• Anonym

Svullen och ömmande testikel?

Min man har sen ungefär 2 dagar tillbaka varit öm och svullen på ena testikeln..
    I tisdags blev han slagen på pungen av en kille som ville "skoja" med honom..

Kan det bero på det? Eller vad kan smärtan bero på?
    Bör han söka läkare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-11 12:56:44:

Vill tillägga att mellan tisdag och fredag har han inte haft ont alls. Det onda började i fredags..

Nån som varit med om samma sak?

• Svar på tråden Svullen och ömmande testikel?
  • Missnööjd

Jag tycker han skall uppsöka läkare. Bra att kolla upp så tidigt som möjligt, om det skulle vara något.

• Anonym

Ska försöka få iväg honom till vårdcentralen imorrn, men han tycker såklart att det är pinsamt..

• Anonym

Nån som varit med om nått liknande??

• Leeloo

Iväg med han till läkaren på en gång! Jag tror inte att det är jättefarligt, men man ska inte dra på det. Bättre att få det undersökt på en gång.
    Och visst kan det va pinsamt, men är det inte mer pinsamt om det bli komplikationer sen och läkarna undrade varför han inte kom på en gång`??

• Anonym (liknande)

Min sambo hade också en svullen testikel för nått år sedan. Jag lyckades tillslut få honom till läkare och han hade en infektion som snabbt blev botad med antibiotika.
    Så det bästa är självklart att gå till en läkare.
    Men han hade ju inte blivit slagen innan... utan hade detta ändå. Så visst kan det bero på slaget, men det bör ju kollas upp ändå utifall det blivit någon skada!

• Minelli

Jag satt med min killkompis på akuten en natt, då han fick jätteont i ena testikeln och den svullnade upp. Han hade en infektion som kan bli ganska farlig. Han har haft likadant i den andra testikeln förut, men då han inte kom in till läkaren fort nog, så fick dom ta bort den.

Så ta det säkra före det osäkra!

• Leeloo

En kompis till mig fick bitestikelinflammation förut pga klamydia och det var tydligen riktigt gräsligt. Han hade sjukt ont hur länge som helst, trots antibiotika. Men det tror jag inte att din man fått.

• Anonym

Minelli:

Min man har inte jätteont, men den ömmar.
    Ska försöka få iväg honom till doktor imorrn om det fortfarande gör ont då.

• SysterHedvig

Inte värt att chansa, och börjar det göra ont och är svullet kan det vara tecken på infektion. Och börjar han mumla att det är pinsamt kan du ju upplysa honom om att vi kvinnor på löpande band visar upp grenen för allehanda människor för att få på papper att vi är friska, en liten pung har ingen dött av att visa

• Ejz

Om han är missfärgad och har ont och är svullen ska han genast söka hjälp. Han har ju fått ett slag där och det kan vara inre skador på testikeln.

• Anonym (Min man)

Min man hade en ärtstor knöl på sin testikel som visade sig vara en inflamtion.

Bäst vore nog om din man fick hjälp av en läkaren men jag vet att han säkert tycker det är pinsamt. Min man ville inte heller åka till en läkare men vi åkte till en akutmottagining en bit från där vi bor och då tyckte han det var bättre.

Kan vara inflammation eller ett blodkärl som fått något fel.
    Hota med att hans testikel kan dö och skrumpna bort om han inte får hjälp genast!

• Anonym

Missfärgat är det inte!

• Anonym (syster)

Min bror råkade ut för att hans ena testikel svullnade upp rejält och väldigt snabbt. När han kom till akuten var det för sent, den hade snott sig och drabbats av nekros (vävnadsdöd) och man var tvungna att ta bort den. Nu kommer han fortfarande kunna bli far en dag, det räcker med en testikel. Det låter inte alls som det din man har, men det är ju inte fel att kolla upp om man vet hur det kan gå...
    Jo...först så skrämde de honom med testikelcancer, ovanligt och med hög dödlighet, men kunde alltså utesluta det senare *thankgod*

• Anonym (Min man)

Hur gick det? Fick du honom till läkaren?

• Anonym

Han är varken svullen eller har ont idag, så vi har inte varit till läkaren.

Svar på tråden Svullen och ömmande testikel?