• Venezuela

Hjääälp! Mitt pass har gått ut och jag åker på fredag

Ska åka till Turkiet på fredag och när jag plockar fram passet upptäcker jag till min stora förskräckelse att det har gått ut, det gick ut i april. Enligt polisens hemsida ska det ta 5 -7 arbetsdagar att få ett nytt, men nu är det högsäsong och då kan det t.o.m. ta ännu längre tid.

Är det ngn som vet om det går att få ett pass snabbare??
    Det finns ju även ngt som kallas för tillfälligt pass som upprättas enbart för den resa man ska iväg på. Det kostar hutlösa 980 kr, men den smällen kanske man får ta. Om man nu får resa in i Turkiet med ett sådant? Såg nämligen på en faktasida, som en privatperson skrivt, att Turkiet inte accepterar det.

Är det ngn som har varit i min sits eller som vet ngt?

• Svar på tråden Hjääälp! Mitt pass har gått ut och jag åker på fredag
  • Nattsaga

Jag fick ett engångs pass, men minns inte att jag betalade så mycket för det , men det kanske jag gjorde. Hade inget val när jag åkte eftersom jag fick erbjudande och förlja med med kort varsel men då skulle jag till frankrike...vet inte hur reglerna ser ut.

• ThuSkiiii

Inte har jag för mig att ett tillfälligt pass kosatar 980:-

Inte här i boden iaf. de kostar lika mycket som ett vanligt pass men räcker dock bara 1 resa.

• triixi

Tillfälligt pass är det som gäller och dom görs bara på vissa utvalda platser som Arlanda och dom ska gälla över allt.

• Novus

Ett provisoriskt pass kostar närmare 1000 kr, tyvärr.
    Kan dock inte tänka mig att ett land inte skulle acceptera det. Du får ringa till polisen det första du gör på måndag morgon! Hoppas det löser sig!

• triixi

I och med dom nya passen som bara gäller 5år numera så höjde dom priset på tillfälliga pass.

• Gisse the one and only

Ett provisoriskt pass är ett pass som utfärdas tillfälligt och som gäller för en specifik resa. Dessa pass utfärdas endast på ett fåtal platser i Sverige.
    Om du hastigt måste resa och saknar gällande ordinarie pass kan du få ett provisoriskt pass som då gäller för den aktuella resan. Avgiften är 980 kronor. Ta med giltig legitimation.
    Du måste veta hur länge passet ska vara giltigt och om landet du ska besöka godtar svenskt provisoriskt pass. Uppgifter får du lättast genom att kontakta respektive ambassad eller resebyrå.

OBS! Under en övergångsperiod utfärdas provisoriskt pass av den gamla typen på vissa platser. Till det behövs två foton tagna rakt framifrån. Du kan bli fotograferad där det provisoriska passet utfärdas eller ta med foton själv.

Resor till USAFrån den 26 juni 2005 krävs visum för USA-resenärer som inte har maskinläsbart pass. Provisoriskt pass av den gamla typen är inte maskinläsbart.

Provisoriskt pass utfärdas på följande platser: Arlanda flygplats
    utfärdar maskinläsbart provisoriskt pass
    Göteborg, Stampgatan 34A
    Karlskrona, polishuset
    utfärdar provisoriskt pass av gamla typen (ej maskinläsbart)
    Karlstad, polishuset
    Landvetter flygplats
    Luleå, polishuset
    Malmö, Drottninggatan 18
    Skavsta flygplats
    Sturup flygplats
    Umeå, polishuset
    Västerås, polishuset
    Provisoriskt pass utomlandsI utlandet är det svenska ambassader och motsvarande som utfärdar provisoriskt pass. Detta pass är av den gamla typen som inte är maskinläsbart.

• Amanda

Så här står det på polisens hemsida:
    " Ett provisoriskt pass är ett pass som utfärdas tillfälligt och som gäller för en specifik resa. Dessa pass utfärdas endast på ett fåtal platser i Sverige.
    Om du hastigt måste resa och saknar gällande ordinarie pass kan du få ett provisoriskt pass som då gäller för den aktuella resan. Avgiften är 980 kronor. Ta med giltig legitimation.
    Du måste veta hur länge passet ska vara giltigt och om landet du ska besöka godtar svenskt provisoriskt pass. Uppgifter får du lättast genom att kontakta respektive ambassad eller resebyrå.

OBS! Under en övergångsperiod utfärdas provisoriskt pass av den gamla typen på vissa platser. Till det behövs två foton tagna rakt framifrån. Du kan bli fotograferad där det provisoriska passet utfärdas eller ta med foton själv.
    "

Kontakta alltså Turkiets ambasad eller Din resebyrå och fråga om Turkiet godtar svenskt provisoriskt pass.

Det går tyvärr inte att få ett "vanligt" pass tidigare utan du måste nog tyvärr ansöka om ett provisoriskt pass.

• Venezuela

Tack för era snabba svar. Nej, jag tycker inte heller att de ska kunna neka mig inträde med tillfälligt pass, men jag är väldigt partisk i den frågan... Som tur är bor jag på en av de orter där de tillfälliga passen utfärdas.

• jacklin

Syrran och hennes kompis skulle till Rom för ite över 1 vecka sedan och kompisen upptäkte på flygplatsen att hennes var gammal, men de kunde fixa ett tillfälligt pass och det kostade 980Kr.

Gå till polisen direkt på måndag och kolla med de om de kan hjälpa dig, det har gått innan i alla fall

Svar på tråden Hjääälp! Mitt pass har gått ut och jag åker på fredag