• Anonym

Tror jag fått svinkoppor!!

Äckliga blåsor kring näsan som dessutom spridit sig till andra delar av kroppen! Fan vad äckligt! Ska till doktorn imorgon! Fler vuxna som drabbats av det? Hur kan jag ha fått det? Ont gör det me, jag har baddat dem med sprit nu enligt sjukvårdsupplysningen.

• Svar på tråden Tror jag fått svinkoppor!!
  • Anonym

jag har oxå haft det:/ inte roligt alls o pencellinet hjälpte inte heller:( efter 3 pencellin kurer o typ som deo gick det bort.. dalacin hette det som fick bort det te slut iaf.. sen fick man svamp i underlivet på köpet av alla kurer =(

• EmA

Hej!

jag har också haft svinkoppor (Impetigo), riktigt otrevligt är det... jag fick antibiotika och det hjälpte faktiskt...

Jag baddade med alsollösning och vatten och lade om det noga efter varje gång. Det som kan vara bra att veta är att det smittar VÄLDIGT lätt. jag fick det av att ha legat i samma säng som en av mina syskonbarn.. och alla i deras familj fick det. Om du är sambo eller är i annan nära relation så rekomenderar jag att lägga om det så att det inte kommer i kontakt med något/någon.

Du behöver inte vara speciellt förskräckt av att du har fått det, det låter ju rätt vidrigt men är faktiskt väldigt vanligt. I Min "husläkarbok" (Bonniers läkarbok) står det t.o.m. att det är en mycket vanlig sjukdom som orsakas av stafylokocker och/eller beta-hemolyserande streptokocker.

Lycka till hos läkaren, det kommer säkert att gå bra!!!

• Kul

Jag har haft det, inte kul alls och ont som attan. men fick penicillin och kräm och sen dess har de hållt sig borta!

• mammaNena

jag har oxå haft det inte kul.. men jag hade borelia samtidigt, så det var nog min penicillin kur på först 3 tabletteri 15 dagar och sen 2 tabletter i 10 dagar som gjorde att det försvann.. men som många säkert känner till, så med mycket penicillin så kommer det biverkningar...

• Erik

Jag har också haft svinkoppor. Hade inte hört talas om dom innan jag gick till läkaren.

• DeZire

Jag hade det och skulle då smörja med LHP-salva, och de försvann rätt snabbt efter det.

• Anonym

Tack för svaren, ska snart till läkaren. Lite rädd att jag ska smitta min 5 veckors bebis... Känns hårt att inte kunna pussa och krama honom..

Svar på tråden Tror jag fått svinkoppor!!