• Erica Andreas

Har en MASSA mynt hemma, vart ska man växla...

Hej,

Har sparat en massa mynt i en stor skål ett tag och nu är den överfull, men vart tusan ska vi växla ?
    Man kan ju inte gå runt med en ica - kasse och handla

Vet någon om fsb kontor brukar ha myntväxlare, eller är det posten ?

// Erica

• Svar på tråden Har en MASSA mynt hemma, vart ska man växla...
  • Crazy Baby

De flesta bankerna har väslingsmaskin! Vad du än gör gå inte och handla med bara mynt, det uppskattas inte!

• Erica Andreas

TACK !
    Oki ska gå förbi mitt kontor då !

Nej då Crazy Baby ! *hahahahahahahahah* Skulle aldrig få för mig det ! - Men tänk vilken upplevelse att handla mat för 6-700 och ta upp en massa mynt ! *vilka miner* !
    Pengarna ska in på Tindras sparkonto !

• Crazy Baby

Vad skönt att höra att du inte tänker handla upp alla mynt!

Tyvärr är det alldeles för vanligt att man får betalt i mynt och visst är det runt 20 spänn är det väl ok, men när det börjar komma upp i 3-400kr är det inte kul längre!

Ha en bra dag!

• Virre79

Jag vet att en del börjar ta betalt när det överstiger 1000 kr. Tänk på att de gamla 50 öringarna inte är värda nånting alls.

• Smultron och glass

Ring till banken och fråga var de har växlingsmaskiner. På sista tiden har de plockat bort en hel del maskiner, så det är inte alla kontor som har det längre.

Jag förstår att du inte var allvarlig med att du skulle handla för småpengarna, men det finns faktiskt folk som gör så! Men när jag jobbar i affär och det händer brukar jag tala om att vi inte är något växlingskontor.

• brokig

Smultron och glass: Men kan man verkligen säga så? Mynt är ju också giltiga pengar och jag får ofta intrycket av att butiker gärna tar emot mynt. Det är väl en sak att neka någon att betala med en stor sedel som man ej kan ge växel på, men det problemet finns väl inte för mynt?

Jag personligen avskyr när människor betalar större belopp med mynt, men har man verkligen rätt att neka dem att handla? JAg tycker en lösning borde kunna vara att man stoppar sina mynt i myntrör och betalar med sådana. Maten för 249,5 betalas enkelt med ett myntrör med 50 femkronor och man får 50 öre i växel. Det är ju inte jobbigare än om folk betalar med sedlar.

• marmelade

Växla in dem på banken. Föreningssparbanken har en myntautomat som räknar pengarna när man häller i dom och sedan kan du trycka in det konto du vill ha in dem på.

• MSI

Själv brukar jag handla upp dem på ICA. Men där har de faktiskt varit så förutseende att de ställt dit en mynträknare som man öser ner pengarna i så får man ett fint litet kvitto att lämna i kassa istället.

Tycker det är en bra lösning då bankerna ville ha betalt för att växla pengarna (men jag är inte kund hos någon storbank utan håller mig till internetbank och kanske därför?)

• Erica Andreas

Oj va många som skrivit under dagen !

Blev 700:- extra på Tindras sparkonto... nu börjar vi om igen ... många bäckar små ! Det tar väl ungefär 2 månader att få vår lilla skål full ( tömmer fickorna på småpengar när vi kommer hem )! Tänk va pengar skruttan får på sitt sparkonto !

• Smultron och glass

Brokig,
    man har rätt att sälja till vem man vill, man har också rätt att neka. När man köper/säljer något ingår man ett avtal, och som avtalspart har jag rätt att tacka nej - så länge man inte diskriminerar. Så ja, man får säga nej till någon som vill betala några hundra med småmynt.

Så länge det handlar om några kronor så blir dock de flesta glada för mynt eller jämna pengar.

Rör har jag inte heller någon lust att ta emot. Jag måste ju ändå kolla igenom rören så att de verkilgen innehåller giltiga mynt (inte utländska osv.).

• Arga Klara

Om man inte vill växla på banken så det kostar ju för butikerna att växla dessa mynt sedan! Det kostar några kr/rör, det är mycket billigare att växla sedlar än mynt. Så det är inte konstigt att butiker inte växlar.

• Smultron och glass

Framför allt är det ju det att det tar sån jädrans tid, och har man kunder som väntar är det inte direkt prioriterat att räkna 50-öringar för att någon lat jäkel inte orkar växla själv.

Svar på tråden Har en MASSA mynt hemma, vart ska man växla...