• ThUma

Flyttar till London i november

Såg att förra tråden stängts så jag får skriva här istället. Mycket går genom huvudet nu, min man har fått arbete på 3 år i London och han börjar i november och vi, jag och vår son på 2 1/2 hänger på. Jag har ett vik som slutar sista oktober, så tidpunkten kunde inte vara mer perfekt. Vi tycker detta är mycket spännande och håller nu på att undersöka var och hur man kan bo, vilken barnomsorg som finns, hur det är att vara förälder i London etc.

Vi är också sugna på syskon och har vi riktig tur kanske det inte dröjer så länge.

Vill gärna höra från andra som bor/har bott i London hur ni har löst det praktiska och hur det är/var. Har sett bra inlägg här tidigare i forumet och hoppas på ännu mer bra tips, roliga saker att göra mm. Kommer vara hemma mycket förmodligen under en rätt lång tid med vår son och ev. syskon, det blir annorlunda mot för nu, då jag är van vid att arbeta mycket i ett högt tempo. Kan inte låta bli att tycka att det både ska bli jätteskönt men också lite pirrigt. Vad gör man på dagarna i London med barn? Var hittar man mammor att dricka latte med Skriv vettja, och dela med er av era erfarenheter!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-16 08:41:31:
    16 juni testat idag på BIMdag - om än mycket svagt - positivt på preg. Stämmer det är jag med barn! Hoppas strecket blir starkare snart på stickan, så man vet att allt är OK.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-28 09:37:28:
    28 juni-allt var ok, men glädjen blev kortvarig. Har nu i vecka 6 fått MF, vilket känns mycket ledsamt Planerna för London fortgår, men situationen ändras nu i och med att jag kommer bli hemma med vår son minst ett halvår innan ett eventuellt syskon kan komma. Ska ta tid att bearbeta detta nu och hoppas på bebislycka snart. Tack för alla bra länkar och tips. Det är till stor hjälp.

• Svar på tråden Flyttar till London i november
  • Sech

Vi bodde ett år med barn i London, men flyttade därifrån i maj. Vi var båda studerande så tyvärr hade vi inte råd att bo var som helst, men om vi hade haft råd skulle vi nog ha bott i närheten av Hampstead Heat eller någon annan stor park. Det finns jätte många svenska mammor i London, så rekommenderar att du blir medlem i svenskamammor.com som ordnar träffar varannan vecka.
    På dagarna var vi ganska ofta på olika öppna dagis (t.ex. one o'clock club, som finns på olika ställen i London). Kan också rekommendera en musik & rytmik grupp som också finns på olika ställen i London (rucksackmusic.co.uk). Finns också många "soft-play safaris" dit man kan gå om det är dåligt väder. De har bollhav, rutschkanor etc. Lycka till!

• ThUma

Vilka bra tips, tack! Trivdes ni bra i London? Var du med i svenskamammor.com? Det är guld att höra om saker man kan göra och ställen man kan gå till. Här hemma har vi gott om vänner med barn och bra nätverk som kan gå in och hjälpa varandra med barnvakt etc, och det vore jättebra att hitta något liknande i London. Hur är det med vanliga dagis, som här hemma. Kan man hitta något sådant eller är det alldeles för dyrt? Vi är också sugna på att skaffa hus med trädgård eller liknande, nära en park. Hampstead Heat var ett förslag, några andra bra områden som någon kan rekommendera? Och - bo centralt och mindre/dyrare eller lite utanför och kanske billigare hyra, större hus för pengarna etc? Kan tänka mig att bo lite utanför, i ex zon 2 eller början på 3, om det är ett bra område, bra kommunikationer och man inte blir isolerad och får svårt att ta sig någonstans med barnen. Hur har ni andra gjort med bostad och hur har ni tänkt med område etc? Hyrt lägenhet eller hus? Vad har det kostat ungefär?

Sech-kollar upp dina trådar med detsamma.

• Kathen

Vad kul! Som du såg (kanske på annat inlägg) så trivs vi bra trots att det finns mkt "negativt". Tjänar familjen mer än ca 50000 pund/år, så får man betala fullt ut vad gäller barnomsorg (visst bidrag från 3år (ca 50pund/vecka)) vilket är dyrt. Kolla www.childcarelink.gov.uk/index.asp. Ungarna börjar skolan vid 4-5 år och går första terminen 9-12 och sedan (beror på när de är födda) 9-15.

Eftersom ditt barn blir skolmoget snart (de börjar vid 4-5 o skolvalet sker ett år tidigare) rekommenderar jag att ni noga läser skolrapporter på www.ofsted.gov.uk/ innan ni bestämmer er för hus. Vi startade med att hyra. Kolla även www.upmystreet.com Speciellt kolla neighbors' profile, crime rate etc . Denna sight har även properties for rent/sale . Annan bra är www.rightmove.co.uk .

Hoppas du väntar redan, så du kanske kan få fl (?) Jag har fortf svensk arbetsgivare (gästforskar) så jag behåller min fl (o ev får ny f kommande barn). England ger barnvbidrag, men det är lägre än Sverige (fast rätt ok.... inget extremt att hänga upp sig över). Jag antar att di make kommer tjäna mkt bra, eftersom ni ska bo i London. Vi tycker att det är skönt att inte bo i London utan en bit utanför (typ 20-30min m bil) i Buckinghamshire i Beaconsfield m tåganslutn t London (30 min t Marelybone).

Vi ååkte hit på "semester" en vecka o kände oss för, kollade områden, letade hus, innan vi bestämde oss 100%. Jag rekommenderar det.

Vi hade flyttfiirma fr Sverige. Inte extremt dyrt faktiskt (minns dock inte alls vad det kostade). Säkerligen betalar din makes jobb.

Tunnelbanan har inga hissar utan skyhöga rulltrappor. Dit kom jag ensam en dag (pga att jag måste hämta våra nya visum) m 3 trötta barn (1.5, 3 o 4.5 år), en dubbelbarnvagn i rusningstrafik. Jösses. Men det gick bra - folk är hjälpsamma. Allt går. Folk är i "bra" områden generellt trevliga o artiga. De få gånger jag provat buss har dock varit dåliga erfarenheter - inte trevliga när man vill få på en barnvagn.

Mycket är gratis i London - museer (!) Men när det kostar är det dyrt m barnattraktioner typ zoo - säg dubbla priset mot Kolmården o sämre. Men det finns enormt mkt att se o göra här. O Frankrike är bara 2 timmar bort m tunneln. Vi har redan varit där flera ggr.

Jag trivs alltså bra - o vi lär nog stanna . Min make är australiensare så han trivs bättre än i Sverige (spec språket...).

Önskar bara att jag snart slipper cykla ungarna t skolan (3km) m tre barn på cykel o cykelkärra och att alla barn snart börjar skolan så vi slipper betala 10-15 ppund i timmen f dagmamma

Annrs är tips att skaffa au pair (ca 5000kr/mån)

Lycka till

• ThUma

Många bra tips! Jag tror att jag kanske väntar redan Testar mig senast fredag denna vecka. Får man behålla föräldrapenning i flera år? Läste i USA-tråden att man förlorade den efter 6 månader.

Vill också kanske arbeta och studera där, så jag ska kolla upp extra vad gäller barnomsorg. Vi funderar på boende i Richmond eller Barnes, har hört gott om de ställena. Ska till London nästa vecka och reka med maken, det blir mysigt. Enda dumma kommer bli att om vi båda arbetar i stan så blir det en bit att pendla. Dock, det kanske är värt det, för att det är bättre boende en bit utanför med lite mer grönområden och kanske trädgård för barnen. Många frågor i ens huvud nu. Har precis blivit erbjuden ett superkul arbete här hemma i Sverige som det kommer bli svårt att tacka nej till.

• Kathen

Grattis till barnet o nytt jobb!!

Kolla noga reglerna om föräldrapenning.... Jag är fortf anställd i Sverige (gästforskar här i England), så jag betalar skatt i Sverige o behåller då mina förmåner trots att jag pga familjen måste vara skriven i England. (det enda jag förlorar är mina lägstanivådagar)
    Är inte 100% på om jag får vara fl mer än 6mån i sträck ...

Så vitt jag minns gäller annars 6månregeln tyvärr om du ej har svensk arbetsgivare....Dessutom måste du ha svensk arbetsgivare 6mån innan barnet föds, tror jag.

Om du har svensk arbetsgiv nu/alt accepterar nytt jobb, så kan du ju jobba t nov (el lite mer om du måste...)- o se'n ta fl 2 mån före födseln + semester (+kanske obetald ledighet, gammal fl om du har kvar)

Så kolla noga m försäkringskassan. O se till att be om namn på den du pratar med ...

Annars får man ju också spara fl tills man ev återvänder t Sverige (om barnet är

• ThUma

Tack! Tjuvstestade idag och det blev ett svagt plus Känns så bra! Firade nyss med lite alkoholfritt bubbel.

Detta gällande ersättningar är mycket lurigt. Pratade med dem och känner att detta är något vi måste se upp med. Har ev ett jobb på G här hemma i Sverige efter vikariatet, men vet inte hur det ska gå och kombinera med bebis, make i London och allt. De behöver någon hela våren och fram till sena hösten, men kanske kan man hitta en lösning...

Mycket att tänka på. Trivs du bra i England? Vad säger du, ska man bara strunta i allt och flytta dit och hoppas att det löser sig? Tänk bara om det blir så att maken inte räknas som utsänd, ja då är det kört för min del - jag förlorar alla ersättningar och blir helt dependent. Hemma med 2 barn själv, utan egen inkomst - vete tusan om jag skulle trivas med det. Får fundera vidare, det är ju bara jag själv som kan fatta beslutet, mendet är skönt att kunna höra med andra i liknande situationer. Hur länge kommer ni bo där? Var det 12 år hittills? Vad är fördelarna med att bo där istället för här?

• Kathen

Grattis, vad kul! O perfekt timing!

Kolla definitivt noga upp vad som gäller - tror att du måste vara anställd åtminstone 6 mån innan bebisen föds - fast jag vet faktiskt inte 100% (du har ju jobbat tidigre så då har du ju ackumulerat sjukpenningnivå(?)).

Jag hade nog jobbat tills ni flyttar (o varit fräck m jobbet - du behöver ju inte ha testat redan...)om det hade hjälpt f att få föräldrapenning... Jag hade inte klarat att bo kvar i Sverige själv/pendlat i alltför stor utsträckn - spec m småbarn. Din make lär nog tjäna så det räcker bra. Håller m dig om det där m att vara "beroende av make" - jag känner det svårt. Men här i England verkar de inte tänka i dessa banor. Massor av hemmafruar - många m flera småbarn har helt enkelt inte råd att mamman jobbar, pluggar. Vi hade 3 barn under fem år när vi kom hit - detta innebär ca 15 pund i timmen (dagmamma) dvs drygt 200kr i timmen alltså 2000 kr ca per dag (inkl restid) o alltså 40000kr i månaden (efter skatt !!!). Om barnen går heltid får man dock viss rabatt o så lite syskonrabatt o 4-5åringen börjar skolan - men inte en chans att komma under 20000-30000 kr/mån efter skatt. O tyvärr tror jag nog London är betydligt dyrare ... kolla www.childcarelink.gov.uk/index.asp.

Jag gästforskar vid universitet, så jag kan jobba flexibelt när maken är hemma/ ungarna sover. Jag skarvar m playgroups/dagmamma/öppen förskola/svärföräldrar som bott hos oss i två månader.

Om du funderar på att jobba, kanske ni bör skaffa ett hus m ett extra sovrum så att ni kan ha au pair/mormor(?) (kostar bara ca 5000 SEK/mån) - fast det är klart... hon bor/äter etc m familjen, så det kanske känns lite jobbigt i längden.

Vi har bara bott här sedan september förra året och trivs jättebra - spec min make m jobbet, äldsta barnet trivs m skolan, väder, avslappnat engelskt levnadssätt. Min make kommer fr Australien/Grekland o han trivdes aldrig riktigt 100% i Sverige (lärde sig aldrig svenska bla). Jag trivs också bra men känner ibland att jag måste klara allt - hämta/lämna i skolan/ passa barnen/försöka jobba så mkt det går (f min egen skull...)/om ungarna är sjuka är allt mitt ansvar (VAB finns inte här)/tvätt/matlagning ..... Arbetstider är mkt striktare här, så min make kan inte hämta/lämna/VABBA ....I Sverige säger man ofta att mammorna får dubbeljobba - så jag trippeljobbar i ärlighetens namn. Jag hoppas jag blir gravid snart igen så jag kan unna mig lite "vila" när bebisen kommer...
    Trots allt detta så trivs jag alltså super bra...

• Kathen

Kom just att tänka på att din make kanske kan få barnomsorgen subventionerad av sitt företag. En del företag gör detta här så vitt jag förstått (räknas typ som löneförmån här). Många barn som går i sk. fee-paying (public schools) "betalas" av föräldrarnas företag. Våra grannar är ex. De har 2 söner på fee-paying school och betalar ca 16000 pund per barn och år. Alltså ca en halv miljon kr om året f båda barnen per år... och detta i 12 års tid. Jösses!

• ThUma

Så mycket bra input! Ska se till att få skriftligt på allt från försäkringskassan. Gällande nya jobbet är det så att det är ett projekt där de behöver mig hela tiden under våren, sommaren och delar av/hela hösten. Vi har inte pratat det praktiska klart ännu, ska göra det efter midsommar, men vi har sagt att vi ska se över hur min tjänst skulle kunna se ut och hur vi skulle kunna lägga upp arbetet. Vet inte om de är så pigga på att ge mig jobbet om de får veta att jag får barn i februari. Tror inte eller jag kan vara särskilt mammaledig, och måste då fundera ut om det ens är möjligt att ta det. Det skulle innebära att jag blev hemma själv med två barn, tror inte maken får ta pappaledigt från sitt företag. Detta och jobba själv fulltid (samt då vara tillgändlig kvällar och helger)...

Vet inte alls hur vi ska göra. Säger ingenting ännu till de som vill anställa mig, utan får se om vi kan komma fram till en lösning. Då blir nästa steg - vill jag vara här själv och ha maken i London? Troligtvis inte, möjligt att man då under denna första period kan vara där i omgångar, för att sedan flytta dit när projektet är klart.

Undrar också om det där med att företaget betalar skolan. Det kan kanske vara så i detta fall, vi saknar fortfarande jättemycket information vilket är något frustrerande. Vet inte om vi blir utsända, om maken arbetar mycket kvällar och helger, reser mycket, för ta VAB, pappaledigt etc...

Blir lite nojig också över bebisen i magen. Det är såå svagt på stickan fast jag ska ha mens idag. Nåväl, det kanske bara tar tid innan det tar sig med Hcg:n. Ska försöka inte oroa mig. Har semester efter idag och då kan man titta mer på allt detta - det ska bli så skönt! Imponeras över hur du klarar allt!!

• Sara å Tuva

Hej!

Vi ska flytta till Milton Keynes 1:a september. Min sambo har jobb men jag ska vara föräldra ledigt (dottern är född 7/5). Här hemma har jag andra mammor att umgås med så det känns lite nervöst att hitta nya kontakter i England. Man vill ju inte sitta hemma och uggla själv, då blir jag helt knäpp!

Kathen: var det svårt/lätt att få en gästforskar-plats? Jag tänkte försöka göra post-doc när jag känner mig redo att lämna min lilla tjej till någon annan, typ dagis eller dagmamma.

Svar på tråden Flyttar till London i november