• Aelwa

Jag föll på mållinjen..

Jag misslyckades med min sista tenta så det blir inget optikerprogram för mig ih öst. Fan vad det känns skit nu. Vads ka man göra nudå ett år framöver?? Vill läsa någon kurs men då drar jag ju bara på mig en massa onödiga studielån..

Fan att det aldirg blir som man tänkt..

• Svar på tråden Jag föll på mållinjen..
  • Aelwa

Jo i höst men då är det redan försent. Måste komplettera senast 15juni säger de.

• Linda1976

Kan du inte jobba i nån optikbutik under tiden, och känna på "atmosfären"? Så att du blir ännu mer övertygad om att det är optiker som är grejen.

Lycka till! Detlöser sig på nåt sätt ska du se, även om det känns jävligt just nu.

KRAM

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • Carisma95

Varför har de omtentor så sent? Det borde väl vara fler än du som har liknande problem om man ska söka vidare..?

• Cia o krabaten

Du kan ju jobba utan att vara leg.
    MEn kkolla även med skolan. De är ju tvungna att erbjuda omtentor inom skälig tid.

Du kanske kan jobba över sommaren och sen tenta om i höst??
    Då får du ut din legitimation då!
    (Jo, jag är optiker )

• Aelwa

Jag läser på distans och har läst 28 poäng denna termin + 5 poäng matte på sidan om( istället för 20 som är heltid) så denna tenta hamnade på den tid som egentligen är för omtenta.. Hade hellre mislsyckats för länge sedan istället för att ha spenderat natt och dag med plugg de senaste två månaderna och sedan misslyckas med den allra sista tentan av ca 25 stycken..

• Aelwa

Cia, jag läser inte optikerprogrammet nu utan skulle börja i höst. Känns pissigt när man klarat allt som jag verkligen kommer ha användning för på optikerutbildningen men misslyckas med en tenta om rörelsemängd!

• Cia o krabaten

Aha, jag fattar.

Är det Natur du läser in då??
    Annars spelar det väl ingen roll för att komma in på opttikerutbildningen?? Om det är en extrakurs bara vill säga. Så kan du tenta om den i höst för att behålla CSN.

• SHemama

Aelwa: Finns det inte nån förstående studievägledare eller nåt där som du kan snacka med och förklara hur det är? Oftast kan de trixa in en iallafall, i synnerhet om söktrycket är lågt, (men det kanske det inte är?). Lycka till!

• Aelwa

Cia, jag läste ett naturvetenskapligt basår på distans eftersom jag saknade alla naturkurser från gymnasiet. Nu kommer jag sakna betyg i Fysik B för att ha behörighet..

• Aelwa

SHema, nej trycket är snarare väldigt högt eftersom utbildningen bara finns på 2 ställen i sverige..

• Cia o krabaten

Ok, men som sagt. Kontakta studievägledare eller nån annan på skolan och be om uppskov med den tentan till i höst då! Värt ett försök iaf.

ANnars är ett tips att jobba i någon butik under året för man har det MYCKET lättare under utbildingen om man har ett hum om vad man pysslar med!
    Jag hade aldrig ens gjort en synundersökning innan och de i klassen som jobbat hade inte lika mycket nytt att lära sig.

Lycka till!

Svar på tråden Jag föll på mållinjen..