• Anonym

Kvitto för betald hyra - SNABBSVARA!

Vi skall till socialen för en utredning och ansökan om hjälp. de vill vi skall ha med oss "kvitto för betald hyra" enligt lappen.

Skall man gå till sin hyresvärd och få detta eller räcker det med hyres AIV:n och bevis på att man satt in där via sitt kontoutdrag men också skall ha med sig?

Ja de var min fundering. Hopas nån kan svara SNABBT!

• Svar på tråden Kvitto för betald hyra - SNABBSVARA!
  • Runguska

Vi tog med avin för de får ju även kontoutdrag att jämföra med där de ser att summan är dragen och till vilket konto. Men eftersom vi nekades försörjningsstöd så vet jag inte säkert om det räcker!

• Mariajac

Det räcker nog med hyresavin och bevis på att du har betalat, dvs. kvitto från kassaservice eller utdrag från kontot om du te.x. betalt via nätet.

Lycka till!

• ThuSkiiii

Ja du, de borde gå att ta med AVI samt bevis på att ni satt in där. De borde räcka

• OneAndTwins

När jag har jobbat så har det räckt med aktuell hyresavi som bevis för hur hög hyran är (inte bara inbetalningskortet, utan snarare specifikationen som visar vilken lägenhet och om det finns tillval). Om er socialsekreterare vill ha bevis på att den är betald så bör ett kontoutdrag räcka tror jag...

• Anonym

ok tack alla!

• Anonym

En liten parantes. Det finns inget lagligt stöd för soc. att kräva kvitto på betald hyra. Men de gör oftast det. Men det håller ej i länsrätten.

Svar på tråden Kvitto för betald hyra - SNABBSVARA!