• Diorlover

Katten kissade blod?!?!

Min katt satte sig just i vasken och kissade, eftersom toaletten var upptagen, dålig vana hon får sluta med.
    Men det som oroade mig var att hon kissade blod elelr ja mörkbrunt/rött.. Vad har hänt? Hon är dessutom dräktig.. vet inte när ungarna ska komma...behöver vi ta henne till veterinären eller?

• Svar på tråden Katten kissade blod?!?!
  • Kakan83

Jag tycker att du ska ringa och rådgöra med en veterinär. Min honkatt gjorde likadant när hon skulle ha en av sina kullar förra året. Det slutade med att hon inte fick några bebisar alls men då sa veterinären till mig att så länge hon ser pigg ut, beter sig som vanligt, äter och dricker så behövde jag inte ta dit henne. Men att jag skulle hålla kolla på henne.

Lycka till!

• Diorlover

Okej ja får se hur hon mår på måndag så får vi ringa veterinär. men läste att det kan komma lite blod när det är dags för dom att föda alltså i slidmynningen eller vad det heter på dom.. det kanske kom när hon kissade?? eller går vattnet på katter också?hahha..

• Majsan72

Det låter som urinstenar, som mina katter har haft oxå. Det bästa är att försöka ta upp ett urinprov (t ex genom att låta henne kissa i en helt tom och rengjord kattlåda och sedan suga upp urinen med hjälp av en gammal revaxörblåsa) och låta en veterinär analysera det.
    Urinsten leder ofta till s.k sekundär urinvägsinfektion. Stenarna skrapar upp sår i blåsa och rör, och det blir infekterat och då kommer UVI:n snabbt.
    OM det är urinstenar ska hon inte äta fisk och absolut inte räkor (som innehåller massor av magnesium). Sen ska det helst vara bra kattmat också, sån man köper i djuraffären, för de har lägre magnesiumhalt.

• Kakan83

hehehe..jag vet inte om katter har nåt vatten som går. Jag har aldrig märkt nåt på min hona iaf.

Så länge hon inte ser ut att må jätte dåligt så kan du vänta tills på måndag med att ringa. Det hade jag gjort.

Vilken häftig katt du har som pissar i vasken!

• Diorlover

Ja hon är duktig,är där upptaget så kissar hon i vasken.. hon mår annars jätte bra uppe och går och mår bra osv. det kanske är på gång att hon ska ha sina ungar nu då? får väl se..

• EmiliaG

Blödning i samband med att hon kissar... blod i urinet är säkerligen inte förknippat med förlossningen skulle jag tro. Låter mer som urin eller njursten.

Är ju egentligen bara att kolla in kattfrökens rumpa... är det slemmig och blodigt vid slidan eller inte?
    Ska ju inte komma blod innan förlossningen heller normalsätt, först är det ju slemproppen och sedan kattungarna. Inget vatten ska normalsätt gå innan första kattungen redan är påväg ut (varje kattunge har ju egen fostersäck med fostervatten i).

Håll koll på kattlådan så att det inte kommer mer blod... du kan ju även alltid ringa till någon av landets djussjukhus och rådfråga personalen där om vad de tror (kostar ju inget).

• Diorlover

Okej för jag läste på en uppfödars hemsida att det kan komma mkt slem och blod vid slidan innan det är dags vet ju inte om det stämmer eller så.. men hon mår inte alls dåligt, de tär fullt av liv i henne.. tänk om slemproppen gått då? enjd et kand en väl itne gjort?

• EmiliaG

Dirolover - Kolla in hennes bak... så ser du vart det är slemmig och blött i så fall.
    Blod och slem skulle jag inte säga att det komme rinnan förlossningen... men i smaband med förlossningen. Men då borde hon ligga i sin bolåda och du borde kunna märka förvärkar eller kanske till och med krystvärkana.

Hennes och din första kull?

• Diorlover

Jag fick en kull när jag var liten men dock inte med denna katten, dessutom var det min mamma som tog hand om allt då. Så ja kan man väl säga.hennes första också... hon är vädligt väldigt ung..

• EmiliaG

SOm riktigt ung förstföderska bör du själv försöka läsa på så mycket som möjligt så att du kan hjälpa och stötta henne... tyvärr kan unga katthonor ibland göra misstag vid första förlossningen om de ej får rätt instinkter och signaler.

Hört om flera tråkigheter där unga katthonar t.ex. ej kunnat bit av navelsträngar korrekt och även tyvärr vissa fall där honan bitit av svansar istället för navelsträng, mossat kattungarna och andra hemskheter.

Hoppas du kan stötta henne om hon själv är ung och osäker.

• Crispie

Man kan alltid ringa ett djursjukhus o rådfråga varför det blir så här...

Som ansvarsfull kattägare så tycker jag nog man bör göra det..

Hon kanske är sjuk..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
Svar på tråden Katten kissade blod?!?!