• 1mamma

får man ha svart på bröllop?

får man ha svart på bröllop?

• Svar på tråden får man ha svart på bröllop?
  • Novus

Nej. Eller inte bara svart. Men jag tror faktiskt inte någon skulle ha något emot om man tex hade en svart topp till en rosa kjol. Men helsvart går helt bort! Liksom vitt

• shitvadjaghatar

Hör med brudparet.
    Tror att det är värre med vitt faktiskt.

Massa människor hade svart på mitt bröllop.
    Men så är jag ju antifaschist och tycker att folk ska ha på sig det dom känner sig finast i.

• mizzfreestyler

Jag har hört någonstans att man får inte vara vitare än bruden! Kan de va så eller har jag drömt det?

• Gustafsmamma2005

Det är absolut förbjudet att ha rött i kyrkan. Minnas ej varför men det var så. Men svart vet jag inte. Men så länge man inte har helt svart så tycker jag det skulle vara okej.

• Meria

Hör med brudparet. Själv hade jag en vit klänning med svarta blommor på, sambon hade vita byxor och beige kavaj på syrrans bröllop. Det enda hon sa var inte helvitt och inte helsvart utstyrsel...

• Banana82

Gustafsmamma2005: det där med rött är en myt, som skulle ha att göra med att rött betydde att man haft sex med brudgummen... och att man inte skulle få ha det i kyrkan? det finns t.o.m helger där rött är liturgisk färg i kyrkan

• prickelina

jag hade svart på det senaste bröllopet jag var på... Iofs var det vita blommor på oxå men den var mest svart...
    Jag tror som andra här att vitt är värre...

• Novus

Man ska undvika svart och inte ha helt vitt enligt "etikett"-reglerna om det är dem du undrar över

• jenjen

Man bör undvika HELsvart och HELvitt endast.
    Svartvitblommig klänning helt ok, likaså rött.
    Har man en svart klänning som man gillar kan man ju sy på ett rosa kantband, sätt på en blomma och ha en sjal i annan färg - då är det helt ok! Regeln kommer sig ju av att svart är en sorgfärg och bröllop bryter av tradition sorg. Med en färgglad blomma och färgglada skor tex så är man ju inte sorgeklädd och det är därmed helt ok.

• NoE

Vi skrev valfri klädsel i vår inbjudan. En kompis kom med illblå mohikanfrilla, något han inte har annars... Ganska kul faktiskt :)

• Anknys

Jag hade en svart klänning på ett bröllop en gång. Till det hade jag en vinröd sjal att ha över axlarna. Jag hörde först med bruden om jag fick ha den utstyrseln, och hon tyckte att det var helt okej!

• Duckan74

Jag tror inte att röda kläder är no no längre. Tror att några hade det på vårat bröllop. Det är ju en jättefin färg på sommaren. Det känns som nåt gammalt förlegat. Tror att det var så att den som bar rött hade legat med brudgummen, typ. Enligt gammalt ska man inte ha bara axlar i kyrkan heller, men hur många brudar har inte det? Bl.a jag själv och inte tittade vår präst konstigt på mig.

• Jis

Jag hade en svart klänning med ett turkost sidenband i midjan och en sjal i samma färg, å det var ingen som sa nått...

• soso

Gå in och läsa på DN - vett och etikett. Där finns många svar på din fråga.

På bröllop ska man inte ha helt svart eller helt vitt. Men det går jättebra att ha svart eller vitt i sin klädsel så länge man kompleterar med någon annan tydlig färg. Exempelvis går det bra att ha en svart klänning så länge man kompleterar med en sjal i färg, kavaj eller med ett brett bälte, något som gör att klänningen inte upplevs som "svart". Samma gäller för vitt... ska kompleteras med färg så att klänningen inte känns "vit".

Det finns inga andra färgrestriktioner gällande bröllop, alltså går rött jättebra att ha på bröllop!

Allt enligt Magdalena Ribbing, som skriver på DN bland annat.

Hon tycker inte heller att man ska ha bara axlar/urringat i kyrkan, utan då ska man ha en kavaj/sjal eller liknande över. På festen får man vara hur uringad som helst :)...

• Ängel1982

man ska ju helst inte ha helsvart (sorgefärg vettu), rött (då har man tydligen varit med brudgummen ) eller vitt (ta inte fokus från bruden...)

ska på bröllop på lördag o där e dresscoden kavaj allstå ska jag ha en fin lite halvlång gammelrosa klänning i sidencrepe. jättefin!

är det axelbandslöst så kan man täcka över med en sjal eller liknande i kyrkan.

Svar på tråden får man ha svart på bröllop?