• Emil2006

Plankstek, farliga bakterier i plankan

Åt en plankstek igår och blev efteråt orolig att att träplankan kan vara full av bakterier. Alla äldre plankor har ju mycket bakterier i sprickorna fast normalt blir man ju inte sjuk eftersom de hettas upp så mycket i ugnen. Men den här var inte så himla varm och moset hade inte så mycket färg.

Jag mådde ganska illa i natt och på morgonen. Någon som tror det är farliga bakterier i plankan för fostret eller bara matförgiftningsbakterier som inte är så farliga? Usch, vad mycket man ska oroa sig för. Önskar nu i alla fall att jag inte åt plankansteken.

Kanske någon har någon tanke om det?

• Svar på tråden Plankstek, farliga bakterier i plankan
  • lata kocken Johanna

det bör inte vara någon fara alls

• Emil2006

Tack för ditt svar! Vilken tur jag hade att du såg mitt inlägg. Jag har läst andra inlägg från dig och du verkar kunna så mycket! Har för övrigt besökt din gästbok idag.

• mye

en planka har mindre bakterier än en skärbräda...då det värms till nästan 100 grader! vid 70 dör alla baciller som är skadliga för magen så vida det inte är maten det är fel på!

• lata kocken Johanna

precis mye

och trä i sig är bakteriehämmande så plastskärbrädorna är mkt värre än träbrädorna

och vill man behandla sina träbrädor på ett bra sätt så diska ordentligt och salta dom rejält ngn gång ibland
    och glöm inte olja in dom då och då
    uj vad OT det blev...

• mye

så du är oxå kock! kul!
    jobbar du med kock jobb?

• lata kocken Johanna

jag är kostekonom och kock
    så jag har 3+ år (efter kockutbildning och jobb) på högskola med en massa näringslära, livsmedelskunskap, dietetik och ekonomi

just nu har jag precis slutat vicka som gymnasielärare på HR-linjen så jag letar nytt

• Emil2006

Tack!!! För era svar. Älskar plankstek men den här verkade som sagt inte riktigt uppvärmd med tanke på moset. var inte s[ himla orolig men tanken fanns trots allt.
    Tackar f;r svaren! Trevlig helg!

Svar på tråden Plankstek, farliga bakterier i plankan