• Anonym (hjälp!)

Kan jag vara steril? Har haft klamydia!

Hej, hoppas någon kan stilla min oro!

Det är så att i juni förra året fick jag klamydia. Det upptäcktes dock väldigt tidigt, eftersom jag fick mycket ont och kissade blod. Eftersom man inte fick sola när man åt tabletterna, och jag skulle åka till Italien, tog det cirka 3 veckor efter smittotillfället innan jag påbörjade behandlingen.

Jag är så orolig att jag kan ha blivit steril! Detta gnager enormt inom mig, jag är så ledsen och rädd!

Slutade med p-piller ungefär i september-början av oktober förra året, har sedan dess haft samlag några gånger i veckan, men - ingenting!

Jag har varit gravid en gång innan, tyvärr var jag tvungen att göra abort (snälla, inga frågor om detta, är för jobbigt att prata om ), en medicinsk sådan. Det var i september 2004. Kan aborten ha gjort mig steril? Det graviditeten var med en annan kille än min nuvarande man.

Ska även tillägga att jag äter en del mediciner, dock åt jag dem redan då jag blev gravid "första gången". Min psykolog säger att stress kan påverka orsakerna att bli gravid, stämmer detta?

Snälla hjälp mig någon, jag vet inte vad jag skall göra!

• Svar på tråden Kan jag vara steril? Har haft klamydia!
  • Anonym (gravid)

Jag hade klamydia en gång för länge sen. Hade då ingen aning om vem jag smittades av eller hur länge jag gått omkring med det. Symptomen behöver ju inte komma direkt! Jag kan alltså ha gått runt med smittan i veckor/månader utan att märkt nåt!
    Idag är jag gravid i 33 veckan. Hade överhuvudtaget inga problem att bli gravid. Funkade på ett försök!!!!!!!
    Visst kan du ha blivit streril, men med tanke på att jag inte är det så vore det ju ren otur för dig om du har blivit steril!! 

• Anonym

Gumman- jag har också haft Klamydia och inte har jag blivit steril för det. Idag har jag flera barn. Då ska du nog gå med det obehandlat ganska länge för att det ska inträffa. Tycker verkligen inte att du ska oroa dig över det!!! Och oroa dig inte över aborten heller! Jag förstår att det var en jättejobbig upplevelse men det är hemskt ovanligt att man blir steril efter aborter. Tänk på det! Och visst kan stress påverka kroppen på en massa olika sätt. Men jag är säker på att när du minst anar det så kommer du bli gravid igen. Kram!

• Anonym (hjälp!)

Tack ni som har svarat! Jag känner mig faktiskt lite lugnare - har aldrig frågat någon om detta förr så jag har inte haft en aning! Anledningen till att jag vet när jag blev smittad är att det började i princip direkt efter att jag haft samlag första gången med min nya kille. Han visste inte att han hade det.

Jättetack och jättekram till er!

• twentyone

Hejsan!
    Jag hade klamydia som upptäcktes vid en rutinkontroll. Vet inte alls hur länge jag gått med det, men förmodligen ett bra tag.
    Min första tanke var "jag är steril" och jag lipade hysteriskt när barnmorskan ringde. jag gjorde nämligen också en abort när jag var 15 som jag ångrat. Gud, vilken ångest jag hade. Barnmorskan försäkrade om och om igen att "en gång är ingen gång, 3 gånger är man steril" ungefär. Det är en jätteskillnad på att ha det en gång och flera.

Hursomhelst. Jag har alltid velat ha barn tidigt, sen aborten och nu när jag trodde jag var steril så började vi försöka tidigt. För jag tänkte att detta kommer ta tid, om det ens blir något.

Det tog 4 månader så var jag gravid, och idag är min dotter 6 månader.

Ville dela med mig lite eftersom jag kände igen mig i din berättelse. Usch, jag vet vilken ångest man har, grät otaliga nätter efter klamydiabeskedet..Men det är väääldigt sällan det leder till sterilitet.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • Anonym

Hur blir man steril när man har haft klamydia egentligen?
    Är det sammanväxningar på äggledarna eller är det själva äggen som blir obrukbara? Om äggen fortfarande "funkar" så borde det väl finnas chans för ivf?

• Anonym (hjälp!)

Twentone:

Missförså mig rätt nu, men det känns "skönt" att läsa din berättelse! Känns som om du har varit i samma situation. Tack för att du delade med dig!

Jag slutade som sagt med p-piller i höstas, och jag vet att det kan ta flera månader innan ägglossningen kommer igång på riktigt igen

Men ag tackar er underbara tjejer som tog er tid att svara, jag känner mig i princip helt lugn nu! Nu ska jag försöka sova lite, utan att vara ledsen och rädd!

*massa kramar till er

• Anonym (haft med)

Hej. Jag har också haft det. Hade det när jag var 18 år och det tog flera månader innan jag fick veta att jag hade det. Hade inga symtomer. Som tur va så hade jag ingen kille just då, så jag hann inte smitta någon annan med det. Jag fick det på en kryssning och kunde tyvärr inte meddela killen som gav mig det att han har det.

Nu har jag 3 underbara pojkar. Så det är nog inte säkert att det har gjort någon skada. Aborten tror jag inte heller har gjort något, det är nog bara så att det tar lite längre tid för dig att bli gravid, vissa har ju det.

• Anonym

Haft det 2 ggr och har nu varit gravid 6 ggr !

• SysterHedvig

Till en anonym ovan:

vid klamydiainfektion tar ju vävnaden skada och ärrbildning i äggledaren kan uppstå - och eftersom äggets passage är ungefär ett hårstrå tjockt krävs det inte mycket för att få stopp.

Kära ts: några samlag i veckan är i sig ingen grön biljett till graviditet, så jag tror inte att du på grunden av det kan säga att du är steril Man kan undersöka det med olika röntgenologiska sätt, men om jag vore du skulle jag göra det enklaste först, dvs räkna ut ägglossning och sen ha sex minst en gång om dagen den veckan. kram!

• Anonym (hjälp!)

Anonym (haft med):

Oj, där ser man! 3 stycken Underbart att läsa sådana berättelser! Jag får hoppas på att det kommer när man minst anar det

SysterHedvig:

Jag har aldrig direkt räknat ut ägglossningen, fast jag vetat ungefär när den är. Hur funkar det egentligen, jag menar, _är_ under ägglossningen blir man gravid? Fast å andra sidan, det spelar nog ingen roll, jag ska "köra på" ditt råd Sex varje dag under en period! *ler*

Tack till er!

• Anonym

Jag hade klamydia i ett år, p.g.a att sjukhuset tabbade sig när vi var dit, jag och min sambo. Han fick medicin, men inte jag!?!?
    Det var ju felaktigt från deras sida. Båda skall få oavsett om bara ena har!

ett år senare så var vi och testade oss igen, för min kille tyckte det var konstigt förra gången och var orolig.

Han har tidigare haft klamydia i ett helt år, så nu har han haft det totalt 2 år, medans jag haft det i 1 år.
    Vi tänkte ju direkt att det är kört att skaffa barn, vi får adoptera istället när den dagen kommer!
    Hur som haver så tyckte jag ungefär vid den tiden att vi ändå aldrig hade sex, och slutade därför med dyra p-medel. Vi hade avbrutet en gång på en månad. Tror du inte det blev bäbis då? Oplanerat. Vi var helt i chock. Skulle det gå sådär lätt fastän vi båda haft klamydia så länge? Dessutom viste jag inte om att jag var gravid när jag åt medicinen mot det heller. Så har nog en liten klamydiaunge i magen.. haha, ne, skämt åsido. Var inte orolig. Jag tror nog mer på det då att du stressar upp dig och är så orolig så det bara inte går!
    Sen tycker jag du kan leka med tanken att adoptera några söta barn istället. Vist skulle du bli lycklig av det oxå. Det är ju trots allt inte helt kört för er att ha barn i huset! Om du accepterar det så ska du se att du kommer att kunna slappna av mycket mera. :)

• Anonym (hjälp!)

Anonym # 11:

Jag har också tänkt tanken att det kan vara att jag stressar upp mig för mycket. Jag menar, förra graviditeten"hände" bara, trots att jag åt p-piller (missade ETT piller). 2 år förresten, vad fan pysslade sjukhuset med egentligen Hoppas de fick en rejäl känga! (inte en fysisf känga såklart..)

Jag tackar alla er som tagit er tid att svara! Ska försöka stressa av och räkna ut ägglossningen lite noggrannare! Ni är bäst tjejer

• Anonym (slampan)

Jag har haft klamydia 3 gånger (!!!) och blev med barn på första försöket, är nu i vecka 7. Så ta det lugnt, så länge du inte gått länge med obehandlad klamydia och fått infektioner i äggledare/äggstockar (det hade du vetat!!) så kan du vara lugn!

• Anonym

Har också haft klamydia, vet inte hur länge. Försökte sen bli med barn med en kille och inget hände. VAr jätteorolig att jag var steril. Träffade sen en annan kille o slarvade med skyddet (eftersom jag ju var steril). Blev med barn första gången vi hade sex. Gjorde abort. Är nu gravid för 3e gången o ska behålla. Det är inte själva klamydian man kan bli steril av, utan klamydia kan leda till äggledarinflammation, som man KAN bli steril av. Min mamma har haft äggledarinflammation pga spiralanvändande o har blivit med barn 5 gånger efter det. Så inte ens äggledarinflammation är nån "garanti" för sterilitet. Äggledarinflammation, dessutom, DET känner man!
    Oroa dig inte=)

• Anonym (Könis)

Jag har också haft klamydia. Jag hade obehandlad klamydia omkring 4 år.

Det är inte klamydian som leder till sterilitet, utan följdsjukdomarna av klamydian. Tex äggledarinflammation.

Någon skriver att man känner äggledarinflammation, men det är faktiskt inte säkert. Det finns en tyst variant av den som man inte känner något obehag av alls.

Stress kan påverka väldigt mycket. Ta det lugnt, det är inte onormalt att det tar ett år innan man blir gravid.
    Om du är orolig, ta kontakt med mödrahälsovården så kanske dom kan hjälpa dig.

• Anonym (hjälp!)

Nu är jag helt lugn! Antar att jag hetsat upp mig lite för mycket i onödan

Tack för att ni svarat!

• Anonym

Ang aborten, så är det om du fått en infektion efter som i så fall kan påverka, och det hade du märkt om du fått!

• SysterHedvig

Lite offtopic:

beroende litetgrand på hur regelbunden din mens är, kan man räkna ut när ägglossning inträffar. Det finns lite sidor på nätet där man matar in cykelns längd och sen får man försöka känna igen sin kropp litet - vissa kvinnor får lite ont i magen vid ägglossning, andra, som t.ex. jag, blir lite extra intresserade av pojkvännen. På apoteket finns ägglossningstest också, man kan även ta temperaturen i sin kropp då den ändras under ägglossning.

Jag har en regelbunden mens med någon eller några dagars förskjutning, så jag räknade ut ungefär när jag hade ägglossning och så anföll jag min fästman två dagar innan ägglossning och två dagar efter - allt som allt fem dagar. Det gick vägen direkt, men så hade vi tur också. Och jo, jag hade klamydia för några år sedan, så visst går det. lycka till.

Svar på tråden Kan jag vara steril? Har haft klamydia!