• AL79

Nån som vet om det finns dansk "Koldskål" i Sverige?

Ha ha konstig fråga jag vet Jag blev så sugen på dansk koldskål eller kärnemälkskoldskål, som det ju heter med "kammerjunkere". Men har aldrig hört talas om det i Sverige. Vet ni om det finns?

Det är typ syrlig mjölk med vaniljsmak, där man lägger i små bröd/kakor...

• Svar på tråden Nån som vet om det finns dansk "Koldskål" i Sverige?
  • TjorveniSkåne

Tror att man eventuellt kan göra det själv, behövs dock en bra dansk kokbok. Annars får du åka dit! Verkligen en sommarsmak.

• AJW

Recepten på Dansk Koldskål kommer her

1. liter Kärnemjölk
    2-3 ägg
    3-4 matskeder sockar
    och en ½ citron

Pisk ägg och sockar luftigt - tilsatt citronskal och ISKALL kärnemjölk mendes du piskar. smak till med citron saften...

Välbekommen...

• AL79

Tack så jättemycket - men finns det kärnmjölk här? Och vad med kammerjunkerne? Eller man kanske bara äter det utan?

• AL79

Och ska det inte vanilj i också?

• AJW

Vanilj är bara om man tycker om precis den smak... Upp till var och en

Den recpet jag har skrivit her är är original recepten från boken "God mad - let at lave" En gammel bok....

Kammerjunker har jag aldrig sett her - men dom kan erstattes med brödterninger rostet i ugnen - annars är kärnmjölk koldskål jätte mumsigt med frukt skuren i tern...

• AL79

mmm låter gott med frukt också... Ska testa tror jag. Men kärnmjölk finns alltså i Sverige?

• TorpSara

Nej, jag tror inte att man kan få tag i kärnmjölk i sverige. När man bakar brukar man byta mot lättfil, men det kräver ju att man vill ha syrad kärnmjölk. Den jag fått på bondgård ibland har varit sötaktig...

• Felicia78

Mums!!! Dansk koldskål o kammerjunkere är supergott
    Kram från en som äter det på Bornholm varje sommar

Svar på tråden Nån som vet om det finns dansk "Koldskål" i Sverige?