• Temugg

Stenfruktsallergi - kärnfria frukter?

Jag har stenfruktsallergi sedan några år tillbaka. För ett tag sen hörde jag en kille som också var allergisk som kunde äta mandariner (eller är det clementiner som är kärnfria?). Igår smakade jag kärnfria vindruvor och det verkade gå bra... Vågade inte ta så många men de smakade underbart! Är det någon som har prövat eller som vet om det är ok att äta kärnfria frukter?
    Wokade frukter är för övrigt en hit ihop med glass!

• Svar på tråden Stenfruktsallergi - kärnfria frukter?
  • Nattsaga

Har du pollenallergi också? Isåfall KAN man korsreagera mot mandarin, men det behöver ju inte vara så.

• Temugg

Jag vet egentligen inte vad termen är för min allergi... Jag kan i alla fall inte äta äpple, päron, apelsiner, kiwi, vindruvor, persika, aprikos, jordgubbar... Och jag är allergisk mot gräs, inte björk som annars skall vara vanligt nr man är allergisk mot äpple (och nötter glömde jag ju!).

• Annabel

varför inte gå och göra en rejäl allergiutredning. så vet du exakt. Sen kan man ju i och för sig korsreagera ändå - men man har ju lite mer koll trots allt.

Jag va allergisk mot: nickel, stenfrukter, pollen och gräs. Sen har jag senare även reagerat på  nötter, pollen, citrusfrukter och vallmo, sesam och solrosfrön och även penecillin!!!
    Så En allergi utredning gjordes - Så nu är även de med på min "tjusiga" lista, och underviks till fullo!!

• Temugg

Kärnfria vindruvor har gått bra - och vad gott det var!!!

• Clavi

Jag har samma allergi som du och kan äta:
    Melon, mandarin och vinruvor.

• Temugg

Vad kul att höra från någon som vet precis vad jag menar - och kan tala om att det är ok!!! Är det någon särskild sorts melon du äter eller gäller det alla meloner?

Svar på tråden Stenfruktsallergi - kärnfria frukter?