• Madge

Kryssa till Helsingfors?

Jag och sambon tänkte ta en kryssning till Helsingfors i sommar. Jag har kryssat någon gång dit med mina föräldrar när jag var liten, men då ordnade ju de allt. Vi är helt noviser på det här området. Vad ska man tänka på? Vad ska man göra i Helsingfors? Hur är det att kryssa dit?

Någon som har erfarenheter att dela med sig av??

• Svar på tråden Kryssa till Helsingfors?
  • nattinattio

du kan ju läsa på siljas/vikings sida om resorna...

i helsingfors kan du promenera till presidentpalatset som du ser från båten (åtminstone siljas, men viking lägger väll till i samma hamn??) blir till vänster..
    därifrån går utflyktsbåtar tex till en ö som är helt en djurpark, mysig utflykt (tar ca 10 min eller nått sånt med båten å de går ofta)

• Madge

Jo, jag har studerat hemsidorna, men det som jag vill veta är t.ex. om det är dyrt att äta a la carté eller om det är förmånligast att boka buffen? Lönar det sig att satsa några extra hundralappar på en bättre hytt?

• myran02

Om det var vi som skulle kryssa, skulle jag valt Silja Line som båt, då de är mycket finare och fräschare.
    Även hytterna är bättre.
    Finland håller ungefär samma priser som i sverige med mat, några kronor extra kanske.
    Jag rekommenderar att gå in i deras saluhall
    Väldigt mysigt.. kanske man kan göra innan man åker hem?

Ha en underbar resa.

• nattinattio

appropå saluhall så finns det en gammal saluhall nära silja terminalen i helsingfors, bara nån hundra meter från båten, å går ni mot presidentpalatset så passerar ni den en tegelbyggnad.

nu vart det ett tag sedan jag åkte (åkså enbart silja) men förmodligen är det inte så förändrat då det är samma båtar som gäller, priserna är väll som i land på evenemang dvs ganska dyrt, vill man äta finare så bliur det förmånligast med buffe. minns en vända jag var men en väninna å vi tänkte snåla ät nån potatismos å en sunkig restaurang å så ville man ju fika sen oxå kaffe å kaka osv.. blev ju lika dyrt i slutändan som buffe skulle ha varir.. vi är lite putt på oss själva än i dag över vår snålhet

hytterna tja vil man inte bo under bildäcken så tar man inte billigaste biljetterna.. vill man ha fönster så betalar man mer... svårt att säga vad som är bättre, vi har tagit minst "promenade" alltid, så man haft åtminstone fönster mot promenaden.

• Amorella

Vi kryssar ofta till Helsingfors.

Siljas färjor (likadana) är jättefina med gågatorna. Hytterna är hyfsat fräscha. Buffén är dock supertråkig! Satsa istället på restaurangerna på gågatan! Man kan inte reservera bord i förväg, men maten där är bättre och restaurangerna är roligare! Shoppingen är bättre hos Silja än hos Viking.

Om du hellre vill åka med Viking så är Mariella en mycket trevligare färja än Gabriella. På båda färjorna är de vanliga standardhytterna (A-C) enklare än hos Silja. Men på Gabriella finns det en hyttkategori som heter Luxus och då bor man högst upp och har en liten balkong... De är faktiskt riktigt trevliga, men kostar en slant. Maten är bättre ombord hos Viking än hos Silja. Trevligare restauranger med stora fönster och jättegod mat. Man tar förslagsvis buffé i ena riktningen och á la carte (Food Garden med jättegott förrätts- och efterrättsbord) i andra riktningen.

Om du har frågor om några specifika hyttkategorier så svarar jag gärna så gott jag kan! Lite svårt att veta vad ni vill ha och hur mycket ni är beredda att betala. Det enda jag kan säga är - boka inte C-hytt!

I Helsingfors rekommenderar jag definitivt ett besök ut till Sveaborg om vädret är fint! Färja från Salutorget. Annars är Helsingfors en jättefin stad att bara promenera runt i, titta i affärer, fika m.m. Det finns också många intressanta museum beroende på vad man är intresserad av.

• Madge

Tack för alla bra tips!

Nu har vi bokat en resa till Helsingfors, 28/6 bär det iväg, med Viking Line på Gabriella, B2L heter hyttkategorin, verkar vara helt okej. Ohh, vad spännande det ska bli!

• Amorella

Det kommer säkert bli jättetrevligt! B2L-hytterna är jättemysiga med dubbelsäng och t.o.m. TV tror jag. Som ett riktigt hotellrum fast utan fönster. Och mycket enklare och mindre. Men ändå! Hoppas ni får fint väder!

• Madge

Hur är priserna i Helsingfors? Är det något man borde passa på att köpa där, eller vad man inte ska köpa?

• Amorella

Ungefär som här hemma skulle jag säga. I alla fall om man tänker vanliga kläder och så. Men det finns en massa roligt att shoppa ändå! Kläder är alltid kul att kolla på, glas och porslin (iittala och Arabia bl.a. - fast det brukar vara billigare på färjan), Marimekko-saker o.s.v.

Just det - bokade ni bord på färjan (buffé och/eller Food Garden)? Bara ett tips att göra det, för då får man alltid mycket bättre bord.

• Madge

Vi bokade buffe på återresan, sjöfrukost på ditresan. Middag dit och frukost hem får vi ta vad vi hittar, vi är inte så kräsna .

Svar på tråden Kryssa till Helsingfors?