• AnnaCh81

dubbelsäng, är det ett "måste"?

Jag och sambon har nu en 120cm säng och vi är nöjda med det nu när det bara är vi två. Men nu när vi ska få barn har bekanta sagt att vi ju "måste" köpa en dubbelsäng, för om barnet vill sova i vår säng så blir det ju så trångt som det är nu (och det blir det ju).

Vi har ju tänkt att barnet ska sova i sin egen säng så mkt som möjligt, och att vi får lösa det på ngt sätt om barnet nu måste sova hos oss någon gång då och då. En del bekanta verkar dock tycka att det är en självklarhet att man ska ha en dubbelsäng...

Vi vet inte om vi vill lägga ut flera tusen på en ny säng så tänkte höra om era erfarenheter... Är det någon som har en 120 säng och hur tycker ni det är? Klarar man sig utan en dubbelsäng?

• Svar på tråden dubbelsäng, är det ett "måste"?
  • vickan75

Det är klart att ni klarar er utan dubbelsäng, vi hade vår dotter kanske högst 4-5 ggr i vår säng, bebisar sover bättre i sina egna sängar....Nu är hon 4 och ett halv och tycker att det är mysigt att komma in ibland men vi har aldrig haft några problem med hennes sömn och jag tror att det har att göra med att hon har fått sova själv. Nu får vi snart nummer två och tänker göra på samma sätt. Mysa gör man med bebisen hela tiden ändå så sängen kan vara skön att ha för sig själv....

• Maia Blå

Vi har en 120 säng och det är trångt nu när Albin har kommit!
    Ibland vill han sova hos oss en stund och då får vi inte riktigt plats...så jag har lagt mig på golvrt på en madrass.....så en större ¨säng...160 står högt på önskelistan!!

• Thèresé  1982

Vi hade en 105 säng när vår dotter kom till världen hade inte råd att införskaffa en ny och och fick sova i sin säng brevid...hade henne bara i sängen vid amning eftersom vi var rädda för att lägga sig på henne och det blir lätt för varmt för ett barn att ligga mellan föräldrarna vilket inte är bra.
    Skaffade en dubbelsäng senare och nu så kommer hon in till oss i bland (3år) men vill ni inte skaffa eller inte ha råd då är det väl inget måste alls tycker jag.

• Essica

Nä klart ni inte behöver byta säng!! Om barnet blir mycket oroligt så får det ju plats i början. Vet en kompis till mig som fick sova i en extra säng brevid sina föräldrars säng när hon hade mardrömmar och sånt... man kan ju alltid lösa det på andra sätt...,

• Jennyrockar

Vi skaffade dubbelsäng men det var långt innan Isaac var påtänkt. Tror iaf att man klarar sej med en mindre säng, om det funkar med bebisen å om mansjälv vill så ser man ju till att bebisen sover i sin egen säng!

Jag började låta Isaac sova i sin egen säng när han var 3 veckor, tog upp å ammade/sov några ggr under natten å la alltid tillbaka honom så att jag fick sova själv oxå så bra osm möjligt tills det var dags igen nästa ggn!!

Det ÄR mysigt, som vissa säger att ha barnet hos sej, men om man är mån om sin egen sömn som jag var/är så är det ingen hit tat ha bebis i sin egen säng! Å dessutom blir det ju svårare å vänja av barnet vid att sova hon mamma ju äldre det blir!!

~Isaac 9/7-05 å Lillebror i magen v.23~
  • MamsenJ

våran lilla sover hos oss varje natt för då sover hon hela natten. det blir lite trång och nu på sommarn skulle jag nog inte rekommendera det. alla bli supersvettiga så nästa inköp för oss blir nog en större säng.

• April Mamma

Jag hade inte klarat av att sova två vuxna o en bebis i en 120 säng, visst sover oftast bebisen i sin säng men under en period så ammade jag var o varannan timme så då fick sonen sova hos mig..Vi har en 160 och jag tycker att den är trång, men smaken är ju som baken
    Jag var lite nojig att någon av mig o sambon skulle lägga oss på lillen el att täcket skulle komma över hans lilla ansikte.

Testa att sova alla tre i den innan ni ev byter.

• Thèresé  1982

Tycker att ni försöker ha den lilla i en säng brevid så mkt som möjligt med tanken på att barn inte fixar värmen.

• Majsan70

Det var verkligen hur trångt som helst i vår 120 säng. Och eftersom vårt barn ydligt visade att hon inte ville sova ensam, så var det bara att byta ut mot en 180 säng. Nu sover vi gott o rymligt allahopa.

• valta

Vi köpte en 120 säng när vi väntade vår son. Sängen vi hade innan var skitliten. Det har funkat utmärkt. Nu ska vi ha barn igen och vi har inga planer på att handla en större. Jag tycker ni ska vänta. Din bebis kanske inte kommer sova hos er så mycket. Min son sov med oss i ett halvår. Kanske lite längre. Det fixar man lätt! Bebisen kommer ligga nära er oavsett sängstorlek och om ni inte är jättestora får ni plats. Lycka till!

• Den mysiga

Jag sparkade ut min sambo frånd en 120 sängen redan då jag var höggravid för att sova bra.
    Sedan dess så har jag o sambon haft skilda sängar och lillen har mycket legat hos mig om nätterna . Först nu går det lägga honom längre stunder i spjälsängen. Nu kan vi stundtals sova tillsammans men har beställt dubbelsängsbottnar.
    En sängram är köpt beg.

Jag tror det är bättre att kosta på så man får mysa alla tillsammans om så krävs än att kika på ny säng när barnet är fött. Man vill ju ägna sig åt barnet då det är kommet.

• Axz

Är för slö för inte ha dubbelsäng Vart bebis sover är ju föräldrarnas val i slutändan. Men skulle jag orka maka upp mitt arsel ur sängen var enda gång något av mina barn har ätit klart så skulle mitt arsel nog vara mindre än vad det är idagsläget Första månaderna har mina barn ätit konstant så då har dom legat med oss och sovit. När amningen har avslutats så har bebis också slussats över till sin säng. Det blir trångt om man vill sova tillsammans allihopa. För mig är det viktigt, för nån annan helt oviktigt. Du avgör hur du är som människa.

• AnnaCh81

tack för alla svar

Vi har ju tänkt att barnet ska sova i en egen säng bredvid vår säng, men man kan ju inte veta hur det kommer fungera sen när barnet väl kommer
    Det skulle ju säkert vara trevligt att iaf kunna ha barnet med oss om vi vill ibland men i en 120 säng blir det ju svårt, om inte t.o.m. omöjligt. Det blir varmt, trångt och jag skulle nog inte kunna sova bra utan att hela tiden kolla till barnet. Men som sagt är tanken att den ska sova i sin egen säng den mesta tiden, eller hela tiden om det fungerar bra.
    Vi får fundera på hur vi ska göra helt...men tack för hjälpen

• Jun

Vi hade 120 säng... men jag fick lite problem med ryggen och tyckte det var lite för trångt (speciellt när man mådde lite dåligt) så vi har precis köpt en 160 säng. Känns som himmelriket
    Vi kommer ha spjälsäng precis brevid sängen och jag tror jag kommer att amma i sängen också och då tror jag inte vi hade fått plats allihopa i den gamla 120 sängen. Men om du har en skön soffa/fåtölj/annat bra att amma i så behöver ni kanske inte större säng, bara ni får plats när magen blir stor så //Jun v18+0

• Förhoppningar

Jag tycker det låter förnuftigt att vänta och se. Om ni själva tycker att det funkar m en säng på 120, så fortsätt använda den. Och skulle ni märka att ni vill ha/behöver en större säng, så får ni väl köpa det då.
    Bara för att andra tycker något, måste man ju inte lyssna och följa. Det viktiga är att det känns rätt för er.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig mindre säng än en dubbelsäng. Men det är ju jag. Och det är ju inte jag som ska sova i din säng.

• dison

Vi har 180 cm brett och det känns som minimum. Jag har en bekant som faktiskt har två 105 cm sängar ihop och således fått en dubbelsäng på 210 cm, det är en bra lösning för dem som har ett flertal barn som sover hos dem från och till. Även om man har tänkt att barnet ska sova i egen säng så blir det ofta så att man har barnet hos sig i sängen mer eller mindre, för amning, när barnet är sjukt och/eller sover oroligt m.m.. Och för att det är så mysigt:)

• Lindekull

Vi har en 120-säng utan några planer på att skaffa bredare säng. Inte nu innan bebis kommer i alla fall. Vi skulle inte få plats med en större säng i vår lilla 2:a utan det får gå ändå. Om det funkar kanske vi tar bort ena långsidan på spjälisen och har den precis bredvid vår säng så att jag lätt kan ta bebis till mig när jag ska amma på natten.

Tycker inte att ni ska spring iväg och köpa en ny säng innan bebis. För hur lätt är det att välja säng när man är höggravid?

Svar på tråden dubbelsäng, är det ett "måste"?