• Sandreli

Graviditets-nästäppa

Jag är i vecka 17, och har läst mig till att det är vanligt att få täppt näsa under denhär perioden. Har fått detta som ett ovälkommet brev på posten, och undrar nu:

har bestämt för mig att jag någonstans läst att man ska spraya med nässpray mot allergi istället för vanlig nässpray, men kan inte minnas vart.. någon som vet ifall jag fattat detta rätt? tacksam för svar.
    /Snoris

• Svar på tråden Graviditets-nästäppa
  • Gisse the one and only

Nej det tor jag inte du ska. Nässpray vid allergi innehåller ju kortison ofta, så det låter fel i mina öron.

Graviditet och täppt näsa
    Nezeril kan användas under graviditeten enligt vanliga riktlinjer för användandet och har inga bevisade biverkningar på fostret.

Under graviditeten är det ganska vanligt med nästäppa, som dock inte alltid beror på förkylning. Det är hormonella förändringar som påverkar slemhinnorna påverkar också slemhinnan i näsan. Nässpray tar dock bara bort symtomen och är ingen bra lösning under en längre period om nästäppan beror på graviditeten.

• Cutemizziz

Jag hade oxå problem med nästäppa. Använde vanlig nässpray i ca. 5 veckor, vilket inte är bra. Pratade med barnmorskan och då skrev hon ut ett recept på en annan nässpray som innehöll Kortison, behövde bara ta den i några dagar, sen var alla symptomen borta och nu har jag fria luftvägar. Nackdelen var väl då att den receptbelagda nässprayen kostade 160 kronor, men det var det absolut värt det. Hör med din barnmorska, är mitt tips.

• Gisse the one and only

Se där, ett tips från en som vet Kanon!

Hör med barnmorskan

• BusLotta

Min kompis tappade hela sitt luktsinne under graviditeten. Hon använde mkt nässprej. Nu 10 år senare har hon fortfarande inget luktsinne. Läkarna säger att hon förstörde sina slemhinnor med för mkt sprej, och att det aldrig är bra att använda för mkt oavsett man e gravid eller ej.

• Sandreli

Tack för era svar, kanske ska jag bida min tid och hålla mig till att snyta snyta snyta tills nästäppan försvinner

• Gisse the one and only

Kortisonspray
    ofta bästa alternativet vid kraftig nästäppa, lindrar inom några timmar och ger full effekt efter några dagar. Om du är gravid eller ammar ska du inte använda nässpray med kortison utan att tala med läkare först, inte heller om du är under 18 år.

Budesonid Scand Pharm nässpray, suspension 50 mikrog/dos
    (Gerard) 200 doser. 3,66 kr/dygn. 91,50 kr.

Becotide® Nasal nässpray, suspension 50 mikrog/dos
    (GlaxoSmithKline) 180 doser. 4,58 kr/dygn. 103,00 kr.

Rhinocort® Aqua nässpray 32 mikrog/dos
    (AstraZeneca) 3 x 120 doser. 4,84 kr/dygn. 218,00 kr.

Övriga alternativ
    Becotide® Nasal nässpray, suspension 50 mikrog/dos
    (GlaxoSmithKline) 100 doser. 5,44 kr/dygn. 68,00 kr.

Rhinocort® Aqua nässpray 32 mikrog/dos
    (AstraZeneca) 120 doser. 6,10 kr/dygn. 91,50 kr.

• äppelpäppel

Jag har haft nästäppa sen andra månaden, är nu i åttonde månaden. Har fått tabletter Rinexin utskrivet. Men läkaren ville egentligen inte skriva ut nånting, varken tabletter eller nässpray eftersom man inte riktigt vet hur det påverkar fostret. Så jag tar dom väldigt sällan och försöker stå ut. Fast det går mig på nerverna att så fort jag lägger ner huvet på kudden så känns det som att jag fått en dunderförkylning. Helt klart en av mina jobbigaste graviditetskrämpor. Nu är det som tur är inte så lång tid kvar..

• Sandreli

ja, jag hade en mardrömsnatt inatt! Täppt näsa får mig alltid halvt panikslagen, sååå jobbigt, dessutom ont i halsen och svettades som en gris, drömde mardrömmar, vaknade av inbillade ringningar på dörren, och dessutom ringde nån jäkel som ringt fel på min mob kl 04.. hemskt värre! Hmm... kanske detta också hör till graviditeten?

• äppelpäppel

Det jag försöker göra är att vädra sovrummet ordentligt, helst ha ganska kallt, bulla upp med kuddar bakom ryggen, alltid ha papper i närheten så jag kan snyta mig, och vatten att dricka eftersom man blir så torr i halsen av att andas med öppen mun. Men ibland har jag trott att jag ska bli galen när jag vaknat sjuhundra gånger på en natt och snytit mig!
    Och vet du med dig att du måste sova en natt för att bli utvilad (t ex om du måste göra nåt viktigt dan efter) så passa på att använda nässpray eller nåt dom gångerna.
    Men kolla med BM och hör vad hon säger om nässpray och tabletter, verkar som att uppfattningarna om vad som är lämpligt för fostret varierar ganska mycket.

Svar på tråden Graviditets-nästäppa