Era recept på fisk?
Här hemma är det inte ofta det serveras fisk... Vet att jag måste bli bättre på det, tänkte därför fråga er om goda råd och resept på olika fiskrätter. Soppor äts dock inte
Här hemma är det inte ofta det serveras fisk... Vet att jag måste bli bättre på det, tänkte därför fråga er om goda råd och resept på olika fiskrätter. Soppor äts dock inte
Puffar upp
Vi brukar göra en himla onyttig men god rätt med en massa grädde...
Koka bitar av torsk och lax i grädde (det finns ju lättvarianter), klipp färsk dill över (eller använd fryst). Lägg i ett gäng skalade räkor precis i slutet. Använder man råa räkor så får de givetvis också koka i grädden. Salta och peppra efter smak.
Servera med kokt potatis eller ris.
Vår dotter på 10 månader älskar den maten
Gratäng!
Tinade spättafiléer i en ugnsform. På med vad man tycker är gott - sparris, musslor, svamp, räkor tex.
Hollandaissås på det, eller en skaldjursstuving.
Klicka potatismos runt i kanten av formen.
Riv ost över alltihopa.
In i varm ugn, 200 grader, ca 15 min.
Klart!
Eller fiskblock i en ugnsform. Över med örtkryddade krossade tomater. Gratinera i 200 grader, 20-30 min. Servera med cous-cous eller ris.
Eller helt enkelt stekta fiskfiléer (företrädesvis spätta) med stuvad bladspenat och kokt potatis...
Eller laxfiléer i foliepaket.
Lägg portionsbitar av laxfilé i en lagom stor bit folie. Blanda till ett citronsmör och klicka på och under fisken. Strö över hackad purjolök och finhackat citronskal och dill. Vík ihop i paket och lägg i en ugnsfast form. Baka ca 15 min. Kolla så att fisken är genomkokt. Servera med ris och tzaziki.
Något som jag gör ganska ofta och som är jätteenkelt är att jag köper laxkotletter (eller annan fisk) och lägger i ett foliepaket tillsammans med lite olika kryddor t ex timjan, salt och peppar och lite citron. In i ugnen, 175 grader, ca 15 - 20 min. Färdigt!
Min favorit är denna fiskgratäng:
Koka spagetti.
Fräs purjolök och champinjoner.
Varva spagetti med fräset i en ugnsform. Lägg fisk överst (jag brukar skära ett block i skivor). Salta och peppra. Häll på hollandaisesås (blå band, absolut inte knorr). Gratinera i ca 20 min i 175 grader.
Dessa gillar jag också.
Häll hackad spenat i en form. Salta och peppra. Lägg över fisk (salta och peppra igen) och häll över hollandaisesås. Gratinera i ca 30 min, 225 grader. Servera med ris.
EN till:
Skär fisken och lägg den i en smord form. Blanda ca 2 dl kaffegrädde med 6 msk chilisås. Häll såsen över fisken. Strö ev över lite ost. In i ugnen i ca 20 min, 225 grader. Strö över dill. Servera med potatis.
Å så den absoluta favoriten:
Vispa ihop 2 dl creme fraiche med en fiskbuljongtärning, 1 dl mjölk, en stor knippa hackad gräslök och 1 msk fransk senap. Låt det koka ihop och lägg i fisken. Låt småsjuda på svag värme i 4-5 min. Lägg i 2 skivade utkärnade tomater. Servera med pressad potatis eller ris. Det är även gott att slänga ner lite hackad röd paprika i såsen samtidigt som fisken.
Har några till om du vill, men just nu måste jag strax iväg.
Snabbt och supergott!
Fräs en purjolök i en kastrull
Rör ner en burk creme fraische franska örter och koka upp
Lägg i ett torskblock och låt småputtra under lock i ca 15-20 min
Servera med potatis (kokt eller mos)
Pepparrotsfisk 2 personer
2 filéer av torsk
2 tomater
2 dl lätt creme fraishe
Pepparrot efter smak (jag använder den på tub, men färsk går lika bra)
½ dl vatten
Skär ficken i bitar lägg i en kastrull häll över vattnet (salta). Skär tomaterna och lägg ovanpå. Blanda creme fraiche men pepparroten och salt, peppar. Klicka ovanpå tomaterna. Låt puttra under lock i 10 minuter, servera med pressad potatis och ärtor. Gott och nyckelhålsmärkt (om du kör 1 dl creme fraishe till 2 personer).
Nått som jag gillar är
Upptinade Torsk fileer efter mängden personer som ska äta..
Gul lök i små bitar..
Salt..
Creme fraische franska örter..
Lite vatten till spad/sås..
Riven ost...
Pressad citron..
175 grader, ca 20-25 min. Servera med potatis/mos morötter
en enkel och god fisksoppa.....
1 matlagningsgrädde
1,5 burk krossade tomater
ett paket fryst torst
en knippe dill
salt och peppar
Häll tomaterna i en gryta och lägg i fisken kokka tills fisken är färdig. Häll därefter i matlagningsgrädden och klipp dillen över soppan. Salta och peppra efter tycke och smak.......MUMS
brukar köpa hel lax eller få av pappa..sen gör jag fina kotletter av dom...sen tar jag, fil går bra med..eller gräddfil & blandar med dill..citronskiva & kokt potatis..
simpelt & gott