• Winnie

Kejsarsnitt vid andra förlossningen, efter vaginalt vid första?

Finns det några här inne som fött vaginalt vid första förlossningen men sedan valt kejsarsnitt vid andra? Vad var orsaken till det i så fall? Om det var pga en jobbig förlossning är jag tacksam om du vill berätta vad som hände vid första, alltså vad det var som gjorde den så jobbig?

Hade en tuff förlossning (alla förlossningar är väl tuffa iofs ) och min BM sa på efterkontrollen att "vi får ju diskutera snitt om/när du blir gravid igen och prata igenom det noga för jag förstår om du inte vill föda vaginalt igen, så kontakta mig i god tid så vi kan prata om det". Jag hade inte ens tänkt på snitt förrän hon nämnde det, men ju mer jag tänker på det desto mer lockande känns det. Nu är jag visserligen inte ens gravid och kommer inte bli det på ett tag ändå, min lille kille är bara 4 månader. Dessutom är han IVF-barn så jag vet inte ens om jag blir gravid igen. Men jag funderar på det ändå.

Är inte ute efter för- och nackdelar med snitt kontra vaginalt, utan vill bara veta hur hemskt ni som valde snitt efter en vaginal förlossning hade det vid första förlossningen och vad som hände. Trevlig helg!

• Svar på tråden Kejsarsnitt vid andra förlossningen, efter vaginalt vid första?
  • Erica Andreas

Jag har valt att göra ett kejsarsnitt denna gång efter en förlossning som satte djupa ärr psykist för mig...
    Jag kan berätta mer om varför sen, men nu känner jag mig helt nöjd med mitt val, om 17 dagar ska vi få uppleva något nytt tillsammans - och få träffa vårt 2:a barn.

Tror att du kommer att känna starkt när det väl är dags vad som är rätt för dig, en vaginal förlossning var uteslutet för mig.

Varmt lycka till i framtiden.

// Erica

• Winnie

Härligt att du kommit fram till ett beslut som känns rätt för dig, det är ju huvudsaken.
    Låter kanonmysigt att ni snart får träffa er lille/lilla. Lycka till!

• Kriya

Jag födde första barnet vaginalt. Hade dåligt värkarbete och en mycket lång och utdragen förlossning som slutade med sugklocka, någon minut innan de var redo att göra akutsnitt.

Aldrig mer föda vaginalt! var min tanke när jag väntade vår dotter 2005. Jag krävde att få kejsarsnitt och det var inga problem. Läkaren var förstående. Det var ett jättebra beslut. Allt var så smidigt och harminiskt när hon föddes juli 2005. En fantastisk upplevelse, och kontrast till första förlossningen. Nu ska jag föda igen i slutet av oktober. Självklart blir det kejsarsnitt igen.

• Sophie82

födde med snitt tredje förlossningen pga väldigt jobbiga vaginala förlossningar innan. Snittet gick superfint och det va underbart! Sen fjärde gången så vart jag inbokad för snitt igen.. kvällen innan snittet satt det igång..kom in å va öppen 5 cm..fick välja sätt själv, valde vaginalt för jag va rädd att få tunn livmoder sammt ville så gärna ta en revanch! Det gick jättebra och nu vet jag att man kan få en fin förlossning även fasst man haft jobbiga innan! Önskar dig lycka till!

Sophie - mamma till Liam, Ebba, Felicia & Nova
  • Sophie82

det som hännde då jag födde vaginalt innan va rätt många olika saker.. du får gärna maila om du undrar nåt!

• Kathy1

jag födde vaginalt första gången och hade iofs en mycket positiv, men halvjobbig förlossning, fast dottern kom med dunder å brak i v 32.

Vårt andra barn föddes med akut kejsarsnitt pga komplikationer, i v 36.
    Jag hade hellre fött vaginalt för kroppen sköter allt på naturlig väg med alla hormoner som frigörs vid en förlossning. Livmodern ska dra ihop sig, hormoner osv... Jag hade inte valt att föda med kejsarsnitt, känner jag nu i efterhand.

• Lennica

Du kan läsa min förlossningsupplevelse i min blogg. Jag hade planerat snitt förra gången och vilken skillnad! Då kunde man verkligen njuta både under grav (för man slapp nervositeten) och jag var MYCKET piggare efter förlossningen (snittet).

Jag skaffade skriftligt på att få snitt efter min vaginala förlossning. Rekommenderas!

• Meya 2004

Jag födde vaginalt för 2 år sen.Min förlossning tog 42 timmar och hela förloppet var en enda mardrömm....

Har nu gått o talat med psykolog sen hon föddes..Fått pratat med doktorn som förlöste min dotter och jag ser ingen annan utväg än att göra snitt denna gången..Annars hade jag adlrig blivit gravid igen.
    Är nu gravid igen efter mycket tvekande och diskussioner om jag o min man verkligen vågade ta steget, men vi vill ju såå gärna ha ett till barn så vi har gett oss sjutton på att vi får ett snitt denna gången..
    Vet ju inte nu vad som händer så det kan jag inte svara på.men jag hoppas att det blir bra och att jag äntligen ska få uppleva något positivt med att "föda" barn.

• fantasy

jag födde vaginalt med första barnet.
    min förlossning var en igångsättning som avslutades med sugklocka, störrsta anledningen till att jag nu ville ha snitt var för att jag inte klarar den smärta utkrystningen ger, jag vågade heller inte chansa på att andra förlossningen skulle bli bättre då jag i förväg vet att det finns väldigt lite smärtlindring att få just för utkrystningsskedet.
    jag upplevde min första förlossning som hemsk, hade aldrig kunnat föreställa mig hur ont det faktist gjorde..

snittades med andra barnet i torsdags och allt gick över förväntan och denna förlossning blev en jättepositiv upplevelse!

• Winnie

Tack så mycket för era svar!
    Fler?

• rajtantajtan

Jag tyckte jag hade en dj-vulsk vaginal förlossning för ett år & 2 dagar sedan. Nu undrar jag: hur mycket hänsyn tas till föregående förlossning när man vill bli beviljad ett kejsarsnitt? Har förstått att förlossningsrädsla är högt prioriterad men hur är det med faktiska erfarenheter? Är inte gravid & har inga planer på det den närmsta tiden heller men funderar mycket.

Svar på tråden Kejsarsnitt vid andra förlossningen, efter vaginalt vid första?