• sammi

tårtor för glutenintoleranta och diabetiker

Hej finns det någon här som har lite tips på tårtor eller andra bakverk för dessa. Vi ska snart ha födelsedags fika och det känns tråkigt att alltid bjuda på samma sak när de kommer så det vore kul att överaska med någonting nytt.

• Svar på tråden tårtor för glutenintoleranta och diabetiker
  • ExAnimo

Det finns i butikerna Glutenfria mix som man kan använda för att göra tårtbottnar. Dom är iofs lite dyrare men väl behändiga vid behov.

Det finns även sackarin i ströform som man kan använda som ersättning vid bak. Det man bör tänka på är att den ska tåla upphettning vid tårtbotten bak.

Numera finns det även laktos fria "mjölk" produkter också ute i butikerna som man kan använda för dem som är laktosintoleranta.

Fast man bör kontrollera med de som är mjölk allergiker om dom tål dessa produkter. Det är tydligen skillnad på Laktosintoleranta och Laktosintoleranta. Har för mig att det var ngt om mjölkprotein, mjölksocker eller ngt sådant.

Lycka till.

OldMama

• sammi

tack för ditt svar vet du om det är nåt speciellt man ska tänka på när man bakar med glutenfri mix eller är det bara att baka som vanligt och byta ut mjölet mot mix

• Apif la deuxième

Man kan använda fruktsocker istället för vanligt socker, för diabetiker. Det har lika mycket kalorier, men det höjer int blodsockret lika snabbt som vanligt socker. Och så är det sötare, så man behöver inte använda lika mycket. Dock ger det inte samma konsistens som vanligt socker, blir lite torrare tycker jag.

Men sen kan ju diabetiker faktiskt äta socker, om de gör det måttligt. De har ju insulinsprutor just för det ändamålet.

• Apif la deuxième

Om jag minns rätt har "sju sorters kakor" vissa recept anpassade för folk med specialkost. Åtminstone för folk md keliaki tror jag.

• Tesan81

vi kör med sötnings medel åt sambon

speak no evil
  • ExAnimo

Vissa kan vara så extremt känsliga att dom inte ens kan äta om du har använt samma kavel till vanligt mjöl innan.

Att ha som regel att alltid Diska och skölja mycket noga de verktyg man ska använda om de har varit i kontakt med mjöl, nötter, mjölk osv tror jag är en grundförutsättning.

Ta reda på exakt hur känsliga dom är och fråga dom gärna om råd och recept, hur du ska gå tillväga.

Jag brukade få mjölkersättningspulver från brorsan att använda när min brors dotter var laktosintolerant.

Min kompis dotter är gluten intollerant och hon brukade skicka med recept och ersättningsmjöl när jag skulle baka och barnet var på besök.

Har även för mig att det finns både i hyllor och i frysdisk bröd, kex, glass och annat smått och gott för diabetiker, gluten, laktos och nöt allergiker.

Kram

OldMama

• sammi

tack för alla svar och tips och jag ska ta och titta i boken sju sorters kakor

• lata kocken Johanna

man kan göra bottnar av mandel, canderel och äggvita

och sen ha ngn god fyllning tex yoghurtjordgubbsmousse

• lata kocken Johanna

recept kanske kan vara bra

mixa 5 dl skalad mandel till ett fint mjöl
    vispa 2 äggvitor till vitt fast skum
    vänd ner 1-2 dl canderel och mandeln i äggviteskummet

bred ut till 2 st bottnar ung 20cm i diameter
    och baka av i 150grader tills de stannat - stäng av ugnsvärmen och låt stå kvar på eftervärmen ngn timme

• lata kocken Johanna

glömde ju

vi brukar göra denna (jag höftar bara så receptet är väl inte såå toppenexakt) och det funkar till nästan alla glutenintolleranta, diabetiker, laktosintolleranta mfl

lite beroende på gästerna så kan man ha olika saker på
    ibland blir det en mager kräm på som är sötningsmedel i för sötman (gör ofta på grekiskyoghurt, bär och en aning marsanpulver för att stabilisera)
    ibland penslar jag på smält choklad och har bara en massa skivade frukter och bär och ev en söt gelé på
    (enklast om man inte har diabetiker med är att ta lite stark osötad saft och gelésocker)

• sammi

lata kocken Johanna:tack snälla för det receptet det passar ju till alla det tror jag att jag ska prova.
    llj: tack för tipset jag ska gå in där och titta också

• sammi

llj: den sidan var jättebra den ska jag spara

Svar på tråden tårtor för glutenintoleranta och diabetiker