• Pearls Of Paradise

synförändringar vid 20 års ålder?

hej!
    Har upptäckt att jag på senare tid har börjat se mycket dåligare, på långt håll. Min syn har alltid vart perfekt...
    Blir lite orolig och undrar om någon vet om det é vanligt att få synförändringar vid 20 års ålder?
    Blir också orolig ifall det kan ha på något sett med sjukdom att göra då jag även mått illa då och då...

Någon som vet eller har något råd?!

• Svar på tråden synförändringar vid 20 års ålder?
  • Cia o krabaten

Gå till optikern och gör en synundersökning så får du nog svar på de flesta av dina frågor.

• Helena77

Synen kan förändras i vuxen ålder vet jag...min syrra tyckte att hon helt plötsligt såg mkt sämre så hon kollade upp det och det gjorde hon ju.
    Så hon blev nåt par linser rikare.

• Pearls Of Paradise

Cia: jo har tänkt göra det... har en tendens att bli orolig lite för snabbt... hoppas för Guds skull att det bara é så att jag suttit vid datan för mycket elle nåt hehe

• Kattii

kan du vara gravid kanske? vet att synen kan bli försämrad då.

• Pearls Of Paradise

Helena77 - jaså? konstigt att det abra ändras sådära snabbt... ja jag har en kännsla om att jag blir några par linser rikare snart.. för glasögon passar jag inte i

• Pearls Of Paradise

Kattii - é det sant? det va nåt nytt iof hade jag min mens för en vecka sen, och började blöda igen igår fattar inte va det e för fel på min kropp på den senaste tiden

• äppelpäppel

Jag hade perfekt syn när jag var yngre. Sen när jag var ca. 20år fick jag dålig syn. Kändes som att det kom från den ena dan till den andra, men antagligen kom det smygande.

• SannaStina

Jag har sett perfekt hela tiden tills jag började plugga på högskola i 22årsåldern och upptäckte att jag hade svårt se vad som stog på tavlan när jag satt längst bak. Tror det var 1-2 till som upptäckte samma sak och alla fick vi skaffa glasögon...

Jag är nu 41 och har bytt glasögon ca vart 3-4 år. Har väl en sådär "lagom" dåligt närsynthet
    Väntar på att det skall bli tvärtom när ålderssyntheten börjar komma. En del säger nämligen att man kan då bli så bra att man inte behöver ha glasögon som gammal alls - mer än när man läser kanske.

Tror inte det är så ovanligt alltså att upptäcka dålig syn som först i 20 årsåldern. Men visst glasögon kanske du kan behöva resten av din vuxentid....

• Pearls Of Paradise

äppelpäppel och SannaStina: måste säga att jag blev glad att ni skrev att detta har hänt även er
    för mig känns det som detta hänt på en dag, tvärkonstigt...

hoppas på att det inte e nåt större fel på mig än ett synfel
    jag e sån att jag blir rädd för att det skall vara värsta grejjerna hehe

• Helena77

Det finns en ögonsjukdom som jag inte kommer på vad den heter men iaf så utvecklas den när man är runt 20år och har man anlag att få den kan detta inträffa eftersom det är ärftligt.

• Pearls Of Paradise

Helena77 - hmm, skulle vara bra o veta va den heter... märkte dock mitt fel nyligen samtidigt som min mamma som helatiden har stora problem med ögonen på senaste tiden. tex att det svider utan anledning o liknande, helatiden o tänk att ögonläkaren bara sa, "det får du leva med"...

• Pearls Of Paradise

Helena- japp såg det nyss! Tack så mycket

Svar på tråden synförändringar vid 20 års ålder?