Nyttig Morotskaka???
Snälla
Någon som bakat nyttig morotskaka??
Kanske med Kesella eller så i, eller lite olja osv!
Vill slippa margarin och helst inte så mkt socker!!!
Lite måste man ju säkert ha i!
Snälla
Någon som bakat nyttig morotskaka??
Kanske med Kesella eller så i, eller lite olja osv!
Vill slippa margarin och helst inte så mkt socker!!!
Lite måste man ju säkert ha i!
Morotskaka
Ugn
30 min 175°
2 ägg
2 dl socker
1 dl olja
3 dl finrivna morötter
2½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
Blanda ingredienserna.
Häll smeten i en smörad och ?bröad? form.
Grädda kakan mitt i ugnen.
Om du ska ha nått uppepå så kan du ju ta nån lättvariant på philadelphia med lite raspad citron i kanske??? Vill man inte ha vanligt socker så kan man kanske ta råsocker???
Jag brukar använda detta receptet, så himla gott med morotskaka..mumms...vad sugen jag bliir...
Ha en fin kväll!
kram
Tillägg, lite dålig förklaring på hur man ska blanda allt, men det är som ett "vanligt" recept...Vispa ägg och socker pösigt, blanda de torra ingredienserna för sig...i med de fuktiga..blbblllaa...
Tack
Fler recept???
Något med valnötter i??
Denna morotskakan är jättegod!!
Morotskaka
10-12 bitar
2 ägg
2 dl socker
3 dl fint rivna morötter
1 dl matolja
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
(1 tsk bikarbonat)
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
(1 tsk kardemumma)
Glasyr
60 g philadelpiaost
30 g smält smör
1 1/4 dl florsocker
1/2 tsk vaniljsocker
2 tsk pressad citronsaft
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i rivna morötter och olja. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i smeten. Häll smeten i formen och grädda kakan i ca 35-40 min.
Rör samman alla ingredienser till glasyren.
Bred glasyren över den avsvalnade kakan och ställ den kallt.
Lycka till och ät så got!
För att göra receptet nyttigare brukar jag byta ut vetemjölet mot dinkelmjöl och ha i lite mer morötter (den blir ännu saftigare och godare då) och minska lite lite på sockret. Man kan också byta ut vanlig olivolja/ rapsolja mot de kallpressade varianterna, som ju är hälsosammare. Brukar även använda lightphiladelphia istället för den vanliga till glasyren.
Åh, vad sugen jag blir nu!
150 g
philadelphia light 1,5 dl
florsocker 1 st
citronskal, rivet 1 tsk
citronsaft Smet: 2,5 dl
vetemjöl 2,5 dl
grahamsmjöl 3,5 dl
socker 0,6 l
rivna morötter 5 st
ägg 0,5 tsk
kryddnejlika, malen 2 tsk
kanel, malen 2 tsk
bakpulver 0,5 st
citron rivet skal och saft 2 dl
Kesella mager kvarg
Tillagning:
1. Värm ugnen till 200 grader. Blanda vete och grahamsmjöl med strösocker, bakpulver, kanel och malen kryddnejlika.
2. Riv citronskal och morötter. Pressa citronen.
3. Vispa upp äggen och rör ner rivet citronskal, citronsaft, morötter samt kesella.
4. Rör sedan i blandningen med de torra ingredienserna.
5. Häll smeten i en smord och bröad 2-litersform och grädda ca 1 timme i nedre delen av ugnen. Prova med en sticka, då stickan är torr är kakan klar.
6. Mosa osten tillsammans med rivet citronskal, florsocker samt en tsk citronsaft. Bred på den avsvalnade kakan.
Tack!
Känner igen de sista receptet från Tasteline,
Har tänkt testa de innan, men vill byta ut sockret, ska nog testa den i midsommar!
Men kan jag tänker hälla i VALNÖTTER!
Ingen motots kaka... Testa att byta ut typ hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl i pannkakor, lite mer matnyttigt. Mor min brukar koka havregrynsgröt, riva morötter å lite annat å göra frallor. Det blit gött kan även göras på dinkelmjöl, fiberberikade havregryn, grahamsmjöl möjligheterna är oändliga
Här är ett NYTTIGT recept för glasyr!!!!
Var på matlagningskurs och lärde mig detta!!''
5dl Cashewnötter / solrosfrön om du är nötallergiker.
2-4 Apelsiner
Frysta hallon
Lägg nötterna i blöt i 10 min
mixa sedan med pressad apelsin
och häll sen i hallonen i mixern.Det ska bli till ett smör som du brer över kakan.