• Snoffsan

Väldigt ont i livmodern/äggstocken när kissnödig.

Hej!
    HAr just testat igen för att se att jag verkligen är gravid. Gravidstrecken i pluset var så starkt att det andra (minuset) knappt syntes. Känns bra.
    Men detta är min första graviditet och jag är orolig för allt!
    Nu har jag börjat få symtom ialla fall. Ömma bröst mest.
    Men så till frågan, sedan i förrgår har jag märkt att om jag inte har kissat på länge så får jag otroligt ont i nedre delen av magen, mest högra sidan. Är detta normalt eller har jag rätt i att vara orolig? Är det bara "växtvärk" eller ska jag oroa mig för ett X?
    Kan man se sånt nu? Jag är vi vecka 6 (5+0)
    /Orolig Snoffsan

• Svar på tråden Väldigt ont i livmodern/äggstocken när kissnödig.
  • FruM

Snoffsan,
    Så där har jag det också! Om jag väntar lite för länge med att kissa, blir jag jätteöm i hela magen och underlivet. JAg har varit orolig för att det skulle vara urinvägsinfektion, men har kurerat mig med sura drycker mm. Symptomen kvarstår dock, så jag tror och hoppas att det inte är någon fara.

Lycka till med graviditeten!

FruM, vecka 19

• Fru H

Hej Snoffsan!

Jag känner också igen det där. Jag har börjat gå upp på nätterna för att kissa och om jag hoppar över det en natt för att jag inte orkar gå upp och tänkt att jag nog kan hålla mig ett par timmar till, får jag "betala" för det under följande förmiddag, men värk på olika ställen i magen och mot ryggen på vänster sida, som inte alls känns som växtvärk.

Jag känner mig inte orolig för ett x på grund av detta.

Grattis till graviditeten!

/fru H, som är i vecka 8

• Jossan

samma här....och jag vet att jag inte har x...och har du mest ont när du är kissnödig är det nog inget x
    även när det gäller gravtestet de 2 senaste har varit ett jätte svagt - i + medans I har varit jättestarkt,..... ser rätt kul ut faktiskt..trodde inte det kunde hända *S*

• Teskedsmamman

*Muahahaha* Vänta tills ni kommer uppåt v28 och mer... då blir hela magen som en stenhård ballong när man är väldigt kissenödig

• Litet knyte

håller med teaspoon...vänta och se, hålla sig vad är det.......trycker det på så trycker det på.....//Malin (v31)

• Snoffsan

Vad skönt att höra! Jagvar orolig eftersom det bara gjorde ont på en sida, men det gör som sagt nästan bara ont när jag är kissnödig så då verkar det inte vara nån fara. Får väl ringa nån doktor om det blir värre, men än så länge väntar jag och ser då.
    Jag gick ju in i vecka 6 idag och nu vill brösten vara med i alla fall. HAR SÅÅÅ ONT! Kul att i alla fall känna nåt!
    Jag är verkligen gravid! Längtar till julafton när jag får berätta för familjen. Det var sååå svårt att träffa dem idag utan att säga nåt!!!

• Snoffsan

Jag fick ännu ondare igårkväll och jag ringde till gynakuten som tyckte jag skulle åka in på en ång. Efter 3 timmar fick jasg äntligen komma in. Det är för tidigt för att se nån bebis, men allt såg ut som det skulle annars. TUR!!!
    Min läkare sa att anledningen att jag har ont kan bero på att jag har opererat blindtarmen och har en rätt stort ärr där. När livmodern växer så kan det alltså dra och svida lite i ihopväxningarna innanför ärret (som då sitter rätt exakt över äggstockarna).
    Tänkte att det kunde vara skönt för andra och höra oxå som kanske har samma symtom av samma skäl.
    /Snoffsan

• Knytets mamma

Hmm.. märkligt.. Jag har min blindtarm kvar och kan mycket väl få ont på höger sidan ner mot ljumsken om jag är för kissnödig. Det lättar ju inte direkt efter att man gått på toa. Det lustiga är att jag inte hatf besvär av det under graviditeten, förrän nu...v.23+6

• Mums

Ont på sidorna och mot ryggen kan mycket väl vara urinvägsinfektion, även om det inte svider när du kissar. Det är inte bra att gå med det för länge! Dessutom är det ju så enkelt att testa om du har det. Så gå och testa!

Jag lyckades hålla en urinvägsinfektion i schack en gång med hjälp av tranbärssaft och andra syrliga saker, och kände mig bättre efter några dagar, men efter en vecka fick jag JÄTTEONT i ryggtrakten och feber, då hade det satt sig i njurarna istället. Inte kul, och inte bra!

• Knytets mamma

Hittade följande info som kanske kan ge en del svar

"Den växande livmodern kan också trycka på urinledarna som går från njurarna och ner i blåsan. Kvinnan kan då få smärtor, speciellt på den högra sidan eftersom livmodern lutar en smula mot höger. Det kan kännas som smärta över njurtrakten och kan göra så ont som man kräker av det. Åk in till förlossningen för en kontroll.
    Urinvägarna utvidgas under graviditeten. Det beror på att spänningar i den glatta muskulaturen än nedsatt på grund av hormonella förändringar".
    babyboom.nu/guider/GFAQ2/Trimester3.html

• Oroligsomfan

Jag har samma problem som er fast skillnaden är att jag inte är gravid, tror jag! Vad betyder "X"? Mvh E

• Cissan

Hade precis lika som dig, mest i början men kan ff ha det nu i v 31, mest när blåsan är full idag. Har nog tagit en 3-4 uv test men ingen gång hade jag det så det är nog rätt normalt man har ont så. se det som ett tecken på att du ör gravid helt enkelt :)

Svar på tråden Väldigt ont i livmodern/äggstocken när kissnödig.