• Flutterby

Fråga om mango

Hur vet man om mangon är mogen? Köpte en häromda'n, den var grön, men hade röda partier. Den var stenhård, så jag tänkte att det dröjer nog ett tag innan den mognar, men på bra ett par da'r blev den mosig o äcklig! Vad ska man kolla efter när man handlar färsk mango?

• Svar på tråden Fråga om mango
  • Linda1976

Den ska vara lite lite mjuk när man trycker på den, då är den ätbar. När man köper den ska den vara hård I kylen håller den längre, i rumstemp mognar den fort.

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Flutterby

Linda: Tack! Jag hade den framme i fruktskålen, det var väl därför den mognade för fort!

• Linda1976

Japp, speciellt om den ligger ihop med hm.... är det äpple som avger nån speciell gas tror jag...

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Apif la deuxième

Man kan lukta lite på den i ena ändan. Där som den suttit fast i trädet, den trubbigare ändan där det ibland finns en pytteliten kvist kvar. Om den luktar sött och mangoaktigt så är den ganska färdig att ätas. Den ska inte heller vara stenhård utan det ska ge efter lite når man trycker på den. Dock ska den inte vara helt mjuk. Låt den inte bli övermogen för då är den inte alls trevlig mer!

• Flutterby

apif: tack för tipset!

Linda: jo, det är nog äpple, för om man lägger bananer ihop med äplen så mognar bananerna snabbare.

• Elinore

äpple innehåller etylengas.... jättebra om man vill att en frukt ska mogna lite snabbare... bäst effekt är att lägga den i en påse

• Tessy

Lägg omogen mango tillsammans med tomater i en platspåse så mognar den fortare...

Svar på tråden Fråga om mango