• Paulina f69

Glömde progesteron i morse, nu blöder jag.....

Hjälp, jag glömde ta min progesteron i morse (så jävla dumt!!!) och nu blöder jag. Det verkar faktiskt kört, det börjar mer och mer likna mens, inte alls bara små flytningar eller så... Är på ruvardag 8 efter långtidsodling... Vill bara höra om nån vet, är det så att det så att säga är mitt eget fel nu, om det har gått åt skogen, eftersom jag glömde progesteronet (vagiator) imorse?

Blä.....................

• Svar på tråden Glömde progesteron i morse, nu blöder jag.....
  • Carolinejosefine

Vad tråkigt, hoppas det går bra!

kram

• pavi

Hej!

Jag kan bara tala av egen erfarenhet. De gånger jag har gjort ivf och tagit progesteron, och resultatet har blivit negativt, så har mensen kommit som vanligt.
    Alltså dag 14, trots progesteronet.

Sedan har jag läst om andra där progesteronet har fördröjt mensen vid ett negativt resultat.
    De har alltså inte fått mens, testat minus på testdagen, slutat med progesteronet och några dagar senare har mensen kommit.
    Så det är nog olika från person till person.

Att du missade att ta en på morgonen tror jag inte har så stor betydelse. Progesteronet är bara till för att optimera chanserna, ifall kroppen inte fungerar till 100%.
    Du har ju tagit progesteronet i 8 dagar och har då hunnit bygga upp en fin slemhinna.

Så tyvärr, chansen är kanske inte så stor att det har gått vägen den här gången.Men du får inte lägga skulden på dig själv om det skulle vara så. En progesteron gör varken till eller ifrån.
    Men samtidigt finns det tjejer som blöder men ändå är gravida.
    Jag hoppas att du hör till dessa!

Stor kram och lycka till!

• Paulina f69

tack pavi!!! precis vad jag behövde höra, visste faktiskt inte helt säkert hur progesteronet funkar, vad det är till för så att säga mer exakt... hoppas det stämmer som du säger, för jag har lättare att ta att det går åt skogen om jag inte behöver "skylla mig själv"........................

• Pico

På ruvardag 8 så ska ägget ha hunnit bo in sig om det har tagit sig och en missad progesteron tror jag absolut inte gör någon skillnad där!

• Burkamelen

Jag är säker på att en vaggis hit el dit inte gör skillnad. Progesteronhalten i din kropp är ändå hög fram tills mens, eftersom du blivit plockad på massa ägg ur äggblåsor som sedan förvandlats till progesteronproducerande gulkroppar, corpus luteum.

Lycka till!

• Betty2

Här har du en till som är övertygad om att den vaggisen inte spelade någon roll. Ett ytterligare argument (förutom alla förklaringar du har fått redan, som egentligen räcker som "bevis") är att doseringen av progesteron är olika på olika kliniker. Vissa tar 3 vaggisar per dag, sedan har jag läst om de som tar 2 per dag t ex. Och de som tar 2 i stället för 3 per dag blir oxå gravida. (Och om man använder Crinone räcker det med 1 per dag, trots att den har lägre dos Progesteron än vaggisarna.) Enligt min klinik är 3 vaggisar per dag (som man tar där) en ofarlig överdosering, så det gör alltså inget om man missar en del...

Min mens har förresten kommit på ruvardag 14 trots progesteron, och jag tror alltså att du skulle ha börjat blöda i dag även om du hade tagit vaggisen i morse.

*Bamsekram*

• Ingrid

Jag tror så här Paulina:

Vaggisen spelade ingen roll. Jag har hört flera läkare som har sagt att de egentligen inte tror vaggisarna behövs, men ingen klinik vågar sluta.

Tråkigt att du blöder! Vi gjorde IVF ungefär samtidigt förra gången. Snart är det dags för oss igen.

• Paulina f69

Tack alla söta för era svar. Så underbart att ni och FL finns!!! Jag har vart helt däckad av typ femdubbel mens idag, så det är dessvärre helt kört nu. Ska ringa Falun imorgon och kolla hur snart vi kan dra igång igen. Det här är trots allt inte alls lika jobbigt nu när vi ändå har ett barn, en alldeles total-underbar liten mirakeltjej - oj vad jag har pussat på henne idag, är så vansinnigt tacksam och lycklig att hon finns.

• sabia

hej, jag rakade trycka på fel knapp.
    kram å lycka till.

Svar på tråden Glömde progesteron i morse, nu blöder jag.....