• Gospojkar

Vad är det för skillnad på pojkvän/flickvän och särbo?

Finns det någon som har någon bra förklaring på ovanstående? Har det med åldern att göra eller beror det på hur länge man varit tillsammans? När slutar man isåfall att vara pojkvän/flickvän och övergår till att vara särbo?

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på pojkvän/flickvän och särbo?
  • Mickis74

Nej, jag ser då ingen skillnad alls i det....

• Nattsaga

Jag ser ingen skillnad heller.

• innana

Tror det mest har att göra vilken terminologi man föredrar...vet både "pojkvänner" som är 43 och särbos som är runt tjugo...för oss var det så att vi nog jallade oss pojkvän/flickvän tills vi bestämde oss för att flytta ihop, och fram tills dess vi hittade bostad var vi särbo, numera sambo

• innana

Nä, vi KALLADE oss såklart.

• matiLLa

Jag ser det såhär: pojkvän/flickvän är man när man är tillsammans och kanske har planer på att flytta ihop nån gång i framtiden och särbos är man när man valt att INTE leva tillsammans men ändå vara ett par.

• Dino78

Jag kallar min sambo för pojkvän...tror det är en sån där grej som alla definierar olika.

Men matILLa hade en bra förklaring

DIF i själ och hjärta
  • jacklin
    matiLLa skrev 2006-06-12 00:24:46 följande:
    Jag ser det såhär: pojkvän/flickvän är man när man är tillsammans och kanske har planer på att flytta ihop nån gång i framtiden och särbos är man när man valt att INTE leva tillsammans men ändå vara ett par.
    Jag ser det på samma sätt som du.
  • murcia

svarar som särbo med pojkvän, som är kanske borde kallas manvän...*s* Min karl kan jag nog säga. Nånstans bär det mig emot att säga pojkvän, nu när han ser ut som en man.

Särbo betecknar väl mer hur man bor, sambo-särbo.

Pojk- eller flickvän, fästmö/fastman, eller fru/man betecknar väl mer vilken relation man har å med vilket kön....

Min särbo presenterar mig som sin fru. Då muttrar jag. Inte för att jag inte vill vara hans fru, eller han vill det. Men helt klart att man kan vara gift å särbo med iofs. Men jag vill det inte...

• Laire
    matiLLa skrev 2006-06-12 00:24:46 följande:
    Håller med.
    Jag skulle ha blivit sångerska men människorna hade tyvärr fel på öronen!
  • Gospojkar

Det var en väldigt bra förklaring matiLLa!

• alcedo

Tror det har med tiden att göra, är man ihop en längre tid utan att flytta ihop känns det nog bäst att kalla sig för särbos.

Svar på tråden Vad är det för skillnad på pojkvän/flickvän och särbo?