• Bruden1

8 månader...ok med plockmat & smörgås?

Min dotter är 8 månader om en vecka.

Jag har funderat på om man kan ge nån typ av plockmat nu?
    och vad isf??

Kan man ge smörgås oxå? Vad för bröd och vad för pålägg isf?

Hon har 2 tänder i underkäken.
    Är såå rädd att hon ska sätta i halsen! Förvånad Kanske tidigt att börja med plockmat & smörgås vid 8 månader!?
  • Svar på tråden 8 månader...ok med plockmat & smörgås?
  • oktmamma

Min son är 8 mån o han äter bröd med smör.
    Det gillar han. Ibland sätter han i halsen men ger man vatten så blir han inte så torr i halsen.

• Champis

Min dotter sitter och plickar med något när resten av familjen. hon skulle aldrig gå med på att bara titta på när vi äter. Ett bra sätt för familjen yngsta att delta i måltiden. Jag brukar ge smörgåsrån, ris, ej rostat rostbröd med smör+fjällbrynt eller dyligt. Har alltid gått bra för min flickor att börja med detta från 8 månader. spelar ingen roll om de har tänder eller inte för de använder mer munnen och käkarna än de få tänder de har. Att de lär sig pressa mat och pure med käkarna är viktigt för talutvecklingen.

• Bruden1

champis: du har alltså inte gett rostat rostbröd med smör+fjällbrynt, utan vanlig vit franska (rostbröd) fast orostat, har jag fattat rätt då??!!

• mammas älskling

mi son äter pågenlimpan med mjukost på. går även bra med leverpastej eller annan pastejj...

• nero

Om det verkar som om hon har börjat förstå at maten ska tuggas är det väl bara att köra på lite försiktigt med riktigt mjuka råvaror som överkokt potatis tex. funkar det är det ju bara till att öka "hårdheten" i råvaran. Min dotter vägrade från 7 månaders ålder att äta annat än plock mat! SKa äta själv!
    Men det funkar bra, idag är hon snart 10 månader och äter allt utom gröt själv, det blir kladdigt men hon är super nöjd med det

• Mizuki

Min dotter har ätit plockmat från första början och hon började äta (läs: sno mat från våra tallrikar) när hon var 5 månader.
    Hon blir 1 i morgon och äter allting själv med sked/gaffel och händerna.

• duck

Min son älskar också att sitta och plocka..jag längtar så tills han kan äta själv med sked också men än så länge så vänder han bara tallriken uppochner om jag ställer den nära nog....
    När började era barn äta med sked, och har ni några bra tips på hur man kan tränma honom???

• Bruden1
    Vad är bra som plockmat till att börja med vid 8 månader??

...jag har provat 8 månaders burkarna oxå, men hon gillar inte när det är bitar i purén! , det ska vara slät puré! Hon klöks och spottar ut annars...men det ger väl sig med tiden, jag kör på med 6 månadersburkarna så länge.
  • duck

Jag började nog med ris och majskorn, de är så små att det inte gör något om de råkar svälja dem hela. Sedan gav jag smörgåsbitar som jag skurit bort kanterna på och när det funkade bra och jag såg att han tuggade gick det bra att ge det mesta: korvbitar, makaroner, blodpudding, kött eller kycklingbitar osv.

• Mamma68

Mina barn har fått ljust mjukt bröd med leverpastej eller mjukorst. Har skurit mackan i små tärningar och det har gått jättebra.

Svar på tråden 8 månader...ok med plockmat & smörgås?