• cic

Ska sandaler vara i rätt storlek eller storleken större?

Har köpt ett par sandaler till min dotter som passar nästan precis men blir nu lite fundersam på om jag ska byta till en större storlek. Hon kommer ju inte att använda sandalerna i så många månader så dem jag köpte kanske är bra, eller?

Har ni köpt sandaler i en storlek större?

Känner mig så villrådig, ibland är det jobbigt att fatta beslut, stOOOra sådana

Dottern är 18 månader

• Svar på tråden Ska sandaler vara i rätt storlek eller storleken större?
  • April Mamma

Jag fick ta en storlek mindre på sonens sandaler, han har 22 i vanliga skor men 21 på sandalerna.

Det är lite svårt med skor, fötterna blir ju oftast lite störra av värmen men även skon kan ju töjja sig..svårt....Du får helt enkelt chansa.

• cic

Ja jag får väl göra det. Ska höra med mannen vad han tycker men där brukar jag inte få så mkt hjälp när det gäller sådana här frågor...

Visar det sig att hon inte kan ha dem hela sommaren är det väl bara att köpa nya, om det finns kvar några d v s

• Jambosana

Det beror på hur breda de är. De ska vara lika långa som foten plus 1½ cm.

Beror också på om tårna är täckta eller öppna.

Fråga i skoaffären, de brukar ha mätgrejer.

• sebbeman

när vi köpte sandaler till våran son så rekommenderade hon i skoaffären att vi skulle köpa en storlek större just för att han skulle kunna ha dom hela sommaren o in på hösten...dom skall vara ca 1-1½ storlek, jag köpte storlek 22 han är också 18 mån

• cic

Det är kanske lite drygt 1/2 cm från stortån till slutet av sandalen. Det är öppet vid tårna, vad har det för betydelse?

• cic

Sebbeman: sandaler på hösten, blir inte det kallt?

• Barn nr2

Om sandalen endast har 1/2 cm tillgodo skulle jag välja en större storlek. Enl alla konstens regler skall ju skor ha
    1-1 1/2 cm tillgodo.

• cic

Ja, det kanske är bäst att byta till en större storlek.

Tack för all hjälp

• mammatilltindra

Jag hade nog kört på storleken du har. Tindras sandaler är nog ca 1,5 cm för stora men de känns superstora, plus att hon får av sig dom enkelt. Jag hade velat ha storleken mindre men den fanns inte. Iofs så bor vi i norra Norrland så jag räknar krasst med att hon bara kan ha dom sugusti ut som längst sedan är det nästan vinterkängor som gäller

Nä män i sådana här frågor brukar inte vara så pratsamma. Det är som när man frågar vad man ska ha på sig och dom säger att man är fin som man är även om man typ har pyjamas på sig

• mludvigs

Sen handlar det ju självklart om vad de kostade oxå. Var de inte speciellt dyra (och man har råd) så kan man ju alltid köra på den storleken som är bra nu och köpa nya om barnet skulle växa ur dem innan sommaren är slut.

• sebbeman

jo ska man ha dom långt in på hösten så blir det ju det....men augusti september brukar det ju vara rätt fint väder....jag menar bara att han skall kunna ha dom några månader...fötterna växer ju så det knakar

• Flizan30

0,5 cm låter lite. oftast är det ju då man skall byta strl.jag hade strl större isåfall. sonens sandaler är 1,5 cm större och jag ifrågasatte detta. men expediten sa att om han skulle kunna ha dem ända in i sept så var det nödvändigt. fötterna växer ju så fort.

• cic

Har bytt till en större storlek samt en annan sandal som satt bättre på foten, stadigare. Hoppas hon kan ha dem till sommaren/hösten är slut

Svar på tråden Ska sandaler vara i rätt storlek eller storleken större?