Vi kryssar ofta till Helsingfors.
Siljas färjor (likadana) är jättefina med gågatorna. Hytterna är hyfsat fräscha. Buffén är dock supertråkig! Satsa istället på restaurangerna på gågatan! Man kan inte reservera bord i förväg, men maten där är bättre och restaurangerna är roligare! Shoppingen är bättre hos Silja än hos Viking.
Om du hellre vill åka med Viking så är Mariella en mycket trevligare färja än Gabriella. På båda färjorna är de vanliga standardhytterna (A-C) enklare än hos Silja. Men på Gabriella finns det en hyttkategori som heter Luxus och då bor man högst upp och har en liten balkong... De är faktiskt riktigt trevliga, men kostar en slant. Maten är bättre ombord hos Viking än hos Silja. Trevligare restauranger med stora fönster och jättegod mat. Man tar förslagsvis buffé i ena riktningen och á la carte (Food Garden med jättegott förrätts- och efterrättsbord) i andra riktningen.
Om du har frågor om några specifika hyttkategorier så svarar jag gärna så gott jag kan! Lite svårt att veta vad ni vill ha och hur mycket ni är beredda att betala. Det enda jag kan säga är - boka inte C-hytt!
I Helsingfors rekommenderar jag definitivt ett besök ut till Sveaborg om vädret är fint! Färja från Salutorget. Annars är Helsingfors en jättefin stad att bara promenera runt i, titta i affärer, fika m.m. Det finns också många intressanta museum beroende på vad man är intresserad av.