• Kriya

språkresa

Min 13-åriga son ska på språkresa till Malta i 3 veckor i sommar. Det vore jättekul om någon vill dela med sig av sina erfarenheter, tips och upplevelser.

Lite pirrig är man ju även som förälder, eftersom det är hans hittills längsta utlandsresa på egen hand ... ;)

• Svar på tråden språkresa
  • halstabletten

Hmm, min syster har varit på språkresa och hade verkligen jättekul, fast då var hon och hennes kompisar som åkte lite äldre än genomsnittet på språkskolan.

Ofta kan det gå rätt vilt till på språkresor, så det kan vara bra att föra en dialog om alkohol och droger innan man åker, det brukar kunna vara en del grupptryck från vad jag hört. Kanske kan ni generellt prata om vilka förväntningar din son har på resan. Å andra sidan är nog Malta bland de lugnaste ställen man kan åka till...Det är ju ett väldigt konservativt land.

• Sunshin

Jag åkte till Malta -90 på språkresa (ensam!)jag var 16 år och det var den bästa resa jag någonsin gjort.
    MEN.. jag har själv 2st 14 åringar hemma idag och skulle aldrig släppa iväg dem på språkresa till Malta..
    Jag personligen tror att man måste vara lite äldre och att man har fått lite mer "skinn på näsan" så att säga..
    Fast jag vet inte hur det är idag med språkresor...
    Undrar du över något , så skriv gärna till mig . Så ska jag svara så gott jag kan.(Med tanke på att det är ett tag sedan ;0) )

• Kriya

Tack för era svar! Jag tror att mycket av tryggheten också ligger i vilket bolag som arrangerar. I vårt fall blir det EF, som har 40 år erfarenhet och som har mycket strikta regler om alkohol, uppförande mm. Sonens grupp består bara av 13-14 åringar och de reser dit i grupp, med två ledare. Sedan bor de i grupp tillsammans med flera ledare. EF verkar ta alkholriskerna på stort allvar, och om någon ertappas så skickas den hem direkt.

Sunshin; vad roligt att höra att Du hade så roligt! Vilka specifika "faror" tror Du finns för 13-14 åringarna, eftersom Du uttryckte viss oro inför tanken på att släppa iväg Dina egna?

Halstabletten: tack för tipset. Jag kommer ventilera alkhol/drogriskerna med sonen. I dagsläget är han helt emot tanken på att testa något sådant, och jag hyser en tro att han skulle stå emot grupptryck. Men helt säker kan man ju aldrig vara.

• Toxxic

Jag var iväg med EF till Isle of Wight när jag var 13.. Ensam! Jag hade skitkul. Det enda är väl att ledarna har oftast noll koll på vad man gör.. Vi rännde runt som vi ville (bodde hos värdfamilj) och jag vet att ganska många i våran grupp festade på rätt bra. Och detta var i England.. Vet inte ens om min mamma hade släppt mig till Malta.

• Baby 1987

Mitt svar kommer kanske lite sent nu men jag var på språkresa i Bournemouth/England under tre veckor när jag var 14 & det var jättekul. Åkte med STS och bodde i en värdfamilj, fick dela rum med en annan svensk tjej som var i min ålder. Ledarna hade bra koll på en!

Svar på tråden språkresa