• Anonym (undrar)

sex efter kejsarsnitt

Jag gjorde kejsarsnitt för ca 3 månader sedan och har ännu inte haft sex. Jag trodde att när jag kände mig redo skulle det inte vara några problem då jag är snittat och alltså inte blivit "förstörd" där nere. Men nu har vi försökt få till det ett par gånger och "den" kommer inte in där nere. Det är som att det är för trångt samt att det gör ont. Jag undrar om det är jag som spänner mig, men vi har försökt med förspel före och sedan använda glidmedel, men det går inte i alla fall. Någon med liknande problem?

• Svar på tråden sex efter kejsarsnitt
  • milia80

Jag hade exakt samma problem!!!
    Hade aldrig hört talas om det innan och undrade verkligen vad det var för fel på mig!

Det började redan lite under graviditeten men efter att jag fött med snitt så kunde jag inte ha sex. Det gjorde fruktansvärt ont! det var helt omöjligt... efter max 1cm var det stopp. jag kände mig jättetrång. det var så jättelänge. nu efter 11 månader så gör det fortfarande ont i början men om man e väldigt långsam, försiktig o avslappnad så går det över efter ett par "juck"...

kan ju säga att sexlusten har försvunnit en hel del - förknippar ju sex med smärta....

• Anonym (undrar)

Intressant att du Milia hade samma problem, låter dock inte så bra att det inte gått över helt ännu.
    Ingen annan som varit med om detta?

• Joonas

Ja g är också snittad men kan inte säga att jag har så stora problem som de som ni beskriver. Min bm har dock berättat att slemhunnorna blir väldigt torra och sköra efter en graviditet och att detta kan leda till de upplevelser ni haft. Går över så småningom...

• Anonym (undrar)

puffar

• Anonym

det måste bero på amningshormoner som gör slemhinnorna sköra och torra, prova Ovesterin lokalt östrogen finns på apoteket!

• Anonym (undrar)

Vill bara berätta att jag idag är jätteglad!

Jag besökte barnmorska ca 5 månader efter förlossning, då jag fortfarande inte kunnat ha sex. Hon gjorde en gyn undersökning då hon såg att allt såg bra ut. Dagen efter försökte vi ha sex igen, och det gick! Det var inte jätteskönt, men det fungerade i alla fall. Och nu, 6 månader efter förlossning har vi haft sex för tredje gången, med mycket glidmedel, och det kändes som det gjorde före förlossning. Alltså underbart! Är så lycklig. Har saknat det så himla mycket. Jag tror för min del att det delvis berodde på torra och sköra slemhinder men också mycket på psyket. Efter barnmorskan undersökt mig var det som att någon spärr släppte och jag vågade. Ville bara berätta för er då jag är så himla glad.

• nate79

Jag är också glad nu. Jag blev snittad för en månad sedan och har ej kunnat ha bra sex då det har gjort väldigt ont. Jag har även använt glidmedel men det hjälpte inte. Men nu har du gett mig lite hopp i alla fall om att det kommer att bli bättre:))

• Nadjis

Jag blev katastrofsnittad, men jag hade aldrig ont vid sex. hade sex en vecka efter förlossningen. Visst var man torr och öm i magen. Men med glidmedel och sambon som fick sköta "jobbet" Kunde jag bara ligga där och ha det skönt. Däremot har jag hört fler som haft det som ts. ta det lugnt, se till att du är ordentligt sugen och ha en massa glidmedel så går det säkert.

• Anonym

Vi hade sex 1 vecka efter snittet, utan några problem.

• Noni84

Vi hade sex 2 veckor efter snittet, och det var inga problem.Killen fick göra allt jobb.

• nate79

Nadjis: Jag blev också katastrofsnittad men vad innebär det egentligen? Vad är skillnaden mellan det och akut kejsarsnitt?

• Bubbelbarn

Vid katastrofsnitt handlar det om "liv lr död" då blir mamman sövd.
    Och pappan får inte vara med.

Vid akutsnitt och planerat snitt blir mamman bedövad och pappan får vara med medans snittet görs!

• nate79

jahaaa. Tack för svaret bubbelbarn:)) Har grubblat över detta i 6 veckor nu.

Svar på tråden sex efter kejsarsnitt