• Tessou

Färga kläder - från rosa till rött

Vart kan man köpa färg så jag kan färga om ett linne?
    Eller rättare sagt, min mamma.. Har aldrig gjort det själv.

Jag har hört att de helst ska vara otvättat innan.. men om man HAR tvättat de nån gång innan då, fastnar inte de röda då?

• Svar på tråden Färga kläder - från rosa till rött
  • Mumin

Superenkelt, man köper färg på tex Ica. Är det bara ett linne köper du ett litet färgpaket och rör ner allt i en balja. Instruktioner finns på paketet. Är det något större plagg så kan du köpa ett större paket + nåt salt man ska ha i (står också på paketet) och kör i maskin.

Spelar ingen roll om det är tvättat eller ej.

After all... tomorrow is another day.
  • Mumin

Glömde skriva att bomull funkar bäst, har för mig att färgen har svårt att fastna på syntet men jag är inte säker.

• ebben

precis.behöver inte vara otvättat! jag har färgat urgamla badhandukar o frotte mm.de var typ 100 år o urblekta av tvätt......funkade hur bra som helst.

• Tessou

Aha, så det finns i mataffärer..? Brukar färgerna stämma överrens med förpackningen?
    Njaa, det är ett linne som är av lite längre modell.. 95% Viskos och 5% Elastan är det.. funkar det inte då?

Jag har ett prick likadant linne hemma och hittade ett på Tradera och tänkte att "Åh, de skulle vara jättefint som rött!"
    Ha Ha!

• Bonus

Jätte enkelt att fäga kläder som övriga skriver . Färgen tar dock inte på alla material det står på paketen vilka material det fungerar på.

Lycka till

• Tessou

Ok, får gå och kolla nästa gång ifall de finn nån fin färg som passar till linnet.. Finns de nåt märke som är extra bra eller så?

Tack för era svar!

• Mumin

Jag minns inte att jag sett så många märken... Har för mig att de har Nitor i vanliga livsmedelsaffärer. (inte de små förstås)

• Tessou

Glömde ju en sak!!!!

Kommer de rosa stygnen att färgas röda oxå???

• Bonus

Det beror på om det är poliester i trådarna. Då färjas de inte.

• Bonus

Vet inte men för det mesta är de i poliester.

• Tessou

Skit oxå.. och jag som vann auktionen med linnet...

Tror ni det ser konstigt ut med rött linne och rosa sömmar?

Svar på tråden Färga kläder - från rosa till rött