• joviti

Skärmen flimrar

Har köpt ny dator men behållt den gamla skärmen. Nu tycker jag att skärmen flimrar särskilt om det är någon vit bakgrund. Vad beror det på? Antar att det är några inställningar man ska göra, men vad?

• Svar på tråden Skärmen flimrar
  • Sandreli

min skärm flimrar när jag bytt storlek på skärmens upplösning. Kan det vara det? Kolla under "kontrollpanelen" och "utseende och teman alternativt under den rubrik där du har de inställningar som justerar bildskärm, skärmsläckare osv.. hoppas det löser sig!

• joviti

Har provat alla upplösningar som får att få men den flimrar ändå. Är jobbigt att sitta länge vid datorn när den gör så.

• ThuSkiiii

joviti,

Kanske kan vara ditt grafikkort som inte passar till skärmen.

• Aquilon

Flimret handlar inte om upplösning, utan om uppdateringsfrekvens på skärmen. På en CRT-monitor (inte plattskärm) är det särskilt märkbart om frekvensen ligger under 60 Hz eller så. Gå hellre ner lite i upplösning om det betyder att du kan få en högre frekvens.

Om du inte lyckas få bort flimret ändå så kan det vara idé att inte ha vitt som bakgrundsfärg. En lite mörkare nyans kan göra att du inte uppfattar flimret som lika irriterande.

• joviti

Aquilon: det var det som var felet. När jag ställde om till 75 Hz så blev bilden bra. Tack för tipset.

• Aquilon

Det var så lite så! Eftersom du är lite flimmerkänslig får jag väl ändå rekommendera en bra plattskärm så småningom. Vilsammare för ögonen i längden.

• joviti

Har tänkt köpa det så småningom, tar ju mindre plats oxå. Men det var mest akut med ny dator så jag hade inte råd med ny skärm oxå. Den gamla datorn började ryka

Svar på tråden Skärmen flimrar