• Splach

veterinär.. utbildning?

Undrar vilken ubildning som krävs för att man ska kunna bli veterinär?

Både gymnasie utbildning "betyg" och vidarutbildning, och vilka betyg som krävs för att få bli veterinär!

Kan man bli det, fast man aldrig har läst engelska? eller måste man kunna engelska?

• Svar på tråden veterinär.. utbildning?
  • biomedbonus

du måste nog ha alla gymnasieämnena , vetrinär är ju en högskoleutb på ca 4,5 år tror jag.
    Jag tror även dina snittbetyg måste vara höga.

• biomedbonus

fast jag vet int vad utb heter

• Beloved

För att bli veterinär krävs du att du läst ex natur på gymnasiet annars får du komplitera på komvux.
    Utbildningen är på 5,5 år och finns i uppsala (osäker om det finns i någon mer stad).
    Du bör ha riktigt bra betyg, eller bra betyg och bra resultat på högskoleprov.

Grundläggande behörighet är matte d, biologi b, kemi b, fysik b, engelska b och svenska a.

• Beloved

veterinärprogrammet heter utbildningen

• biomedbonus

å så bra att beloved vet, jag blev faktiskt riktigt nyfiken

• Splach

FAAN.. fast jag viste det redan, men hade hoppats på att man slapp läsa engelska..
    Har bra betyd i alla andra ämnen!
    Men har aldrig i hela mitt liv läst ett ord engelska, så det är inget jag tänker börja med heller.. läsa in 9års engelska!

• myskatt

Utbildningen finns bara i Uppsala, på SLU och de tar in 40 pers per läsår på 20,0 i betyg och 2,0 i högskoleprov typ. Mins inte om de hade intervjuer också eller om det va på djurskötarutb.

När jag sökte blev jag reserv 549 med ett snitt på 15 tror jag.

Mullig mamma till Tilde ♀
  • biomedbonus

Men TS varför har du inte läst engelska ,det är ju obligatoriskt i skolan ju?

• Beloved

Du behöver inte läsa in 9 års engelska. Du behöver "bara" läsa engelska a och engelska b på ex komvux

• Beloved

intag sker på betyg och högskoleprov
    det där med intervjuver har de nog tagit bort.. lite synd

• Splach

biomedbonus..

Lång historia!

har dyslexi "endast stavningsproblem" så när jag var mindre, tyckte dom att det var bättre att jag läste svenska än engelska, så jag fick läsa svenska medans dom andra läser engelska, blev även då lovad att jag i sjuan skulle få läsa fyrans engelska..
    Så kom dagen då jag började sjuan, och skulle få börja med engelska, började med första dagen i skolan, läran gjorde ett test på alla i klassen, vi fick översätta från engelska till svenska, och jag fick högstbetyg av alla!?
    Sedan fick jag special hjälp i 3 lektioner, men dom tyckte jag var för duktig för special hjälp, så jag åkte in i klassen igen, men eftesom jag varken kunde läsa eller skriva engelska, utan bara "prata" så hade inte läran tid för mej, så jag slapp ha engelska.
    i nian kom nationela proven, dom prov som ej ska kunna ändra betyden något, och jag fick G på dom, fick även slut betyg G, trots att jag aldrig läsa engelska någonsin, så när jag började på högstadiet, blev lärarna förvånade och viste inte vad dom skulle göra med mej, fick till slut en special lärare, men hon kom i ca 3 månader, sedan kom hon aldrig mer, då hade dom "glömt" säga till mej att hon skulle sluta, så fick inte jag nå mer engelska..

• Splach

Beloved.. för att klara A och B krävs att jag lära mej att stava, och läsa engelska först, vilket jag aldrig har lärt mej, utan det jag kan, har jag lärt mej själv, genom att kolla på TV..
    Och jag kan ändå, prata och förstå bättre engelska än dom flesta, men kan inte läsa, eller skriva engelska

• biomedbonus

splach! så dåligt av dina lärare!!Jag har själv så himla svårt för engelska eftersom jag oxå har dyselexi, hur ska man kunna lära sig enggramatik om man inte klarar den svenska.
    Men det är ju det som är så bra med vuxenutb man kan ta den tid man behöver

• Splach

biomedbonus..

Ja jag har funderingar på att läsa engelska nu, gå in på någon nybörjar kurs och läsa engelska..

Om jag klarar den spanska gramatiken så bör jag klara den engelska, då jag i alla fall har läst spanska i årskurs 7 till 9, och klarade med med VG.

• biomedbonus

du klarar det galant  det är jag säker på!!

Svar på tråden veterinär.. utbildning?