna situation, så säg då att det sårar dig (som hon egentligen redan vet, men KANSKE tänker efter) och att du ville ju bara hitta på något kul med henne..
    Dte är ju nått litet att tänka på kanske?!!?

Hoppas du får ut nått bra, du kämpar på duktigt..
    lycka till med allt iaf, kommer fortsätta följa dig och familjen..

• Smileycat

Menar bara att visst, det är INTE acceptabelt som hon håller på, men hon mår nog ganska dåligt, testar hur mycket hennes pappa (och du) håller för, kommer ni vara kvar även fast hon blir så jobbig??
    Vad blir konsekvenserna?? Kommer hon vara lika älskad eller "utkastad" typ??
    En "trotsålder", hon har ju gått igenom nästan allt med sin mamma redan men hur gör ni??
    Hur mycket älskar hennes pappa henne??
    Det är faktiskt barn sätt att kolla ifall de är älskade osv....

Sen är ju du "ett hot".. Svårt att göra nått där.. :-/
    Men hon verkade ha accepterat situtionen bättre sen fick hon höra om barnet och då blev allt värre igen.... *jobbigt*
    Kanske kan du förklara på nått sätt att du älskar hennes pappa (och henne) jätemycket och kommer stanna kvar och då vill ha ett barn med hennes pappa oxå, men att det inte gått så bra och därför ska ni adoptera..
    Betona gärna att ni kommer ju ge henne ett syskon på detta sätt...
    Och berätta att ni tänkt tala om detta men ni ville vänta tills det var klart, och att hon råkade höra för tidigt.. För ni ville ju egenltigen överraska henne med att berätta om syskonet..osv...

Som sagt, det är nog asjobbigt med hennes trots och fula ord och div...
    Men försök att säga allt som om ni gör det för hennes skull eller att ni gör sakerna tillsammans med henne osv..

Hmmm... Är sååå svårt att sätta sig in i nån annans familjeförhållande så här.... =/

Svar på tråden Ofrivillig styvmor-Så var jag den elaka styvmodern också