• blixtenemma

Jätte hård i magen

Hej på er!

Jag undrar om den är någon av er som har nå tips till mig. Det är så att jag har en son på 3,5 månad som jag ammar och ger en flaska ersättning till kvällen och han är så hår imagen. (lika hårda som då vi bajsar) Vad kan jag göra för att han ska bli lite mjukare i magen.
    PS. Han kanske bajsar en gång i veckan med lite tur.

mvh catrin

• Svar på tråden Jätte hård i magen
  • sleeping sun

Man kan blanda messmör i maten eller så kan man ge 2,5ml laktulos.

• sanne77

har du pratat med dem på¨bvc.
    hade du bara ammat så hade de varit normalt enligt dem att dem bajsar så sällan, men eftersom du ger erättning på kvällen så ska han bajsa oftare .
    vi måste ge vår son 4 månader laktolos varje dag + att han har fått klyx tre gånger för han klarar de inte utan att få hjälp

• JessicaB

Eller lite rapsolja i ersättningen funkar också bra.
    Är han hård så det kommer klumpar eller trög så han trycker o trycker och det inte kommer något?

• blixtenemma

vill bara tilläga att jag har provat med både messmör och plommon pure utan att någon ting har fungerat.

sanne77: hur långt mellan gångera är det eran son har mellan han har bajsat.

• Björnmamman

Prova att bara amma honom i en vecka. Björn blir hård i magen av ersättningen. Om jag bara ammar honom så bajsar han varje morgon. När jag gett ersättning kan det ta upp till tre dagar och han får ta i som bara attan , stackarn. Bara för att se om det är det?

• Lieb

Vilken sorts ersättning är det du använder? Många säger att Nan är snällare mot magen än semper så du kan ju pröva att byta sort om du inte redan gjort det.

• medistra

Lukas var likadan när han var liten, pga av att han inte gick upp i vikt knappt alls på enbart min bröstmjölk från att han var 2 månader så var jag tvungen att börja komplettera med ersättning (bvc:s inrådan)

jag försökte också alla tänkbara tips mot förstoppning, messmör, rapsolja, katrinplommonpuré osv osv, inget hjälpte

till slut tipsade en barnläkare om Lactulos som man kan köpa på apoteket receptfritt, vi skulle ge 2.5 ml per dag tills han mage var i form och han bajsade normalt flera dagar i rad, sedan skulle vi upphöra med lactulosen och börja om ifall han inte bajsat på två dagar och verkade trög igen

det är ok att barn som äter ersättning inte bajsar i upp till 3 dagar, går det längre tid än så så finns det risk för förstoppning och tarmvred

prova Lactulos, den är verkligen superbra, vi blandade ner i ersättningen på morgonen/förmiddagen

• M o M

Min dotter hade också förstoppning. Jag fick råd från BVC att ge henne vatten mellan måltiderna. Så hon fick dricka så mycket vatten hon ville. Nu är hon jätte bra i magen.

• blixtenemma

tack för alla tips.

jag ska ta och prova och se vad som hjälper bäst.

• jeatea

Min dotter hade jätte besvär m hårdmage o allt vad det innebär så vi ger henne nu 10 mg lactulos 1 gång om dagen efter läkar kontroll
    Varken messmör eller plommonpure hade någon som helst effekt
    Ring o få en läkartid för besvären

• Amorella

Min tjej har också haft problem med hård mage sedan jag slutade helamma. Hon får nu Laktulos/Laktipex varje dag efter rådgivning med läkare. Prata med BVC och hör vad de tror kan passa din baby.

• blixtenemma

Amorella hur mycket laktulos er du? och hur gammal är din dotter

• Amorella

Min tjej är 14 månder nu. Vi har gett allt från 5 till 30 ml per dag (vi började när hon var ett halvår). Men man ska alltid prata med BVC eller läkare innan man börjar ge Laktulos, för hård mage kan bero på en massa olika saker - t.ex. allergi och överkänslighet - och det är inte alltid lämpligt att ge Laktulos.

• blixtenemma

jo jag vet. jag har prata med bvc och ska börja ge 5 ml om dagen få se om magen kommer igång. det är ju så jobbigt då han inte får bajsa.

• Amorella

När min tjej var 6 månader gav vi bara 5 ml och det hjälpte jättebra då! Men nu behöver hon mycket mer. Tänk på att de kan få rejält magknip efter en dag eller två för det är väldigt gasbildande och då kan de också sova oroligt.

• blixtenemma

jag har det han 2,5 ml sen i tis och det har inte hjälpt så jag ska gå upp på mägden imoron

• mammatillpojkar

när min son va 3 månader så började vi oxå ge en flaska ersättning, han blev oxå hård i magen och bajsade inte så ofta som han hade gjort innan, på bvc så sa dom att går det mer än 2 veckor och det verkar som om han har ont så bör man kolla upp det.. vi "hjälpte" till med en termometer i rumpan för att få ut bajset.. gav även messmör när han sen gick över till enbart flaska!

• vikkan

Det var min wilma.. ox¨å n'är ja bröjade me mjölkersättning sen gick d över.... men d komemr utav sej sj annars ha i lite messmör i mjölken =)

Svar på tråden Jätte hård i magen