Tvätta bebiskläder med mjukmedel??
är väl dags att börja förbereda sig.. tvätta kläder osv. har köpt sensitive tvätt medel.. men har ju inget mjukmedel utan parfym....
hur gör ni? tvättar ni kläderna med mjukmedel lr utan?
är väl dags att börja förbereda sig.. tvätta kläder osv. har köpt sensitive tvätt medel.. men har ju inget mjukmedel utan parfym....
hur gör ni? tvättar ni kläderna med mjukmedel lr utan?
Jag tvättar med mjukmedel men parfymfritt sådant, precis som tvättmedlet. Men å andra sidan tvättar vi alla kläder med VIA sensitive och oparfymerat mjukmedel eftersom min man inte tål parfymerade produkter.
jag fick ialf rådet att inte använda mjukmedel på första bäbiskläderna, jag torktumlade dem ist så de blev mjuka.
o sen använda tvättmedel som är godkänt av allergiförbundet och utan parfym.
ok.. va e det för parfymfritt mjukmedel du använder?? tycker dom ja luktat på luktar klister..
Vi använder Comfort sensitive oftast, men ibland anväder vi något annat som är parfymfitt.
Bra att kanske veta är att mjukmedel stannar kvar i kläderna och det är inte bara parfym som kan irritera barnets känsliga hud. Barn har snabb ämnesomsättning och tunnare hud varför de lättare tar upp ämnen. Mjukmedel inte heller är bra för kläderna heller (oavsett vad tillverkarna som tjänar pengar på dem säger)
ok.. tack! hade inget mjukmedel hemma så blev till att tvätta utan.. med bara parfymfritt medel.. blir nog bra
Bra fråga! Jag undrade oxå. Min BM sa att man inte skulle använda mjukmedel men efter att ha tvättat alla bebiskläderna utan, tyckte jag att en del blev väl hårda... Glömde torktumlaren! Ska köra vissa grejjer i den nu så blir de säkert mjuka o fina.
Det låter förnuftigt att torktumla kläderna istället för att använda mjukmedel. Men krymper inte alla kläderna då? Jag är mycket restriktiv med att torktumla mina egna kläder, torktumlar bara 60-tvätten, och hängtorkar istället. Skulle ju vara tråkigt i fall alla 50/56-kläderna blev oanvändbara.
jag har tvättat alla barnkläderna med Ariel tvättmedel och använt sköljmedel. Jag visste inte att det inte var bra. Vad ska jag göra nu???
Undrar också över det där. Krymper de inte eller förlorar lyster och färg?
Nate: Tvätta om dem i parfymfria produkter.
Jag använder parfymfritt, både tvätt- och sköljmedel.
Tvättar även alla nya kläder innan användning fortfarande.
Händer ibland att jag skippar sköljmedlet beroende på vad det är i maskinen eller om det råkar vara slut.
Ville blev nyss fyra månader.
AMA68: Är det ingen fara då att man tvättat dem med sköljmedlet innan då?
har bekanta som säger att man visst kan tvätta bebiskläder med sköljmedel. Men man hör ju att d inte ska va bra...
vad är d exakt som inte är bra??? Jag har ingen aning!!!!
Jag har alltid tvättat mina kläder med vanligt sköljmedel och inte har något av mina tre barn reagerat. Tycker det är så mkt "ska, ska inte" råd i omlopp så fort det handlar om barn. Lite sunt förnuft och inte så mkt hysteri är nog bra i de flesta fall. Man märker ju snabbt om ens barn (eller en själv!) reagerar på parfymer i rengöringsmedel.
nate: Nä, då har du ju tvättat bort parfymen.
Juniping: Det är väl vettigt att dra ner på kända risker så som parfymerade tvätt- och sköljmedel om man kan?
Sunda förnuftet räcker långt, men man måste ju inte göra alla misstag själv heller utan kan faktiskt ta till sig det som låter vettigt - eller hur?
Vi har börjat "introducera" vanligt tvättmedel för Ville nu de senaste veckorna. Tvättar t.ex. lakan i vanligt tvättmedel numera och använder aldrig sköljmedel till dem då de känns skönare utan, och det går bra.