Skelning
Hej ! har en 18 månaders tjej som jag tycker börjar skela lite.
Hon har inte gjort det tidigare, kan det komma med åldern ? ngn som vet, och i så fall vad brukar man göra åt det ?
Hej ! har en 18 månaders tjej som jag tycker börjar skela lite.
Hon har inte gjort det tidigare, kan det komma med åldern ? ngn som vet, och i så fall vad brukar man göra åt det ?
Börja med att kolla med bvc. Om de anser att hon skelar mer än vad vissa barn gör "normalt" får ni en remiss till ögon.
Om hon är skelögd kommer hon "behandlas" med en plåsterlapp över det öga som inte skelar. Eftersom hon måste använda det skelande ögat när hon har lappen över det "friska" så kommer hon inte få nedsatt syn på det skelande. Jag minns ej hur ofta man ska använda lappen...
Skelning kan opereras, det är en lätt operation där man skär av och förkortar muskeln i ögat som drar snett. Man kan även använda glasögon för att korrigera ögonen.
Operationen behöver man ofta göra om efter 10-15 år eftersom muskeln dras ut med åren.
tack, det ska jag göra. Vi ska dit denna vecka så jag ska fråga!
Hej!
Jag föddes själv skelögd och har haft både lapp och glasögon och är opererad två gånger. Ta kontakt med bvc och be att få komma till en ortoptist. De är inte alltid man väljer att operera bort en skelning och vad jag vet så är operationen snarare komplicerad än enkel men goda resultat uppnås ofta dock! Synen på hur man hanterar skelningar hos barn har ändrats under åren. När jag var liten hade man precis börjat med det här med operationer i Sverige men nu är man tydligen lite mer restriktiv vad gäller att operera, åtminstone före skolåldern, eftersom man tror att skelningen kan växa bort (helt eller till viss del). Personligen tror jag dock på att operation vid en låg ålder är det bästa och skulle mitt barn skela skulle jag inte tveka utan verka för en operation.
Det är dock viktigt att en ortoptist får titta på din dotters eventuella skelning. Kanske är det bara något tillfälligt, eller kanske är skelningen ett resultat av en översynthet som kan korrigeras enbart med glasögon.
Lycka till!
Min dotter (blir 3 i augusti) skelar litegrann, nämnde det för vår bvc sköterska i höstas och hon skickade en remiss till ögonkliniken på en gång. Bättre att kolla upp och det inte är nåt än tvärtom...
Nu är vår dotter inte färdigkollad än pga att hon vägrade göra det som ortoptisten bad henne om så hon har ny tid nästa vecka.
Vid första tillfället vi var till ögon med henne så fick hon droppar i ögonen, sedan tittade dom och konstaterade att hon var lite översynt MEN inte mer än vad som var ok med hennes ålder. Alltså, kommer antagligen växa bort. Nu har hon fått övningar att göra så hon ska titta på olika kort och lite sånt till veckan så får vi se vad dom säger då.
Men vi tycker hemma att det mesta har försvunnit sedan förra sommaren så antagligen får hon ett ok i rumpan
MEn läkaren sa senast vi var upp till ögon att dom kommer följa henne (en gång/år?) tills hon är 7 (tror jag det var) bara för säkerhets skull.
Fråga om det är nåt du undrar, min dotter var strax över 2 när vi var till ögon första gången med henne.
Ok, med enkel op menade jag att man får åka hem samma dag
Är också opererad för skelning, men använder glasögon numera eftersom resultatet av op försvunnit och jag VÄGRAR operera mig igen (gjorde fruktansvärt ont efteråt)
Skrinda, vad tråkigt att det gått tillbaka. Jag opererades när jag var drygt ett år och i 7-årsåldern och som tur var glömmer man det mesta onda man haft när man var liten.
Men jag minns att jag, åtminstone när jag var 7
, tyckte det var besvärligt efteråt. Men skelningen försvann.
Knoddas, vad skönt! Till mig sa de att det nästan alltid kommer tillbaka efter 10-15 år. Jag opererade mig när jag var 15 och när jag var 23 behövde jag glasögon för att korrigera (och då har/hade jag inte ens ngn speciellt kraftig skelning)