• Lissen

Ett glas vin - när försvinner alkoholen ur mjölken?

Är det någon som vet hur lång tid det tar för alkoholen att försvinna ur mjölken så man kan amma som vanligt efter att ha druckit ett glas vin eller en öl? Min barnmorska sa att det går bra att dricka ett glas vin ändå men det skulle ändå vara intressant att veta.
    Lisen

• Svar på tråden Ett glas vin - när försvinner alkoholen ur mjölken?
  • Mamali

Jag vet inte hur lång tid det tar, 6-7 timmar gissar jag. Men även om det inte gått ur blodet så tänk att det babyn dricker är bara någon tiondels promille (eller vad man nu har i blodet när man druckit ett glas). Som filmjölk ungefär. Det är ju inte 12% alkohol som ett glas vin ju är.

Så jag tror nog att det inte är så farligt. Nu var det ju inte det du frågade men jag svarade ändå !

• Anne Yone

Min man har räknar ut att det tar en timme för kroppen att förbränna ett glas vin. Plus en timme eller så innan förbränningen sätter igång... Beroende på hur mkt mat man har i magen när man börjar dricka.

Man förbränner tydligen 1 cl/timme ren alkohol. (100% alltså)

Och så har jag läst att när alkoholen är borta ur blodet är den borta ur mjölken.

• aloehh

Jag har alltid fått höra att om jag dricker ett glas av något med alkohol så ska jag pumpa ut några omgångar mjölk och slänga. då gäller ju såklart att man har ersättning eller har fryst in innan.

• emsipemsi

På BVC sa vår sjuksköterska att man skulle vänta 4 timmar efter ett glas vin innan man ammade (och man behöver inte pumpa ut emellan). Förmodligen är tiden väl tilltagen för säkerhets skull.

• therreh

ursäka frågan, men kan man inte hålla sig från bara ett glas vin eller en öl om man ammar? man ammar ju inte i all evighet ;)

• JsN

Men varför hålla sig ifrån något som det inte finns någon anledning att hålla sig ifrån?

• therreh

man kan ju inte amma direkt efter man druckit. menar bara att har man kunnat hålla sig i 9 mån så kan man väl hålla sig i ett par mån till. fast det är ju upp till var och en. jag hatar alkohol numera. jag har inte druckit sedan jag blev gravid för över 2 år sedan.

• Lissen

Therreh - nej, precis, det verkar inte heller vara någon som ammar direkt efter att man har druckit på denna tråd, och det var därför jag ställde frågan från början om hur lång tid det tar innan man kan amma, eller hur? Jag brukar inte skriva nya inlägg så ofta men ibland kan det vara intressant att höra andras åsikter och just denna gång tycker jag det var bra att få höra hur det ligger till, men det skall alltid vara någon som du som skall in och försöka skapa irritation. Jag ville bara ha svar på min fråga och inga kommentarer från sådana som dig.
    Skall man verkligen behöva få dåligt samvete för att man tar ett glas vin till maten eller vad är det du är ute efter? Har du inte varit utanför dörren och träffat vänner eller roat dig själv på två år? Om jag trodde att mitt barn skulle ta skada av att jag var ute ett par timmar så skulle jag aldrig göra det, men jag har turen att ha en pappa som duger precis lika bra som mamma, och mjölk har jag pumpat ut så det finns. Vill du ha beröm för att du hatar alkohol och inte druckit på två år, så visst. Men jag är fortfarande min egen person och trots detta så tro det eller ej - jag älskar min dotter lika mycket som du älskar ditt barn.
    Hoppas ingen tar illa upp över mitt svar men jag känner bara att det är så tråkigt att man inte kan ställa en fråga utan att få en negativ kommentar - och jag lovar - jag är inte alkis!
    Kram Lisen

• therreh

lissen -> varför måste allt tolkas som negativt? det var inte min mening. jag undrade bara. är inte ute efter bråk.
    ja, jag har varit utanför dörren och roat mig, men jag har inte druckit. men jag roar mig numera utan alkohol.

• cockey

Själv ser jag fram emot den dagen min sambo o jag kan ta ett glas eller fler! framför brasan på landet. Inga problem att hålla upp när man är gravid men jag tror inte man är en sämre mamma för att man vill ta sig ett glas senare. Det är ju bara att pumpa ur så man har över natten och försäkerhets skull pumpa o slänga första skvätten på morgonen. Funkat med båda mina pojkar. Men det är ju upp till var o en att göra som man känner för. God Jul.

Svar på tråden Ett glas vin - när försvinner alkoholen ur mjölken?